کنکور هم سیاسی بازی شد، ماجرای کَل کَل وزارت علوم با نمایندگان! ، کرونا، تست، ماسک!

به گزارش سرگرمی تفریحی، اظهار نظرات ضد و نقیض مسئولان برای برگزاری کنکور های سراسری این داستان را به یکی از دغدغه های عظیم کشور آن هم در روز های بحرانی مدیریت کرونا تبدیل نموده است.

کنکور هم سیاسی بازی شد، ماجرای کَل کَل وزارت علوم با نمایندگان! ، کرونا، تست، ماسک!

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی- همین چند روز گذشته بود که گزارشی از نظرات ضد و نقیض مسئولان درباره برگزاری کنکور های سراسری از جمله آزمون دکتری 99 منتشر کردیم و در آن به اظهار نظراتی پرداختیم که هر کدام از مسئولان بنا به سلیقه و دیدگاه خود، خارج از نظرات ستاد ملی مبارزه با کرونا که مرجع اصلی تصمیم گیری بود، ارائه می کردند.

با وجود تمام شدن رویداد عظیمی مثل کنکور دکتری در این روز های بحرانی کرونا، اما هنوز جنجال بین مسئولان و اعتراضات آن ها به تصمیمات یکدیگر تمامی ندارد و همچنان عده ای از مسئولان با طرح عبارت کلیدی اولویت سلامت داوطلبان است خواستار به تعویق انداختن یا لغو برگزاری کنکور ها در چنین شرایطی هستند. البته بازیگردانان اصلی این جنجال مجلسی ها هستند.

درواقع پس از برگزاری کنکور دکتری دیده ها و شنیده ها حاکی از آن بود که بعضی از حوزه های امتحانی آنطور که باید رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی نگرفته بودند و حتی در مواردی تقلب بی شمار داوطلبان به چشم می خورد. البته در این خصوص سازمان سنجش آموزش کشور تعداد اینگونه حوزه های امتحانی را محدود دانست و گفت به این حوزه ها تذکرات لازم داده خواهد شد تا برای برگزاری آزمون های بعدی شرایط گذشته را اصلاح نمایند.

چنین صحبتی مسئولان را راضی نکرد و با وجود آنکه وزارت بهداشت در این باره به سازمان سنجش نمره قبولی داده و نظرسنجی ها حاکی از رضایت 85 درصدی داوطلبان شرکت نماینده از نحوه برگزاری کنکور دکتری است، اما همچنان مسئولانی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، موافق برگزاری کنکور های سراسری در روز های پیش رو نیستند و مدام در مصاحبه با رسانه ها اعلام می نمایند که در صورت عدم رعایت صحیح و دقیق پروتکل های بهداشتی اجازه برگزاری آزمون ها را نخواهند داد چون گزارش های متعددی از عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کنکور دکتری منتشر شده است و این موارد جز اعلام نظر داوطلبان بلکه از سوی عکاسان رسانه های مختلف هم شکار شده است.

فشار هایی که مانع انتقاد وزیر بهداشت می شوند

بسیاری معتقدند که وزیر بهداشت تحت فشار اعضای هیئت دولت نسبت به عدم رعایت پروتکل های برگزاری کنکور دکتری اعتراضی نمی کند و ماجرا را خوب جلوه می دهد. علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: شنیده ها حاکی از این است که بخشی از دولت به وزارت بهداشت و کارشناسان ستاد ملی کرونا برای برگزاری کنکور فشار آورده اند؛ در حالی که باید اجازه داد این تصمیم سرنوشت ساز در یک فضای کارشناسی اتخاذ گردد و نباید کارشناسان را تحت فشار داد.

در همین خصوص علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت بدون تائید یا عدم تائید این مسئله عنوان نمود: آنچه می بینم این است که وزیر بهداشت با دولت و خارج از آن ارتباط خوب و صمیمانه ای دارد و وزیربهداشت با هیجان و استرس از پروتکل های بهداشتی کوتاه نمی آید.

سنجش قادر به برقراری پروتکل ها در مراکز آزمون نیست

سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری آزمون دکتری، گفت: در برگزاری این آزمون که با جمعیتی به مراتب کمتر برگزار گردید، پروتکل های بهداشتی زیر سوال رفت و نشان داد که سازمان سنجش قادر به برقراری تمامی پروتکل های پنجگانه کرونا در مراکز برگزاری آزمون نیست.

کنکور برگزار می گردد / نه کرونا نه استرس!

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توجه به سلامت روان داوطلبان در کنار توجه به سلامت جسم آن ها برای برگزاری کنکور ها بیان نمود: داوطلب نباید کرونا بگیرد، اما از سوی دیگر هم نباید دچار استرس اضافه گردد. این جمله باید قوی و محکم و یکپارچه به جامعه اعلام گردد که کنکور برگزار می گردد و تردید ایجاد نکنیم. اگر شرایط تغییر کرد و قانونگذاران به جمع بندی دیگری رسیدند ما گوش به فرمان هستیم.

مسئله ای برای برگزاری کنکور ها نداریم

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه هیچ مسئله ای در برگزاری کنکور های آینده ندارند، گفت: گزارش مستندی از تک تک استان ها و حوزه های برگزاری آزمون دکتری و همچنین نظرخواهی از داوطلبان شرکت نماینده توسط سایت سازمان سنجش آموزش کشور اخد شده است. بالای 80 درصد داوطلبان شرکت نماینده از برگزاری کنکور دکتری 99 اظهار رضایت کردند و موارد دیگر هم در تجربه سازمان سنجش برای برگزاری آزمون های بعدی حتما مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

پروتکل ها در کنکور دکتری رعایت نشد / لزوم تعویق برگزاری کنکور

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروتکل های دقیق بهداشتی در کنکور دکتری رعایت نشد و بی توجهی های تأسف آوری در برگزاری وجود داشت، گفت: سلامت دانش آموزان ما خط قرمز مجلس است و کمیسیون های بهداشت و آموزش وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص و مطالبات مردم را از مسئولان ذیربط پیگیری نمایند. به نظر می رسد تعویق برگزاری زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک تر شدن هوا که امکان استفاده از به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد.

کسانی که درس نخوانده اند دنبال تعویق زمان برگزاری کنکور هستند

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه گروهی از داوطلبان که آمادگی برگزاری کنکور را دارند، دولت و وزارت علوم را برای برگزاری تحت فشار قرار می دهند توضیح داد: گروه دوم داوطلبانی هستند که کمتر مطالعه نموده اند و دنبال یک فرصتی هستند تا مطالعات خود را بیشتر نمایند لذا خواستار تأخیر در برگزاری آزمون سراسری هستند. تمام داوطلبان کنکور همانند فرزندان دولت، وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند و در مورد سلامتی آن ها هم نگرانیم و به همین منظور با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی آزمون سراسری برگزار می گردد.

بعضی با بحث کنکور به دنبال جمع کردن فالوور در فضای مجازی هستند

ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تعویق زمان برگزاری کنکور ها و پخش شدن برنامه های متعددی از این موضوع بیان نمود: کنکور بیشتر تبدیل به یک موضوع جذاب اجتماعی و سیاسی شده است و بعضی به اظهار نظر علاقه دارند و بعضی هم می خواهند فالوور بیشتری را در فضای مجازی جمع نمایند، اما بحث مجلس جدا است. نمی دانم اگر مجلس تصویب کند که کنکور لغو گردد مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا چه می گردد و سازوکار آن چه خواهد بود.

قانون را با استثنا نمی بندند / اگر نگران سلامتی خود هستید کنکور ندهید!

مهرداد ویسکرمی، عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو: تاکید نمود: لغو کنکور نشدنی است. داوطلبانی که نگران سلامتی خود هستند بهتر است پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند و اگر کسی واقعاً اوضاع و شرایط سختی دارد در کنکور سال جاری شرکت نکند یا از رشته های بدون کنکور که احتیاج به رقابت ندارند، استفاده کند یا اینکه یک سال برای سلامتی صبر کند، اما انتظار نداشته باشند کل سیستم یک کشور را تعطیل کنیم. در هیچ کجای جهان قانون را با استثنا نمی بندد و استثنا ها همواره وجود داشته و دارند و کرونا نیز یک استثنا است.

طرح دو فوریتی تعویق کنکور متوقف شد

زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی از توقف طرح دو فوریتی تعویق کنکور سراسری و پیگیری موضوع تعویق به وسیله ستاد ملی مبارزه با کرونا اطلاع داد.

بچه ها می خواهند کنکور دهند

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت بیان نمود: جمعیت کل کنکور در کشور به اندازه جمعیت یک روز در ساحل مازندران و گیلان نیست. بچه ها می خواهند کنکورشان را بدهند، اعصابشان خراب است.

تدوین بسته پیشنهادی الزام آور مجلسی ها برای وزارت علوم

فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان نمود: باتوجه به عدم اجرای پروتکل ها در بعضی حوزه های برگزاری کنکور دکتری اقداماتی باید از سوی وزارت علوم صورت گیرد تا خیال مردم برای برپایی کنکور های آینده راحت گردد. اگر ما نخواهیم کنکور را به آینده و فصل پائیز منتقل کنیم بایستی بتوانیم به وسیله رعایت پروتکل ها و مواد ضدعفونی این نگرانی ها را حل کنیم لذا تدوین بسته پیشنهادی الزام آور برای وزارت علوم را در دستور کار داریم.

جلسه فوق العاده رایزنی برای برگزاری کنکور های ارشد و سراسری

علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه یک عده می گویند کنکور برگزار نگردد و به تعویق بیافتد و در مقابل عده ای دیگر بر برگزاری آن اصرار دارند گفت: موضوع کنکور برای تعدادی از خانواده ها و فرزندان آن ها به دغدغه ای عظیم تبدیل شده است لذا طبق دستور رییس مجلس جلسه فوق العاده ای را با حضور نمایندگان مجلس، نمایندگان وزارت بهداشت، علوم و سایر دستگاه های ذیربط در بحث برگزاری کنکور خواهیم داشت و برای برگزاری کنکور ارشد و کنکور سراسری رایزنی می کنیم.

نباید داوطلبان را دلسرد کرد

روح الله متفکرآزاد نماینده مجلس درباره اینکه آیا امروز مجلس درباره برگزاری کنکور تصمیم گیری خواهد نمود یا خیر، گفت: مجلس تا زمانی که مصوبه ای نداشته باشد، دولت ملزم به اجرا نیست لذا مذاکرات و مشورت های مجلس حکم قانونی به شمار نمی آید. البته با توجه به اینکه مجلس از صندلی مناسبی در تصمیم سازی در کشور قرار گرفته است، ممکن است در نشست امروز کمیسیون آموزش که با حضور وزیر بهداشت، وزیر علوم و مسئولان تصمیم ساز ستاد ملی کرونا برگزار می گردد، دستگاه های اجرایی نظر مجلس را به عنوان مشورت بپذیرند.

عضو هیئت رئیسه مجلس توضیح داد: تا زمانی که رسماً تصمیمی در زمینه کنکور اتخاذ نشده، نباید داوطلبان را از برگزاری دلسرد کرد، ولی شخصاً معتقدم می توان پس از پیک کرونا و در دوره ای که هوا خنک تر است و احتیاجی به استفاده از کولر نیست، کنکور را برگزار کرد.

درباره زمان برگزاری کنکور های سراسری و ارشد امروز تصمیم گیری می گردد

ناگفته نماند که هم اکنون جلسه کمیسیون آموزش با حضور وزیر بهداشت، وزیر علوم، وزیر ورزش و رییس سازمان سنجش در محل مجلس شورای اسلامی و با حضور اعضای کمیسیون آموزش مجلس در حال برگزاری بوده و قرار است با آنالیز مستندات کنکور دکتری درباره زمان برگزاری کنکور سراسری و ارشد تصمیم گیری گردد.

به خودتان بیایید..

تصمیم گیری برای برگزاری یک رویداد آن هم رویداد عظیم و حساسی مثل کنکور که جوانان و خانواده های زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد، باید تنها یک مرجع داشته باشد و اعلام نظر قاطعانه در این باره می تواند جلوی تمام اظهار نظرات ضد و نقیض را بگیرد البته در شرایط بحرانی این روز های کشور که کرونا برنامه ریزی ها را سخت نموده است، همدلی و اتحاد مسئولان با یکدیگر و از همه مهمتر احترام شان به تصمیمات هم می تواند دغدغه های زیادی را انتها ببخشد، پس بهتراست آقایان مسئول به جای دغدغه و درد، مرهم و به فکر داوطلبان باشند و آنان که اینقدر دم از سلامت جسم و روح داوطلبان می زنند بدانند، جنجال شان خود تهدیدی برای سلامت داوطلبان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 898

به "کنکور هم سیاسی بازی شد، ماجرای کَل کَل وزارت علوم با نمایندگان! ، کرونا، تست، ماسک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنکور هم سیاسی بازی شد، ماجرای کَل کَل وزارت علوم با نمایندگان! ، کرونا، تست، ماسک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید