طرز تهیه سالاد خسروشاهی؛ یک پیش غذای هیجان انگیز

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرنگارانـسالاد ها یکی از محبوب ترین و متنوع ترین ترکیبات غذایی در سراسر دنیا هستند که بیش تر به عنوان پیش غذا سرو می شوند؛ اما خیلی از آن ها به علت ترکیباتی که دارند، می توانند به عنوان غذای اصلی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. سالاد ها از ترکیب سبزیجات مختلف همراه با چاشنی هایی مثل سرکه، سس، نمک، فلفل، آب لیمو، آب غوره و... تشکیل می شوند که معمولاً به صورت سرد سرو می شوند و ممکن است علاوه بر سبزیجات مواد غذایی دیگری مانند تخم مرغ، حبوبات پخته، گوشت، پنیر و... نیز به آن ها اضافه گردد که در این صورت ارزش غذایی شان بیش تر می گردد و می توان آن ها را به عنوان غذای اصلی نیز میل کرد.

طرز تهیه سالاد خسروشاهی؛ یک پیش غذای هیجان انگیز

سالاد خسروشاهی یکی از انواع سالاد های خوشمزه و مجلسی است که طرز تهیه بسیار آسانی دارد. این سالاد به علت داشتن مرغ، قارچ، ذرت و... یک پیش غذای مقوی و کامل نیز محسوب می گردد. سالاد خسروشاهی برای پذیرایی در مهمانی ها بسیار مناسب و زیباست.

در ادامه این مطلب طرز تهیه سالاد خسروشاهی همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه این سالاد خوشمزه تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه سالاد خسروشاهی

سینه مرغ: 1 عدد

پیاز: 1 عدد

قارچ: 200 گرم

ذرت: 1 لیوان

نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

آب لیموترش: 2 قاشق غذاخوری

چیپس خلالی: 1 بسته

مواد لازم برای تهیه سس سالاد

ماست: 3 قاشق غذاخوری

سس مایونز: 2 قاشق غذاخوری

پودر سیر: 1 قاشق چای خوری

پودر آویشن: 1 قاشق چای خوری

پاپریکا: 1 قاشق چای خوری

آبلیمو: 3 قاشق غذاخوری

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

1 ـ نکات مربوط به قارچ

قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ بعلاوه در پیش گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ بعلاوه بهتر است قارچ هایی را که روی پوست آن ها لکه قهوه ای دارند، خریداری نکنید و اگر هم خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید. برای تهیه سالاد خسروشاهی بهتر است از قارچ های ریز دکمه ای بهره ببرید.

2 ـ نکات مربوط به ذرت

ذرت یکی از دانه های خوراکی بسیار خوشمزه و پر هوادار است که در آشپزی کاربرد زیادی دارد. از دانه ذرت برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، سوپ ها، خوراک مرغ، خورش، ماکارانی، فینگرفودها، سالاد الویه و سالاد ماکارانی و حتی در ترشی ها استفاده می گردد. ما معمولا ذرت را به صورت قوطی های کنسرو از فروشگاه مواد غذایی یا به صورت منجمد و نیم پز از فروشگاه های سبزیجات تهیه می کنیم. اگر برای تهیه ذرت از خود بلال استفاده می کنید، باید بدانید که برترین بلال برای تهیه ذرت، بلال های معروف به ذرت مکزیکی هستند که در مغازه های تره بار موجودند. بلال ذرت مکزیکی دارای دانه های درشت؛ شفاف و بسیار نرم و شیرین است که برای تهیه سالاد و استفاده در انواع غذا مناسب هستند. دانه های این نوع بلال به رنگ زرد روشن هستند و تیره نمی شوند.

3 ـ نکات مربوط به روغن زیتون

روغن زیتون به علت ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن های معمولی مخلوط می گردد. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می گردد؛ بنابراین کسانی که در پی خرید روغن زیتون هستند، اغلب می پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به توضیح ذیل ارائه داده اند:

1- برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.

2- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر 1 قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در برخی موارد افراد به علت تندی بیش از حد روغن به سرفه می افتند. درست پس از 1 دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می رود و خوشمزه می گردد. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی نماید. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

3- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای معین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به راحتی می توان در آن تقلب کرد.

طرز تهیه سالاد خسروشاهی

1 ـ برای آغاز کار ابتدا سینه مرغ را همراه با پیاز، یک حبه سیر، نمک و فلفل و زردچوبه آبپز کنید. وقتی مرغ خنک شد، آن را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

2 ـ در مرحله بعد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و داخل ماهی تابه بریزید. 1 قاشق روغن اضافه کنید و صبر کنید تا پیاز کمی نرم و سبک گردد؛ سپس قارچ ها را خرد کنید و به پیاز اضافه کنید و بگذارید قارچ چند دقیقه با پیاز تفت بخورد. آبلیمو، نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید و یک دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید.

3 ـ داخل یک کاسه مناسب ماست را با سس مایونز، آبلیمو، روغن زیتون، پودر سیر، پاپریکا، پودر آویشن و نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

4 ـ مخلوط قارچ و پیاز را با مرغ ریش ریش شده و ذرت مخلوط کنید؛ سپس سس آماده را روی مواد بریزید و خوب هم بزنید تا همه مواد با سس آغشته گردد. ظرف مورد نظر سرو را آماده کنید و مقداری از چیپس خلالی را کف ظرف بریزید. حالا سالاد آماده را روی چیپس ها بریزید و برای تزیین دوباره روی سالاد کمی دیگر چیپس خلالی بریزید، نوش جان.

منبع: فرارو
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1985

به "طرز تهیه سالاد خسروشاهی؛ یک پیش غذای هیجان انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سالاد خسروشاهی؛ یک پیش غذای هیجان انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید