طرز تهیه آبگوشت بامیه ایلامی خوشمزه در 9 مرحله آسان

به گزارش سرگرمی تفریحی، آبگوشت بامیه جزو غذاهای محلی استان ایلام است. طرز تهیه آبگوشت بامیه هم با گوشت گردن یا سردست گوسفندی و هم با استفاده از مرغ امکان پذیر است. با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه آبگوشت بامیه ایلام به عنوان یک را به شما آموزش بدهیم.

طرز تهیه آبگوشت بامیه ایلامی خوشمزه در 9 مرحله آسان

مواد لازم برای تهیه آبگوشت بامیه (برای 4 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
گوشت گردن یا سردست گوسفند400 گرم
پیاز2 عدد میانه
سیر2 حبه
بامیه400 گرم
گوجه فرنگی3 عدد
آب جوشبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنیبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
سیب زمینیبه مقدار دلخواه
نان و ترشی دلخواهبرای سرو آبگوشت بامیه

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد: 20 دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت آبگوشت بامیه بدون زودپز: 3 ساعت

مراحل طرز تهیه آبگوشت بامیه ایلامی

برای درست کردن آبگوشت بامیه ایلامی مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: پیازها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت بامیه باید پیازها را بشویید و پوست بگیرید. سپس، پیازها را به صورت خلالی نازک یا نگینی برش دهید. در قابلمه مناسبی مقداری روغن بریزید و روی حرارت میانه قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا کاملا سبک شوند. توجه داشته باشید، احتیاجی نیست تا طلایی شدن پیازهای خرد شده صبر کنید.

مرحله دوم: گوشت را اضافه کنید

حالا، گوشت را همراه با سیر، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه حاوی پیاز تفت داده شده اضافه کنید. پشت و روی گوشت را کاملا تفت بدهید تا رنگش کمی تغییر کند و طعم ادویه ها، سیر و پیاز را بگیرد.

برای خرید روغن سرخ کردنی، گوشت گوسفند، فلفل سیاه و زردچوبه می توانید به صورت و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله سوم: مقداری آب اضافه کنید

پس از تفت دادن گوشت باید 4 لیوان آب جوش را هم به قابلمه اضافه کنید. سپس، درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. حدود 2 ساعت منتظر بمانید تا گوشت کاملا بپزد.

مرحله چهارم: بامیه ها را آماده کنید

در فاصله پختن گوشت، بامیه ها را آماده کنید. بعد از شستن بامیه، دُم بامیه ها را بگیرید. مراقب باشید بخش انتهایی بامیه را زیادی کوتاه نکنید. در غیر این صورت، ممکن است ماده لزج بامیه از بافت آن خارج گردد و بافت آبگوشت را لزج کنید. سپس، بامیه ها را با دقت بشویید و پس از آبکشی در سبد بریزید تا آب اضافی بامیه ها خارج گردد.

مرحله پنجم: بامیه ها را تفت دهید

مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت میانه قرار دهید تا داغ گردد. سپس، بامیه ها را در تابه بریزید و به خوبی تفت دهید. با انجام این کار، بافت بامیه منسجم تر شده و طعم خامی آن گرفته می گردد. در صورت تمایل، در ثانیه های آخر مقدار کمی فلفل سیاه و زردچوبه هم به بامیه های در حال تفت اضافه کنید تا خوشمزه تر شوند. در نهایت، حرارت را خاموش کنید و تابه را کنار بگذارید.

مرحله ششم: گوجه فرنگی را پوره کنید

گوجه فرنگی ها را به دقت بشویید و پوست بگیرید. سپس، به صورت دستی و با استفاده از رنده یا با یاری دستگاه غذاساز یا گوشت کوب برقی، گوجه ها را رنده یا پوره کنید.

مرحله هفتم: پوره گوجه فرنگی را به بامیه اضافه کنید

حالا، تابه حاوی بامیه های تفت داده شده را دوباره روی حرارت قرار دهید و پوره گوجه فرنگی را هم داخل آن بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا پوره گوجه فرنگی کاملا تفت ببیند و آب آن کشیده گردد و روغن بیندازد. سپس، رب گوجه فرنگی () را هم به این ترکیب اضافه کنید و با دقت تفت دهید تا رنگ آن باز شده و طعم خامی رب گوجه گرفته گردد.

برای خرید رب گوجه فرنگی می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله هشتم: سیب زمینی ها را آماده کنید

سیب زمینی ها را هم بشویید، پوست بگیرید و در ابعاد دلخواه برش بزنید. در صورت تمایل، می توانید سیب زمینی ها را به صورت برش نزده هم به آبگوشت بامیه اضافه کنید.

مرحله نهم: سایر مواد را به آبگوشت بامیه اضافه کنید

در این مرحله سیب زمینی های شسته و بدون پوست را همراه با ترکیب بامیه، پوره و رب گوجه فرنگی به قابلمه آبگوشت اضافه کنید. با توجه به این که تا به حال احتمالا گوشت کاملا پخته است می توانید مقداری نمک هم به مواد آبگوشت اضافه کنید. حدود نیم ساعت دیگر منتظر بمانید تا بامیه ها و سیب زمینی ها کاملا بپزند و آبگوشت شما جا افتاده گردد.

مرحله آخر: آبگوشت بامیه ایلامی را سرو کنید

پس از اطمینان از پختن کلیه مواد و جا افتادن آبگوشت بامیه، می توانید آن را همراه با نان سنگک، سبزی خوردن تازه، فلفل سبز، ماست، ، و انواع و اقسام چاشنی ها نوش جان کنید. در صورت تمایل، آب و محتویات آبگوشت بامیه را جدا کنید. سپس، نان را در آب آبگوشت بامیه تیلیت نموده و باقی مواد را به صورت جداگانه سرو کنید یا به صورت گوشت کوبیده بکوبید.

برای خرید نان، انواع ترشی و ماست می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

روش تهیه آبگوشت بامیه خوزستان

روش درست کردن آبگوشت بامیه خوزستانی در اصل، همان طرز تهیه آبگوشت بامیه با مرغ است. همان طور که از اسمش پیداست، خوزستانی ها این آبگوشت خوشمزه را معمولا با استفاده از گوشت مرغ و به صورت تند و تیز می پزند. ضمناً، در دستور طبخ این غذا علاوه بر موارد بالا از لوبیا سفید، آبلیمو و زعفران دم نموده هم استفاده می نمایند.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه آبگوشت بامیه

  • پس از تفت دادن گوشت، حتما آب جوش به قابلمه اضافه کنید. سرد بودن آب موجب انقباض و چغر شدن گوشت می گردد؛ طعم گوشت را تا حدودی تغییر می دهد و زمان پخت گوشت را طولانی تر می نماید.
  • در هنگام تهیه آبگوشت، به هیچ عنوان از ابتدا به آب یا گوشت آن نمک نزنید. چون با انجام این کار، روند پخت به مراتب طولانی تر شده و گوشت کاملا دیرپز می گردد. افزودن نمک را همواره به نیم ساعت آخر پخت خورش یا آبگوشت موکول کنید.
  • پیشنهاد می کنیم در صورت امکان برای پختن گوشت از زودپز بهره ببرید. با انجام این کار، زمان پخت تقریبا نصف می گردد. بسیاری از افراد، باور دارند طعم گوشت در قابلمه بهتر می گردد. اصلا نگران نباشید! اگر برای تفت دادن و جا افتادن غذا به مقدار کافی دقت و حوصله به خرج دهید با استفاده از زودپز هم می توانید غذای بسیار خوشمزه ای را تهیه کنید.
  • در طرز تهیه آبگوشت بامیه خوشمزه حتما از بامیه های ریز، جوان و تردی بهره ببرید که کاملا سبز و تر و تازه هستند.
  • بسته به ذائقه در هنگام تهیه آبگوشت بامیه می توانید مقدار فلفل و تندی این غذا را کم یا زیاد کنید.
  • برای خوشمزه تر شدن آبگوشت بامیه می توانید به آن مقداری لیمو عمانی، پودر لیمو عمانی یا غوره تازه اضافه کنید. در صورت دسترسی نداشتن به غوره تازه می توانید از کنسرو غوره شور بهره ببرید.
  • در صورت استفاده از لیمو عمانی، حتما آن را سوراخ کنید تا آبگوشت بامیه شما طعم و عطر بی نظیر آن را بگیرد.
  • در صورت تمایل، می توانید یک قطعه دنبه هم به آبگوشت بامیه اضافه کنید.
  • استفاده از سیب زمینی در این غذا کاملا اختیاری است. بنابراین در صورت تمایل، می توانید سیب زمینی را از دستور بالا حذف کنید.
  • در صورت تمایل، می توانید مقداری لپه هم به آبگوشت بامیه اضافه کنید. در این صورت، باید ابتدا لپه ها را تفت دهید و سپس در قابلمه آبگوشت بریزید.
  • اگر هوادار غذاهای تند و پر ادویه هستید، پیشنهاد می کنیم مقداری ادویه کاری یا فلفل قرمز هم به آبگوشت بامیه اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن آبگوشت بامیه ایلامی

طرز تهیه آبگوشت بامیه عربی چگونه است؟

طرز تهیه آبگوشت بامیه عربی درست مانند دستور بالاست و با استفاده از گوشت تکه ای یا مرغ و مقداری آبغوره درست می گردد.

چرا آبگوشت بامیه تلخ می گردد؟

اگر در تهیه آبگوشت بامیه از لیمو عمانی بهره ببرید ممکن است تلخ گردد. پوست بعضی از لیمو عمانی ها تلخ هستند و طعم غذا را عوض می نمایند. برای جلوگیری از این موضوع، پیشنهاد می کنیم از پودر یا پرک لیمو عمانی بهره ببرید. به علاوه، با جدا کردن هسته ها و پوست لیمو عمانی و ریختن قسمت گوشتی آن در غذا می توانید احتمال تلخ شدن آن را کاهش دهید.

برای برطرف کردن تلخی آبگوشت بامیه چه باید کرد؟

کافی است مقداری آبلیمو، سرکه یا حتی مقدار بسیار کمی جوش شیرین به آبگوشت اضافه کنید تا تلخی آن برطرف گردد.

محصولات مرتبط

نمک تصفیه شده خوراکی یددار سلفونی 2500 گرم تابان

30,900 تومان 35,000 تومان 12% تخفیف

نمک تصفیه شده خوراکی یددار دریایی دوی پک 900 گرمی دلفین

43,900 تومان 50,000 تومان 12% تخفیف

زردچوبه 430 گرمی پت گلها

123,900 تومان 135,500 تومان 9% تخفیف

پودر فلفل سیاه 150 گرمی فامیلا

107,900 تومان 117,900 تومان 8% تخفیف

ترشی فلفل سبز 570 گرمی بدر

75,900 تومان 78,000 تومان 3% تخفیف

رب گوجه فرنگی 800 گرمی شهدین

58,900 تومان 59,900 تومان 2% تخفیف

رب گوجه فرنگی 800 گرمی اویلا

42,900 تومان 55,500 تومان 23% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 تیر 1403 بروزرسانی: 27 تیر 1403 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2059

به "طرز تهیه آبگوشت بامیه ایلامی خوشمزه در 9 مرحله آسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آبگوشت بامیه ایلامی خوشمزه در 9 مرحله آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید