اخبار دنیای سلامت

به گزارش سرگرمی تفریحی، بسیاری از بچه ها به ویژه در سنین سه تا شش سالگی کابوسهای شبانه را تجربه می نمایند. در این میان والدین می توانند با رعایت چند نکته ساده در بهبود و حتی برطرف این کابوس ها موثر باشند. دکتر ناصر کلانتری، متخصص بچه ها در گفت و گو با ایسنا گفت: کابوس های شبانه در سبک ترین قسمت خواب اتفاق می افتد و کودک را با اضطراب و پریشانی و گاه با فریاد و جیغ های مکرر پیدا می نماید

اخبار دنیای سلامت

اخبار دنیای سلامت

آرامش والدین موثرترین نقش را در بهبود کابوس های شبانه بچه ها دارد

بسیاری از بچه ها به ویژه در سنین سه تا شش سالگی کابوسهای شبانه را تجربه می نمایند. در این میان والدین می توانند با رعایت چند نکته ساده در بهبود و حتی برطرف این کابوس ها موثر باشند.

دکتر ناصر کلانتری، متخصص بچه ها در گفت و گو با ایسنا گفت: کابوس های شبانه در سبک ترین قسمت خواب اتفاق می افتد و کودک را با اضطراب و پریشانی و گاه با فریاد و جیغ های مکرر پیدا می نماید که به والدین توصیه می گردد با شنیدن جیغ کودک سریعا به سراغ وی رفته، به کودک اطمینان دهند که محافظ و همراه او هستند. وی اضافه نمود صدای ملایم والدین با کودک به وی آرامش و امنیت مکانی می دهد و بهتر است پدر یا مادر تا زمانی که کودک آرام نشده وی را تنها نگذارند.

برخی بچه ها در خواب وحشت شبانه دارند که متفاوت از کابوس است ودر عمیق ترین مرحله خواب (در چهار ساعت اولیه بعد از خواب رفتن) اتفاق می افتد که اگرچه نادرست است ولی اکثرا در سنین چهار تا پنج سالگی رخ می دهدو با بالارفتن سن وقوع آن کمتر می گردد.

با توجه به این که وحشت شبانه در زمان هایی که کودک خیلی خسته است اتفاق می افتد سعی کنید کودک در طول روز استراحت کافی داشته باشد.

مصرف کلسیم و جلوگیری از چاقی

به گفته محققان، عدم مصرف مقادیر کافی از کلسیم در سال های ابتدایی عمر اثرات زیادی روی سلامت استخوان ها داشته و باعث بروز چاقی در ادامه زندگی می گردد.

محققان به دلیل شباهتی که ساختار بدن خوک ها به انسان دارند، از آن ها به اسم نمونه ای برای بدن انسان استفاده نموده اند. در این آنالیز ها محققان با مشاهده سلول های بنیادی در مغز استخوان خوک ها دریافتند که این سلول ها در خوکچه هایی که اندازه کلسیم کمی در رژیم خود مصرف می کردند، به جای سلول های تشکیل دهنده استخوان، به سلول های چربی تبدیل می شوند. این فرآیند خوکچه ها را بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان و چاقی در سال های بعد زندگی قرار می دهد.

نمک غذای خود را کم کنید تا سکته نکنید

محققان علوم پزشکی اعلام کردند مقدار نمک غذای ما با بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.

محققان علوم پزشکی در انگلیس و ایتالیا اعلام کردند با آنالیز 13 مورد مطالعه قبلی که بیش از یکصد و هفتاد هزار نفر را در کشورهای اروپایی آسیایی و آمریکای شمالی آنالیز نموده است، دریافتند مقدار بالای نمک در غذا به صورت مستقیم با خطر بروز بیماری های قلبی - عروقی مرتبط است.

محققان برآورد نموده اند مصرف بیش از دو گرم نمک در روز در دنیا شایع شده است.

به گفته محققان، در صورتی که مقدار مصرف نمک به کمتر از پنج گرم در روز کاهش داده گردد، تعداد موارد سکته مغزی تا 23 درصد کاهش خواهد یافت و مقدار بیماری های قلبی عروقی هم تا 17 درصد کمتر خواهد شد.

کاهش دردهای مزمن با مصرف ویتامین دی D

آنالیز دانشمندان نشان می دهد با مصرف مقدار کافی ویتامین دی می توان دردهای مزمن از جمله دردهای استخوانی و مفصلی، دردهای ماهیچه ای، سندروم فیبرومیالژیا، اختلالات روماتوئیدی، پوکی استخوان و دیگر مسائل و دردهای مزمن را کاهش داد.

مقدار مصرف روزانه توصیه شده برای این ویتامین در دنیا 600 واحد بین المللی در روز است که در واقع بسیار پایین است و کاربردی ندارد. بر اساس این پژوهش، بیشتر بچه ها و افراد بزرگسال، دست کم به هزار واحد بین المللی ویتامین در روز احتیاج دارند.

مردان بیش از 50 سال آزمایش پروستات بدهند

دکتر محمد علی زرگر می گوید: مردانی که در بستگان درجه یک آن ها سابقه بروز سرطان پروستات وجود دارد ضروری است از سن 40 سالگی آزمایش پروستات را انجام دهند. زرگر بر ضرورت فرهنگ سازی لازم برای معاینه و آزمایش سالانه در این زمینه تاکید و خاطر نشان کرد: چنانچه پدر خانواده ای مبتلا به سرطان پروستات باشد خطر ابتلای فرزند پسر خانواده دو برابر افزایش می یابد. وی اضافه نمود: چنانچه دو نفر از خویشاوندان درجه یک فرد به این سرطان مبتلا باشد خطر ابتلای وی تا 9 برابر افزایش می یابد.

نایب رئیس انجمن اورولوژی ایران با بیان این که مواد پروتئینی، چربی ها و روغن های حیوانی موجب افزایش سرطان پروستات می گردد گفت: علاوه بر این ها کمبود سلنیوم در بدن هم عامل مهم دیگری در مبتلا شدن به سرطان پروستات محسوب می گردد.

آرامش با مصرف پیاز

مصرف پیاز به دلیل داشتن ویتامین های گروه B موجب آرامش بدن می گردد.

دکتر صفوی اضافه نمود: پیاز به دلیل داشتن ویتامین های گروه B آرامش بخش است و به دلیل داشتن ویتامین C اثر ضد التهابی دارد. مصرف پیاز برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی بسیار مفید است. سالمندان و میانسالان اگر روزانه نصف پیاز مصرف نمایند، 20 تا 30 درصد کلسترول بد خونشان کاهش، و کلسترول خوب خون آن ها افزایش می یابد. وی بعلاوه گفت: پیاز دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند نشانه های التهاب مانند درد، تورم، آرتروزها و دردهای نواحی مختلف را تسکین دهد. این متخصص تغذیه اضافه نمود: آلرژی ها، آسم و بیماری های دستگاه تنفسی با مصرف پیاز کاهش می یابد. پیاز مانند سیر خاصیت ضد عفونی دارد و می تواند از تجمع پلاکت ها جلوگیری کند و در تجزیه فیبرین (لخته خون) دخالت مفیدی داشته باشد.

سودمندی مسواک زدن بر سلامت قلب

بر اساس جدیدترین تحقیقات پزشکی، بین بیماری های دهان و دندان و بیماری های قلبی رابطه وجود دارد.

محققان اعلام کردند افرادی که مرتب مسواک می زنند، دست کم 70 درصد کمتر از دیگران به بیماری های قلبی دچار می شوند. پیشتر از این هم آنالیز ها ثابت نموده بود، تشکیل جرم دندان و بیماری های لثه از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است اما این نخستین بار است که تاثیر دفعات مسواک زدن در جلوگیری از بیماریهای قلبی مطرح می گردد.

با روزانه دو بار مسواک زدن می توان خطر تنگی رگ های خون رسان قلب را به یک سوم کاهش داد.

نوشابه های شیرین، عاملی برای افزایش فشار خون

کارشناسان به افرادی که به عارضه پرفشاری خون دچارند توصیه کردند، مقدار مصرف نوشیدنی های شیرین را کاهش دهند. آنالیز بیش از 800 نفر به مدت دو سال نشان می دهد، مقدار فشار خون با مصرف نوشیدنی های شیرین رابطه مستقیم دارد و با کاهش شکر در نوشیدنی ها، مقدار فشار خون هم کاهش می یابد. محققانی که این آنالیز را انجام داده اند، بعلاوه اعلام کردند، با کاهش سه میلی متر جیوه از فشار خون، مقدار مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و بیماری های عروق قلب به ترتیب هشت و پنج درصد کاهش می یابد.

منبع: نشریه راه کمال تعداده 37

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1565

به "اخبار دنیای سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخبار دنیای سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید