10 خاصیت اثبات شده عصاره چای سبز برای سلامتی و کاهش وزن

به گزارش سرگرمی تفریحی، تا به امروز همه ما و خصوصا افرادی که به سلامتی خود بیشتر اهمیت می دهند از چای سبز استفاده نموده اند، اما شکل دیگر استفاده از این چای، مصرف عصاره چای سبز است که حالت فشرده آن محسوب می گردد و قطعا خواص منحصر بفرد خود را دارد.

10 خاصیت اثبات شده عصاره چای سبز برای سلامتی و کاهش وزن

1. سرشار از آنتی اکسیدان است

خواص چای سبز برای سلامتی بیشتر از هر چیز دیگر مدیون وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیداناست. آنتی اکسیدان ها از بروز استرس اکسیداتیو که بر اثر تخریب سلول ها از سوی رادیکال های آزاد صورت می گیرد، جلوگیری و از وقوع چنین مسئله ای ممانعت می نمایند. تخریب سلول ها دلایل مختلفی نظیر افزایش سن و انواع بیماری ها دارد.

آنتی اکسیدان های پلی فنول موسوم به کاتچین حاوی بیشترین مقدار آنتی اکسیدان در عصاره چای سبز هستند. در میان کاتچین های چای سبز، اپی گالوکتشین گالات (EGCG)، بیشترین مزایا را دارد و روی آن تحقیقات فراوانی اجرا شده است. مطالعات نشان می دهد که عصاره چای سبز، ظرفیت آنتی اکسیدان بدن را افزایش می دهد و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می نماید.

برای مثال، در طی پژوهشی که روی 35 فرد چاق صورت گرفت، در طول 8 هفته به آنها 870 میلی گرم عصاره چای سبز داده می شد. درنتیجه، ظرفیت آنتی اکسیدان خون آنها از 1.2 μmol/L به طور میانه به 2.5 μmol/L افزایش پیدا کرد. عصاره چای سبز مقدار ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را بالا می برد و از بسیاری مسائل ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می نماید.

2. می تواند سلامت قلب را بهبود بخشداسترس اکسیداتیو باعث افزایش فراوری چربی در قلب می گردد. درنتیجه در رگ های خونی التهاب ایجاد می گردد و فشار خون بالادر فرد صورت می گیرد. خوشبختانه، آنتی اکسیدان موجود در عصاره چای سبز باعث جلوگیری از التهاب رگ ها و کاهش فشار خون می گردد. ضمن اینکه مانع از جذب چربی در سلول ها می گردد و به کاهش چربی خون یاری می نماید.

در مطالعه ای، 56 فرد چاق با فشار خون بالا، روزانه 379 میلی گرم از عصاره چای سبز را در طول 3 ماه مصرف کردند. این افراد کاهش چشمگیری را در سطح فشار خون نسبت به گروه دیگری که دارونما مصرف می کردند، شاهد بودند. ضمن اینکه سطوح چربی خون آنها نیز کمتر شده بود و تری گلیسیرید، کلسترول LDL و کلی آنها نیز کاهش پیدا نموده بود.

در تحقیقی دیگر که روی 33 فرد سالم اجرا شده بود، معین شد که مصرف 250 میلی گرم از عصاره چای سبز به طور روزانه در مدت 8 هفته، سطح کلسترول را تا 3.9 درصد کاهش می دهد و کلسترول LDL را نیز 4.5 درصد کم می نماید. از اصلی ترین عوامل ایجاد بیماری های قلبی فشار خون و سطح بالای چربی خون هستند. اگر بتوان این موارد را کنترل کرد، احتمال بهبود عملکرد قلب و کاهش خطرات مختلف به وجود می آید.

3. برای مغز مفید استآنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز به ویژه EGCG، سلول های مغزی را از استرس اکسیداتیو حفظ می نماید. این حفاظت باعث کاهش تخریب مغزی و ممانعت از مسائل روانی و بیماری هایی نظیر پارکینسون، آلزایمر، زوال عقل و… می گردد. علاوه براینها، آنتی اکسیدان باعث کاهش فعالیت فلزاتی چون آهن و مس می گردد. هر دوی این فلزات به سلول های مغزی آسیب می رسانند. عصاره چای سبز با برقراری ارتباط میان بخش های مختلف مغز به بهبود عملکرد حافظه نیز یاری می نماید.

تحقیقی روی 12 نفر انجام شد که طی آن روزانه 27.5 گرم عصاره چای یا دارونما به افراد داده می شد. سپس از افراد، آزمون های حافظه گرفته می شد و به یاری تصاویر مغزی، عملکرد مغز تحت آنالیز قرار می گرفت.

کسانی که عصاره چای سبز استفاده می کردند، نسبت به دسته ای که دارونما مصرف نموده بودند، تغییراتی در عملکرد مغزی و بهبود در انجام فعالیت ها داشتند.

4. می تواند به کاهش وزن یاری کندشاید شما هم درباره خواص چای سبز برای لاغری و چربی سوزی چیزهایی شنیده باشید. عصاره چای سبز سرشار از کاتاچین است و مقدار متعادلی کافئین دارد. ویژگی های عصاره چای سبز باعث می گردد تا خاصیت یاری به کاهش وزن در آن وجود داشته باشد. هم کافئین و هم کاتاچین به تنظیم هورمون هایی که گرمازایی را در بدن افزایش می دهند، یاری می نماید. گرمازایی فرایندی است که طی آن، بدن کالری می سوزاند تا غذاها را هضم و گرما فراوری کند. مصرف عصاره چای سبز این فرایند را با یاری به بدن در سوزاندن کالری تقویت می نماید. درنتیجه، وزن کاهش می یابد.

در تحقیقی، قبل از هر وعده غذایی، به 14 نفر کپسول هایی حاوی کافئین، EGCG از چای سبز و عصاره گوارنا داده شد. سپس تأثیر مصرف این مواد روی سوزاندن کالری ها موردآنالیز نهاده شد. معین شد که شرکت نمایندگان در این پژوهش، به طور میانه، در طول 24 ساعت، 179 کالری بیشتر نسبت به حالت عادی سوزاندند.

مطالعه ای دیگر حاکی از آن بود که 10 مرد سالم بعد از مصرف عصاره چای سبز در طول 24 ساعت، 4 درصد بیشتر کالری سوزانده بودند. این افراد کپسول هایی حاوی 50 میلی گرم کافئین و 90 میلی گرم EGCG استفاده نموده بودند. تحقیقات بیشتری نیز در این زمینه اجرا شده است. مثلا مطالعه ای 12 هفته ای روی 115 زن چاق نشان داد که مصرف روزانه 856 میلی گرم عصاره چای سبز باعث کاهش 1.1 کیلوگرمی افراد شرکت نماینده در این تحقیق بوده است.

5. می تواند عملکرد کبد را بهبود بخشدکاتاچین موجود در عصاره چای سبز باعث کاهش التهاب بعضی بیماری های کبدی مثل بیماری های کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می گردد. در تحقیقی که روی 80 نفر مبتلا به بیماری های کبد چرب غیرالکلی صورت گرفت، در مدت 90 روز به افراد شرکت نماینده در دو گروه دارونما و 500 میلی گرم عصاره چای سبز در روز داده می شد. گروهی که عصاره چای سبز مصرف می کردند، کاهش محسوسی در سطح آنزیم های کبد داشتند و این موضوع نشان می داد که مصرف عصاره چای سبز بر سلامت کبد تأثیر دارد.

به طور مشابه، 17 بیمار مبتلا به کبد چرب غیرالکلی نیز روزانه به مدت 12 هفته 700 میلی لیتر چای سبز مصرف می کردند که حاوی حداقل 1 گرم کاتاچین بود. این افراد نیز شاهد کاهش چشم گیری در سطح چربی کبد بودند و از مقدار التهاب و استرس اکسیداتیو در آنها نیز کم شده بود. البته در مصرف عصاره چای سبز نباید زیاده روی کرد، زیرا مصرف بیشتر از حد مناسب باعث ایجاد آسیب هایی به کبد می گردد.

6. می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش بدهدعصاره چای سبز می تواند در کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان مؤثر باشد. سلامت و حفظ بافت ها و ارگان های مختلف بدن در گروی مرگ و رشد دوباره سلول ها است. سلول های ویژه ای موسوم به سلول های بنیادی، سلول های جدیدی برای جایگزینی سلول های مرده فراوری می نمایند. این فرایند باعث سالم و فعال ماندن سلول ها می گردد. اگر این فرایند به هم بخورد، احتمال ابتلا به سرطان قوت می گیرد و بدن آغاز به فراوری سلول های اضافی و ناکارآمد می نماید. درواقع، سلول هایی که فراوری می شوند ازبین نمی فرایند.

آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز به ویژه EGCG، اثرات خوبی در حفظ تعادل میان فراوری و مرگ سلول ها دارد. در پژوهشی نیز تأثیر مصرف 600 میلی گرم از کاتاچین چای سبز به طور روزانه در بیمارانی که خطر ابتلا به سرطان پروستات داشتند نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که در این آزمایش عصاره چای سبز مصرف می کردند، در مقایسه با کسانی که نمی کردند 3 درصد بود. این رقم برای افرادی که عصاره مصرف نمی کردند 30 درصد بود.

7. می تواند اثرات مثبتی روی پوست داشته باشدخواص چای سبز برای پوست و مو تا حدودی شناخته شده است. مصرف عصاره چای سبز در قالب مکمل های غذایی یا استفاده مستقیم آن برای پوست، نتایج خوبی را نشان می دهد. مصرف و استفاده عصاره چای سبز برای پوست به حل بسیاری از مسائل پوستی نظیر درماتیت (حساسیت پوستی)، آکنه روزاسه و درمان زگیل یاری می نماید. مصرف آن به شکل مکمل ها هم دردرمان آکنه و پیری پوست نقش دارد. مثلا در تحقیقی معین شد که اگر در طول 4 هفته مقدار 1500 میلی گرم عصاره چای سبز مصرف بگردد، برآمدگی های قرمز ناشی از آکنه تا حد زیادی بهبود پیدا می نمایند.

به نظر می رسد که بسیاری از مسائل پوستی نظیر فقدان حالت ارتجاعی پوست، التهاب، پیری زودرس و سرطان ناشی از نهاده شدن درمعرض اشعه های فرابنفش به یاری مصرف و استفاده عصاره چای سبز به شکل موضعی و خوراکی حل می گردد. در پژوهشی دیگر معین شد که استفاده 60 روزه از کرمی حاوی عصاره چای سبز در 10 نفر، ویژگی ارتجاعی و انعطاف پوست را افزایش می دهد. ضمن اینکه تحقیقات از کاهش تخریب پوست در اثر مجاورت با نور خورشید نیز حکایت دارند. افزودن عصاره چای سبز به محصولات آرایشی نیز تأثیرات مثبتی روی پوست نشان می دهد و موجب آبرسانی به پوست می گردد.

8. می تواند موجب افزایش توانایی بازیابی بدن و بهره وری تمرینات ورزشی گرددعصاره چای سبز در بهبود عملکرد افراد در تمرینات ورزشی و بازیابی بدن نیز مؤثر واقع می گردد. علاوه بر تمام فواید ورزش برای سلامتی، ورزش ممکن است باعث استرس اکسیداتیو و تخریب سلول ها نیز بگردد. خوشبختانه مصرف موادی که حاوی آنتی اکسیدان هایی نظیر کاتچین در عصاره چای سبز هستند، باعث کاهش تخریب سلولی می گردد و خستگی ماهیچه ها را به تأخیر می اندازد.

پژوهشی روی 35 مرد نشان داد که مصرف عصاره چای سبز و انجام تمرینات فشرده به مدت 4 هفته باعث افزایش عملکرد حفاظتی آنتی اکسیدان ها از بدن می گردد. مثلا 16 نفر از قهرمانان دوی سرعتی با مصرف این ماده در طول 4 هفته مقاومت خوبی در برابر تخریب اکسیداتیو از خود نشان می دادند. علاوه بر اینها، مصرف عصاره چای سبز باعث بهبود عملکرد فرد در انجام تمرینات ورزشی نیز می گردد. در عده ای دیگر از مردان ورزشکار، مصرف عصاره به شکل افزایش 10.9 درصدی جهت دو، اثرات مثبت از خود نشان داده بود.

9. می تواند به کاهش قند خون یاری کندکاتاچین موجود در چای سبز به ویژه EGCG، باعث افزایش حساسیت به انسولین می گردد و مقدار قند خون را تنظیم می نماید. افزایش حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون باعث کاهش قند خون می گردد. در مطالعه ای به 14 فرد سالم، مواد قندی داده شد و علاوه برآن، به تعدادی از آنها 1.5 گرم چای سبز و به تعدادی دیگر دارونما داده شد. بعد از گذشت 30 دقیقه، گروهی که چای سبز مصرف نموده بودند مقدار تحمل گلوکز بهتری داشتند و این تحمل نسبت به گروه دیگر در ادامه تحقیق نیز بهتر از گروه دیگر بود.

پژوهشی دیگر نیز حاکی از آن بود که مصرف عصاره چای سبز در مردان جوان، حساسیت نسبت به انسولین را تا 13 درصد بهبود می بخشد. درکل، تحقیقات نشان می دهند که عصاره چای سبز در تنطیم گلوکز خون نقش دارد و می تواند باعث کاهش سطح هموگلبین A1C که نشانگر سطح گلوکز خون در 2 تا 3 ماه گذشته است نیز بگردد.

10. سهولت استفاده در رژیم غذاییعصاره چای سبز را می توان در شکل های مختلفی مانند مایع، کپسول، پودر و… تهیه کرد. عصاره چای سبز را می توانید در آب حل کنید یا پودر آن را در انواع اسموتی ها با سایر مواد ترکیب کنید. در هر حال، مزه آن محسوس و قوی است. مقدار معقول مصرف این ماده در روز، 250 تا 500 گرم است. یعنی در حد 3 تا 5 فنجان چای سبز یا 1.2 لیتر.

باید بدانید که تمام مکمل ها و محصولات عصاره چای سبز به یک شکل تهیه نمی شوند. بعضی از آنها فقط از برگ خشک چای سبز فراوری می شوند و بعضی دیگر حاوی اشکال جداگانه ای از یک یا تعداد بیشتری کاتاچین هستند.

کاتاچینی که پیوند بیشتری با سلامت دارد و فواید زیادی در رابطه با سلامت عرضه می نماید، EGCG است. بنابراین بهتر است حواس تان به وجود این ماده در مکملی که مصرف می کنید باشد. درنهایت، گفتنی است که مصرف عصاره چای سبز با غذا بهتر است. اگر از دُز پیشنهادی بیشتر یا با معده خالی آن را بخورید، آثار بدی روی کبدتان دارد.

نکته پایانی درباره عصاره چای سبزبه خاطر وجود آنتی اکسیدان، عصاره چای سبز به سلامتی بدن یاری چشمگیری می نماید. تحقیقات مختلف نشان می دهند که عصاره چای سبز باعث کاهش وزن، تنظیم قند خون، جلوگیری از بیماری های مختلف و بهبود عملکرد و بازیابی در تمرینات ورزشی می گردد. علاوه بر اینها باعث بهبود عملکرد کبد و افزایش سلامت پوست است و سطح چربی خون را کاهش می دهد، باعث تنظیم فشار خون می گردد و ضمانتی است برای سلامت مغز. مصرف آن به شکل های مختلف پودر، قرص و مایع ممکن است و دُز پیشنهادی آن 250 تا 500 گرم در روز توصیه می گردد. بهتر است که عصاره را همراه با غذا مصرف کنید.

فرقی نمی نماید که در پی کاهش خطر بیماری ها هستید یا می خواهید سلامت عمومی تان را بهبود ببخشید، در هر حال مصرف عصاره چای سبز راه بسیار خوبی برای تقویت بدن با افزایش آنتی اکسیدان ها به رژیم غذایی شما است.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1598

به "10 خاصیت اثبات شده عصاره چای سبز برای سلامتی و کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خاصیت اثبات شده عصاره چای سبز برای سلامتی و کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید