سندی که ادعای ظریف را تکذیب می نماید ، عراقچی: امضای کری سندمحکم است

به گزارش سرگرمی تفریحی، رئیس دستگاه دیپلماسی درحالی مدعی شد، وی و عراقچی مطلبی پیرامون تضمین امضا کری بیان ننموده بودند که معاون وی در سال 94 به این موضوع اشاره نموده بود.

سندی که ادعای ظریف را تکذیب می نماید ، عراقچی: امضای کری سندمحکم است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سه شنبه هفته جاری با بعضی از فعالان حوزه فضای مجازی دیدار کرد و در آن از کارنامه خود و دستگاه دیپلماسی در به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای و دست آورد های برجام سخن گفت.

ظریف با اشاره به این موضوع که بعضی رسانه ها جمله امضای کری تضمین است را به وی یا سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نسبت می دهند، گفت: بعضی این جمله را از من ساخته اند و حتی عراقچی نیز چنین سخنی را به زبان نیاورده است.

ماجرای نامه کری به ظریف

در واپسین روز های پاییز سال 1394 و در حالی که تنها چند روز بیشتر به شروع اجرای توافق هسته ای موسوم به برجام نمانده بود، کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رساند که در بحث صدور ویزای افرادی که پیش از سفر به ایالات متحده به ایران سفر نموده اند، محدودیت هایی اعمال می کرد.

این محدودیت جدید عملا بر وضعیت تجار و صاحبان صنایعی تاثیر می گذاشت که تصمیم داشتند همزمان با ایران و آمریکا کار نمایند، بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقد بودند واشنگتن با ایجاد این محدودیت به تجار و سرمایه گذارانی که تصمیم دارند بعد از اجرایی شدن برجام به ایران سفر نمایند این پیغام را مخابره می نماید که در صورت همکاری با تهران باید قید حضور در بازار ایالات متحده را بزنند. موضوعی که عملا مغایر با برجام بود.

هرچند کشورمان تا آن لحظه به تمامی تعهدات خود در قالب برجام عمل نموده بود، ولی این قانون جدید با امضای باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا اجرایی شد. در همین زمان جان کری وزیر خارجه اسبق ایالات متحده در نامه ای به محمدجواد ظریف مدعی شد که قانون جدید را به نحوی اجرایی خواهد نمود که هیچ خللی در فرآیند اجرای برجام رخ ندهد.

عراقچی آذر 94: امضای کری سند است

در تاریخ 21 دسامبر 2015 (30 آذر 1394) سیدعباس عراقچی یکی از اعضای تیم مذاکرات هسته ای در صفحه خود در اینستاگرام با انتشار نامه کری به ظریف نوشت: نامه کری تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا است مبنی بر اینکه از همه ابزار های خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد نمود تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره درخصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای پیروزیت آمیز برجام و بهره مندی ایران از منافع مالی آن را خدشه دار کند.

اظهارنظر های رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در این یادداشت مجازی، منحصر نماند و عراقچی در تبادل نظر با بخش خبری ساعت 14 صدا وسیما در همان روز به نامه جان کری اشاره و توضیح داد: این نامه به امضای وزیر خارجه آمریکا رسیده که همچون نامه های با امضای هر رئیس دولت، دارای تعهد حقوقی و سیاسی برای آن کشور است.

وی گفته بود، این یک نامه معمولی نیست. در روابط بین الملل، نامه دو نفر تعهدآور است که یکی نامه رئیس دولت و دیگر نیز نامه وزیر خارجه است. این نامه به امضای وزیر خارجه آمریکا رسیده و اجرای پیروز برجام را تضمین نموده است.

حال با گذشت نزدیک به چهار سال از اظهارات عراقچی و همچنین با خروج آمریکا از برجام که موجب تشدید تحریم ها شده است که به گفته خود رئیس جمهور سخت ترین نوع تحریم ها هستند، محمدجواد ظریف با رد صحبت های همکارش در تضمین بودن امضای کری برای اجرای تعهدات واشنگتن، کسانی که این سخنان را یاداوری می نمایند را نیز به لاطائلات گویی متهم می نماید.

به نظر می رسد خوش بینی بیش از اندازه تیم مذاکره نماینده به مذاکرات و اعتماد به طرف آمریکایی باعث شده است که دستگاه دیپلماسی در مقطع مذاکرات و همچنین زمان اجرای برجام صحبت هایی کند که با گذشت چند سال و تعیین شدن سراب بودن وعده های کاخ سفید، به دنبال فرار از عواقب آن بوده و شانه از زیر بار مسئولیت آن خالی می نمایند؛ تلاشی که از سوی وزارت امور خارجه و متولیان آن، فرار رو به جلو برای عدم قبول شکست در مذاکرات به حساب می آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 283

به "سندی که ادعای ظریف را تکذیب می نماید ، عراقچی: امضای کری سندمحکم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندی که ادعای ظریف را تکذیب می نماید ، عراقچی: امضای کری سندمحکم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید