پیغام معاون علوم طبیعی مدیرکل یونسکو برای بزرگداشت یوسف ثبوتی

به گزارش سرگرمی تفریحی، تهران (پانا) - معاون علوم طبیعی مدیرکل یونسکو در پیامی به مناسبت برپایی چهارمین برنامه تماشای خورشید و بزرگداشت استاد یوسف ثبوتی نوشت، امروز نقش مهم علم در زندگی روزمره ما جشن گرفته می گردد.

پیغام معاون علوم طبیعی مدیرکل یونسکو برای بزرگداشت یوسف ثبوتی

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، در پیغام شمیلا نیر-بدوئل معاون علوم طبیعی مدیرکل یونسکو آمده است:

جناب آقای دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

جناب آقای دکتر حجت الله ایوبی، دبیرکل محترم کمیسیون ملی یونسکو

همکاران محترم، دوستان، خانم ها و آقایان و دانشمندان

باعث افتخار من است که امروز در بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و بعلاوه بزرگداشت یک دانشمند برجسته ایرانی، دکتر ثبوتی با شما هستم. اجازه بدهید صمیمانه از دکتر حجت الله ایوبی و همکارانشان بابت حمایت های همیشگی از برنامه های یونسکو در ایران تشکر نمایم. بعلاوه از مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران و همکارانشان بابت دعوت امروزشان تشکر کنم.

دوستان عزیز روز 10 نوامبر هر سال به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه به منظور برجسته کردن نقش مهم علم در زندگی روزمره ما جشن گرفته می گردد. روز جهانی علم بر نقش مهم دانشمندان در شناخت ما نسبت به سیاره آسیب پذیری که آنرا خانه می نامیم، تاکید می نماید و بعلاوه نقش آن ها را در پیشبرد اهداف بخش توسعه پایدار حائز اهمیت بر می شمارد.

با توجه به اینکه تغییرات اقلیمی در حال تبدیل شدن به تهدید مهمی برای زندگی میلیون ها نفر است، روز جهانی علم سال جاری به اهمیت جوامع آماده و تاب آور در روبرو با تغییرات اقلیمی تاکید دارد. ما چگونه می توانیم جوامع را برای تغییراقلیم آماده سازیم؟ در واقع علم در این راستا می تواند بسیار یاری کننده باشد. علم می تواند به تاب آور ساختن بیشتر جوامع یاری کند، به طور مثال با حفظ تنوع ژنتیکی در محصولات کشاورزی و بعلاوه با آماده ساختن کشورها برای روبرو با بلایای طبیعی و و اثرات تغییرات اقلیمی بر منابع آب.

حضار گرامی، فناوری های نوین بعلاوه می تواند به وسیله کارآمد ساختن سیستم ها به آمادگی بیشتر جوامع در روبرو با تغییرات اقلیمی یاری کند. برای مثال هوش مصنوعی می تواند با اینترنت و بلاک چین ترکیب گردد و سامانه های هوشمند آب را که توانایی جمع آوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل داده ها را به وجود آورد؛ سامانه هایی که عملکرد کارآمدتری دارند. در سال 2019 دانشمندان ایرانی مقالات بیشتری را در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک نسبت به دیگر حوزه های تکنولوژی و بیوتکنولوژی منتشر کرده اند، این مطلب در گزارش علم 2021 یونسکو هم آمده است.

عالیجنابان، مطالعه تازه دیگری نشان داده است در نظرسنجی که از مباحث درسی 100 کشور به عمل آمده، تنها در نصف آنها به تغییراقلیم اشاره شده است. این مسئله باید بهبود یابد. آموزش ادبیات اقلیمی به آمادگی جوامع در روبروه با تغییر اقلیم یاری می نماید. با در نظر گرفتن این مسئله، همکاران من در دفتر منطقه ای یونسکو در تهران در مورد این مسئله فعالیت هایی را انجام داده اند. یونسکو پنج کارگاه آموزشی را در جهت تاب آورساختن جوامع محلی در ذخیره گاه های زیست کره ایران برگزار کرده است. این کارگاه ها پیرامون موضوعاتی چون خاموش کردن آتش، آشتی ما با طبیعت و برقراری مجدد ارتباط با آن برگزار شده اند. ذخیره گاه های زیست کره ایران به خوبی نشان می دهند که زندگی هماهنگ با طبیعت و توانمند سازی جوامع محلی واقعا امکان پذیر است. یونسکو بعلاوه پروژه ای را در ذخیره گاه زیست کره حرا به منظور توسعه مدیریت دوستدار محیط زیست آب با تاکید بر معیشت پایدار در حال انجام دارد.

در این روز جهانی علم اجازه می خواهم از کمیسیون ملی یونسکو برای برگزاری سری برنامه های تماشای خورشید که به بزرگداشت دانشمندان ایرانی تاثیرگذار می پردازد تشکر نمایم. با در نظر گرفتن این مسئله، اجازه بدهید فیزیکدان تئوری برجسته، پروفسور یوسف ثبوتی را ارج بنهیم. اجازه می خواهم به ایشان برای مشارکت قابل توجه شان در سیستم آموزشی ایران تبریک بگویم. ایشان بنیان گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان هستند. این دانشگاه اخیرا همکاری هایی را با مرکز بین المللی فیزیک تئوری عبدالسلام یونسکو داشته است و 20 بورسیه تحصیلی را برای دوره دوساله کارشناسی ارشد فیزیک برای سال های 2019و 2020 در ایران اعطا کرده است.

دوستان عزیز یونسکو آمادگی دارد تا نهادهای جمهوری اسلامی ایران را در جهت کوشش برای تقویت علم، فناوری و نوآوری به منظور ایجاد دانش و درک به وسیله همکاری های علمی برای پیدا کردن راه چاره هایی برای چالش های امروز حمایت نماید.

یونسکو برای توسعه ابزاری تازه به نام توصیه نامه علوم باز کوشش هایی را شروع کرده است و ما بر حمایت شما در جهت تحقق این توصیه نامه حساب می کنیم تا بتوانیم در راستا توسعه پایدار حرکت کنیم و اطمینان داشته باشیم که همگان به پیشرفت های علمی، فناوری و نوآوری دسترسی دارند که این همانا هدف توصیه نامه علوم باز یونسکو است.

برای همگی روز جهانی علم خوبی آرزو دارم و از طرف یونسکو این روز را تبریک عرض کرده و منتظر ملاقات حضوری شما در یونسکو هستم.

سپاسگزارم.

چهارمین برنامه تماشای خورشید اختصاص به بزرگداشت استاد یوسف ثبوتی اخترفیزیکدان بزرگ کشورمان دارد.

این مراسم عصر یکشنبه از ساعت 16 در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1637

به "پیغام معاون علوم طبیعی مدیرکل یونسکو برای بزرگداشت یوسف ثبوتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام معاون علوم طبیعی مدیرکل یونسکو برای بزرگداشت یوسف ثبوتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید