توسعه اقتدار و قدرت روز افزون انصارالله در یمن بعد از 6 سال

به گزارش سرگرمی تفریحی، به گزارش خبرنگاران، محمد رضا عفراوی کارشناس مطالعات غرب آسیا، در خصوص قدرت نیروهای انصارالله عنوان کرد: کُنشگری بازیگران سیاسی غیردولتی در خلال تحولات بعد از بیداری اسلامی، به مرزهای ملی کشورهای درگیر محدود نماند و ابعاد منطقه ای گسترده و عمیقی از اثرگذاری و اثرپذیری خود به نمایش گذاشت.

توسعه اقتدار و قدرت روز افزون انصارالله در یمن بعد از 6 سال

وی اضافه نمود: از سویی سقوط حاکمان مستبد و غیرمردمی نیز به فروپاشی نظم مستقر در منطقه انجامید و براین اساس واکنش های مقطعی از سوی حافظان وضع موجود منطقه به وجود آمد. واکنش های مزبور ابعادی متنوع از سرکوب، تزویر، تعلیق و حمله نظامی و … داشت که مصداق شاخص آن در یمن قابل تطبیق است.

عفراوی ادامه داد: در پی تظاهرات مردم علیه حکومت علی عبدالله صالح، منازعه ای طولانی در این کشور شکل گرفت. در این میان، مردم پیروز به برکناری صالح و جانشینی معاون او شدند ولی از آن جایی که منصور هادی نتوانست به خواسته های مردم جامه عمل بپوشاند او هم مجبور به استعفا و فرار به عربستان شد و انصارالله اداره مراکز حکومتی را به دست گرفت. در نتیجه این اتفاق، عربستان سعودی به همراه ائتلافی متشکل از کشورهای عربی با هدفِ از میان برداشتنِ جنبش انصارالله و بازگرداندن کنترل یمن به دست منصور هادی به این کشور تجاوز کرد.

وی اضافه نمود: این تجاوز در حال حاضر در آستانه سالگرد ششم آن قرار گرفته و تا به امروز تداوم دارد و نتیجه ای جز شکست سعودی و عدم تحقق اهداف آن در پی نداشته است به طوری که در تحولات جاری و سرنوشت ساز جبهه مأرب و همزمان با فشار بین المللی بی سابقه برای توقف عملیات ارتش و کمیته های مردمی که جز طبیعی از نبرد علیه ائتلاف سعودی و مزدوران آنها است، از عناصر داعشی و القاعده برای مقابله با ارتش و کمیته های مردمی در این جبهه استفاده می شود و با توجه به متجاوز بودن سعودی علیه یمن و عدم تحقق اهداف آشکار و پنهان، نشان دهنده شکست آنها است.

این کارشناس یمنی بیان نمود: در نتیجه، جنبش انصارالله از طریق ارتش و کمیته های مردمی در سطح نظامی و همزمان با اداره دولت نجات ملی، از مرحله دفاع به مرحله هجوم بازدارنده جهش پیدا کرد و در سطح سیاسی، گذار این جنبش از یک جریان فروملی به جریانی ملی و نیز معطوف نمودن اقبال مردمی به خود و پیروزیت آن در فرایند مشروعیت سازی و توسعه اقتدارسازی در بخش قابل توجهی از جغرافیای کشور را می توان دلیلی بر توسعه جنبش به سطح ملی و تبدیل شدن به محور همگرایی نیروهای پراکنده در یمن دانست و به نظر می رسد که توسعه اقتدار و تعمیق قدرت انصارالله در داخل کشور، منجر به برهم خوردن نظم پیشین از طریق قطب بندی های نوین در منطقه شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1277

به "توسعه اقتدار و قدرت روز افزون انصارالله در یمن بعد از 6 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اقتدار و قدرت روز افزون انصارالله در یمن بعد از 6 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید