باغ گیاه شناسی مشهد ، از داوودی تا گل بهشتی در یک قاب

به گزارش سرگرمی تفریحی، ولی شاید عده کمی بدانند مشهد به غیر از آنچه که بدان معروف است، دارای مکان های دیدنی و گردشگری زیبایی است، که بعضی از آ ن ها طبیعی و بعضی ساخت دست بشرند. از جمله این مکان های کاربردی دیدنی و ساخت دست بشر، باغ گیاه شناسی مشهد است که در22 خرداد سال 1392 پس از کوشش 42 پیمانکار و تعداد زیادی کارگر در مساحتی حدود 25 هکتار افتتاح شده است. جالب است بدانید همه ساله فرورودین ماه نمایش های سنتی و بومی در این باغ برگزار می گردد، بعلاوه در فروردین سال 1398 در این باغ روستایی به صورت نمادین ساخته شد تا سبک زندگی مردمان روستاهای آن خطه از کشورمان را به نمایش بگذارد.

باغ گیاه شناسی مشهد ، از داوودی تا گل بهشتی در یک قاب

شما در این روستا می توانبد بخش های مختلفی که در یک روستای واقعی وجود دارد مشاهده کنید. در بخش دیگری از این باغ چادرهای عشایری برپا هستند که سوغات مشهد و محصولات سنتی استان خراسان را به فروش میرسانند. همه این ها و سایر جاذبه های باغ گیاه شناسی مشهد باعث شد تا بخواهیم اطلاعات بیشتری در اختیار مسافران قرار دهیم تا به غیر از زیارت مشهد مقدس، تا با اطلاع از کلیه مراکز گردشگری مشهد بتوانند برای تماشا آن ها برنامه ریزی نمایند. دوستان و مسافران با ما در خبرنگاران همراه باشید تا راجب این باغ زیبا که آمیخته ای از جلوه های طبیعی و هنر معماری است، بیشتر بدانیم.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

در ساخت باغ گیاه شناسی مشهد همچون سایر باغ های دیگر کشورمان سعی شده تا المان های معماری باغ های ایرانی رعایت شود. این باغ دارای بخش های مختلفی است که حسب کاربری به آن ها می پردازیم؛ این باغ دارای کلکسیون های مختلف گیاهی است شامل؛ باغ صخره ای و آبشار، گیاهان دارویی و معطر، سیستماتیک و آربراتوم، رزگاردن، جشنواره داوودی، بخش آموزشی و نمایشی، بخش ایران و توران، بخش آسیای میانه، قسمت گیاهان سوزنی برگان، باغ میوه های بومی ایران, گلخانه و نهالستان، کلکسیون گیاهان زراعی هر کدام از این کلکسیون ها در نوع خود بی نظیر هستند و بیننده را مبهوت خود می نمایند.

باغ گیاه شناسی مشهد

گیاهان دارویی

یکی از مهم ترین بخش های این باغ، که در حقیقت ارزش آموزشی و درمانی دارد بخش گیاهان دارویی و معطر است که یک و نیم هکتار را به خود اختصاص داده و بیش از180 گونه گیاه دارویی معطر و 400 نمونه ژنتیکی در آن نگهداری و مورد آنالیز و تحقیق قرار می گیرند. در این بخش به غیر از تحقیق در مورد بخش ژنتیک، روی نوع کشت و چگونگی به فراوری انبوه رساندن این گیاهان برای بهره برداری عمومی و تحقیق می شود.

باغ گیاه شناسی مشهدباغ گیاه شناسی مشهد

باغ گل و سایر بخش ها

یک بخش زیبا و سحرانگیز این باغ بخش باغ رز است، شاید بتوانید تصور کنید که هزاران رز با چیدمانی حساب شده و فریبنده، سرشار از رنگ های گوناگون، چه اثر فرح بخشی به دیدگان می دهد، و چگونه هر بیننده ای که از این محل گذر میکند را تحت تاثیر قرار می دهد. جالب توجه است که حدود 120 نوع از 30 گونه مختلف از گل های رز که این چشم انداز چشم نواز و تماشای را رقم زده اند در این محل نگه داری می شوند،

بخش دیگر؛ مجموعه باغ صخره ای مشتمل از گل و گیاه پیازی و فصلی است، یعنی در زمان های به خصوصی از سال وجود دارند. قسمتی از باغ که به درختان میوه اختصاص دارد در حدود140 نوع درخت میوه در آن نگه داری می شود و حدود 30گونه درخت غیر مثمر نارون در بخش درختان این باغ وجود دارد، گفتنی است کوشش شده طراحی این قسمت به گونه ای باشد تا این باغ میوه کوچه باغ های قدیمی ایرانی را به یاد بیاورند. قسمت نهالستان و گل خانه محل نگهداری و محل اولیه کاشت و ذخیره گاه عناصر گیاهی به شمار میرود.

در بخشی دیگر تقریبا 40گونه تزینی و تحقیقاتی نگهداری می شود. بخش محبوب گل های داوودی است که یک جشنواره دائمی در آن طبق روال برگزار می شود. و معروف است به جشنواره گل های داوودی. صرف نظر از زیبایی این گل، خاصیت دارویی، درمانی و تنوع گونه ای این گیاه به برپایی این جشنواره یاری رونق داده است.

در این بخش از باغ حدود یک هکتار از فضا به نگه داری 700نمونه از گیاه گل داوودی اختصاص داده شده، و البته طراحی آن طبق شرایط مورد احتیاج برای نگهداری و رشد و جمع آوری این گیاه اجرا شده است. تعدد این گونه در کشور نشان از پتانسیل ژنتیکی این گیاه دارد.

باغ گیاه شناسی مشهدباغ گیاه شناسی مشهد

منشاء گیاه داوودی

جالب است بدانید ریشه این گیاه به شرق آسیا خصوصا چین برمی شود و تنوع و رنگ شکل متعددی دارد، اهمیت این گیاه به خاطر نوع کاشت و تنوع گونه ای بالغ بر 200 نوع است. اوج گل دهی این گیاه در پاییز و زمستان است. این گیاه خواص دارویی متعددی نیز دارد به طور مثال به درمان سرماخوردگی، تقویت بینایی و تمرکز یاری می نماید. سرگل هایش در چین به عنوان چای و حشره کش مورد استفاده قرار می گیرد.

باغ گیاه شناسی مشهد

تماشای های اطراف باغ گیاه شناسی مشهد

اطراف باغ گیاه شناسی در فاصله نزدیک محلی برای بازدید توریستی وجود ندارد، اما پارک ملت و باغ ملک آباد بعلاوه حرم مطهر امام رضا به نسبت نزدیک ترین مکا ن های گردشی نزدیک به باغ هستند.

باغ ملک آباد

امکانات باغ گیاه شناسی مشهد

مهمترین امکانات و البته هدف عمده از ساخت باغ، فراهم کردن شرایط آموزشی برای رشته های مختلف دانشگاهی از جمله علوم پزشکی، کشاورزی، بعلاوه تعلیم و بالابردن فرهنگ گیاه درمانی است.

این فضای سبز در دل شهر پرجمعیت و شلوغ مشهد بسان ریه سبز و آرامبخش شهر به شمار میرود. تحقیق و جمع آوری ژرم پلاسم گونه های مختلف داروئی و شناسایی روش های ممکن در زمینه های کشت و فراوری انبوه گیاهان از دیگر امکاناتی است که وجود این باغ به اهالی علم و مطالعه و ساکنین شهر مشهد می دهد.

داخل باغ یک کافی شاپ و رستوران رز وجود دارد که آماده خدمات رسانی به مسافران و بازدید نمایندگان باغ است.

باغ گیاه شناسی مشهدباغ گیاه شناسی مشهدباغ گیاه شناسی مشهد

اطلاعات بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

ساعات بازدید: همه روزه 8 صبح الی 7 شب.

تلفن تماس: 05133448828 و 05133448885

البته درنظر بگیرید ممکن است پارک در بعضی ایام تعطیل باشد پس قبل از برنامه ریزی حتما با مجموعه تماس بگیرید.

باغ گیاه شناسی مشهد

نقاط ضعف و قوت

بیشتر کاربران از منظره ها زیبای مناسب عکاسی و اینکه فضای مناسبی برای گردش خانوادگی است راضی بودند و آن را برای بازدید پیشنهاد می کردند، بعلاوه دسترسی به این باغ به وسیله وسائل نقلیه عمومی به راحتی ممکن است. البته دستشویی و سوپر مارکت خارج از پارک قرار دارند.

باغ گیاه شناسی مشهد

در خبرنگاران بخوانید

طرقبه مشهد ، گشت و گذار در ییلاق دشت توس

برترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

طبیعتا فصل بهار برترین زمان بازدید از باغ و فستیوال های بهاری است و البته فصل پاییز زمان جشنواره پائیزی گل داوودی.

باغ گیاه شناسی مشهد

جهت دسترسی به باغ گیاه شناسی مشهد

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر، باغ گیاه شناسی مشهد امکان دسترسی به وسیله تاکسی های گردشی و یا آنلاین ممکن است. بعلاوه می توانید در ایستگاه های غدیر و پروین اعتصامی از مترو پیاده شوید و با اندکی پیاده روی به مقصد برسید.

باغ گیاه شناسی مشهد

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1854

به "باغ گیاه شناسی مشهد ، از داوودی تا گل بهشتی در یک قاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ گیاه شناسی مشهد ، از داوودی تا گل بهشتی در یک قاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید