بلینکن: تصمیم ایران برای غنی سازی 60 درصدی تحریک آمیز است!

به گزارش سرگرمی تفریحی، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری که در مقر ناتو در شهر بروکسل برگزار گردید، با اشاره به موضوع ایران تصمیم تهران برای شروع غنی سازی 60 درصدی اورانیوم را اقدامی تحریک آمیز خواند و مدعی شد که این اقدام جدیت تهران نسبت به گفتگوهای هسته ای در وین را مورد تردید قرار می دهد.

بلینکن: تصمیم ایران برای غنی سازی 60 درصدی تحریک آمیز است!

وی در ادامه اضافه نمود که واشنگتن اعلامیه تحریک آمیز ایران برای شروع غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص 60 درصد را یک مسأله جدی تلقی می نماید.

بلینکن همچنین با اشاره به توافق هسته ای موسوم به برجام گفت: من باید به شما بگویم که این گام جدیت تهران در ارتباط با گفتگوهای هسته ای را به زیر سئوال می برد.

طرفهای اروپایی امضاکننده توافق هسته ای 2015 ایران (فرانسه، انگلیس و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا) نیز مدعی هستند که این تصمیم تهران در تضاد با تلاشها برای احیای برجام است.

این تروئیکای اروپا با صدور بیانیه ای مشترک به تصمیم ایران برای شروع غنی سازی 60 درصدی واکنش نشان داده و درباره آن ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه سخنگویان وزرای خارجه این سه کشور اروپایی عضو برجام آمده است: دولت های فرانسه، آلمان و بریتانیا با نگرانی شدید در جریان اعلامیه ایران درباره شروع غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته که ایران با آژانس در روز 13 آوریل مکاتبه کرد، قرار گرفتند. این یک تحول جدی است زیرا فراوری اورانیوم بسیار غنی شده گامی مهم در جهت فراوری سلاح اتمی است. ایران احتیاج متقاعدکننده ای برای غنی سازی در این سطح ندارد.

در مقابل، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین، در ادامه واکنش ها به تصمیم ایران مبنی بر شروع 60 درصدی غنی سازی اورانیوم، در پیامی توئیتری نوشت: مثل همواره، ایران درباره اقدامات انحرافی خود از برجام کاملاً شفاف است. وی پیشتر هم در واکنش اولیه به تصمیم ایران مبنی بر شروع غنی سازی 60 درصدی گفته بود: آن هایی که دست به اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای در نطنز زدند، احتمالاً به دنبال تضعیف فرایند احیای برجام بودند. آنها (خرابکاران) احتمال پیامدهای جانبی قابل توجه این اقدام را دست کم گرفتند.

لازم به ذکر است روز سه شنبه 24 فروردین ماه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که به وین سفر نموده است، از شروع غنی سازی 60 درصدی اطلاع داد و گفت که هزار سانتریفیوژ دیگر با 50 درصد ظرفیت بیشتر به ماشین های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین های صدمه دیده، اضافه می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1344

به "بلینکن: تصمیم ایران برای غنی سازی 60 درصدی تحریک آمیز است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن: تصمیم ایران برای غنی سازی 60 درصدی تحریک آمیز است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید