ساخت ربات کاوشگر و مانیتورینگ از سوی محققان دانشگاه ارومیه

به گزارش سرگرمی تفریحی، محققان دانشگاه ارومیه پیروز به طراحی و ساخت ربات کاوشگر و مانیتورینگ شدند.

ساخت ربات کاوشگر و مانیتورینگ از سوی محققان دانشگاه ارومیه

به گزارش خبرنگار استان های خبرنگاران، محققان دانشگاه ارومیه پیروز به طراحی و ساخت ربات کاوشگر و مانیتورینگ شدند.

ربات کاوشگر و مانیتورینگ جهت تست خطوط انتقال گاز، آب، کابل برق و تلفن و ... مدفون زیر زمین که به مرور زمان دچار خوردگی، شکستگی و نشتی می شوند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ربات مورد نظر به صورت کنترل از راه دور در داخل این خطوط حرکت نموده، به صورت همزمان تصاویر دیواره های داخلی لوله را به واحد کنترل ارسال نموده و خوردگی های احتمالی و ترک های داخل لوله به وسیله کاربر قابل مشاهده خواهد بود. بعلاوه این ربات دارای سنسور اولتراسونیک جهت آنالیز تغییرات احتمالی در ضخامت لوله خواهد بود. سنسور های موقعیت و سنسور دما نیز در هر لحظه مکان ربات و دمای محیط را گزارش خواهند کرد.

استفاده از این ربات کاهش بسیار محسوس حفاری های غیردقیق برای یافتن خرابی های لوله و به تبع آن کاهش هزینه های مالی را به همراه خواهد داشت.

ویژگی ها و مزایای رقابتی

قابلیت حرکت در خطوط لوله های مختلف اعم از آب، گاز، کابل برق و تلفن، فاضلاب و ... که می تواند با دارا بودن قابلیت کنترل از راه دور در داخل این خطوط حرکت نموده و کاربر را از خرابی های موجود و احتمالی با خبر سازد. نمونه های خارجی برای این محصول وجود دارند، اما به لحاظ قیمتی قابل رقابت با نمونه های داخلی نبوده و بعلاوه به علت وجود تحریم های ظالمانه بر علیه کشورمان، امکان تهیه آن ها بسیار سخت و بسیار پرهزینه خواهد بود.

موارد کاربرد

این ربات بسته به امکاناتی که روی آن نصب می گردد، می تواند دارای کاربرد های مختلفی باشد. از کابرد های آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

در منطقه ها خطرناک: مکان هایی که نشت گاز دارد یا اندازه خوردگی در آن بالاست.

زلزله و بلایای طبیعی: این ربات می تواند بعد از بلایای طبیعی در جا های خطرناک به جستجوی انسان های زنده بپردازد.

در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز یا منطقه ها اسیدی: به طوریکه با اسکن دقیق از کل محیط می تواند اندازه آلاینده ها را در هر موقعیت مکانی تخمین بزند و به راحتی منبع نشت گاز را تشخیص دهد.

در صنعت کشاورزی: به این صورت که با فیلمبرداری و پردازش تصاویر آن می تواند محصولات ناسالم را از سالم تمایز دهد و موقعیت آن را به کشاورز اعلام کند.

در خطوط انتقال گاز و نفت: این ربات به لحاظ شکل ظاهری قادر به حرکت در خطوط لوله انتقال گاز است و می تواند با تجهیزات خود اطلاعات لازم را از درون لوله استخراج و به واحد عملیاتی انتقال دهد.

در صنایع فضایی: انواع پیشرفته این ربات می تواند به عنوان ربات فضایی (ماه نورد و مریخ نورد) مورد استفاده قرار گیرد.

در صنایع دفاعی: از این ربات در منطقه ها جنگی می توان برای شناسایی منطقه ها خطرناک و منطقه ها دشمن استفاده کرد.

شایان ذکر است امیرموسی اباذری دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1395 اخذ نموده است. از سال 1386 فعالیت های آموزشی، تحقیقاتی و صنعتی خود را در واحد های مختلف دانشگاهی و صنعتی شروع نموده است. از سال 1396 به عضویت هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه ارومیه در آمده است و هم اکنون این همکاری ادامه دارد. فعالیت ها و علاقمندی های او معطوف به تکنولوژی های نوین و فرایند های پیشرفته ماشینکاری جهت ساخت قطعات کاربردی در حوزه های تکنولوژی و پزشکی است.

داود هاشم پور کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1388 دریافت نموده و پس از اتمام تحصیلات در صنایع قطعات پیشرفته صنعتی در تهران مشغول به کار شد. در این مدت در زمینه های مختلفی اعم از طراحی قطعات کامپوزیتی، قطعات خودرو، مکانیزم های تک مرحله ای و چند مرحله ای، انواع فیکسچرها، دستگاه شکل دهی لوله های سرسوزن های پزشکی و سایر زمینه های فنی-مهندسی فعالیت داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1839

به "ساخت ربات کاوشگر و مانیتورینگ از سوی محققان دانشگاه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت ربات کاوشگر و مانیتورینگ از سوی محققان دانشگاه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید