قاتل سینمای مستقل ایران

به گزارش سرگرمی تفریحی، رسانه انجمن روزنامه نگاران آسیا رییس جمهوری ایالات متحده و تحریم های اقتصادی اش را به عنوان قاتل سینمای مستقل ایران معرفی کرد.

قاتل سینمای مستقل ایران

به گزارش خبرنگاران، آسیا ان نام مجله و پایگاهی خبری - تحلیلی انجمن روزنامه نگاران مستقل آسیا است که مطلب های خود را به زبان های مختلف انگلیسی، کره ای، چینی و عربی منتشر می کند. این رسانه در یادداشتی به قلم علیرضا بهرامی - روزنامه نگار ایرانی عضو انجمن ررونامه نگاران آسیا (آجا) - دونالد ترامپ و تحریم هایش علیه ایران را قاتل آثار سینماگران مستقل و آزادیخواه ایران معرفی کرده است.

در این یادداشت آمده است: رییس جمهور ایالات متحده می گوید که یکی از دلایل اعمال سیاست های تحریمی جدید علیه ایران، کمک به آزادی مردم ایران است. کسانی که با اعمال تحریم های اقتصادی علیه یک کشور چندان موافق نیستند، وقتی با این وضعیت روبرو می شوند که اعمال تحریم ها، به آزادی و آزادی خواهی مردم یک کشور می تواند کمک کند، ممکن است به طور موقت، این روش را تایید کنند و حتی با آن همراه شوند.

اما آیا واقعا این گونه است؟ واقعیت این است که سیاست های تحریم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، وضعیت را برای رسانه ها، ناشران و هنرمندان مستقل و آزادی خواه، بیشتر از دولتی ها سخت کرده است. به هر حال، وضع قانون های تحریمی، وضعیت را بر همگان، ازجمله رسانه ها، ناشران و شرکت های تولید آثار هنری که به دولت و بودجه فروش نفت وابستگی دارند، سخت می کند؛ اما این سختی برای رسانه ها، ناشران و تولیدکنندگان مستقل آثار هنری، سختتر است.

این یادداشت می افزاید: چندی پیش ورایتی یک گزارش منتشر کرد؛ درباره اینکه این قانون های تحریم اقتصادی، شرایط را برای تولید و حضور بین المللی سینمای ایران سخت کرده است. واقعیت این است که این سختی، برای آثار سینماگران مستقل ایران، بیشتر بوده است. هزینه ها در ایران تا دست کم سه برابر افزایش داشته اند که هزینه تولید آثار سینمایی را برای مستقل ها به شکل چشمگیری بالا برده است. روابط بین الملل نیز از این شرایط تاثیر پذیرفته است. علاوه بر اینکه تولید آثار سینمایی، بویژه توسط مستقل ها کاهش یافته است، مدیران جشنواره ها به انتخاب فیلم های ایرانی کم رغبت شده اند؛ زیرا علاوه بر نیاز به سیستم توزیع و تبلیغات بین المللی، یک مساله این است که اکنون هرگونه مبادله بانکی بین خارج و داخل ایران تقریبا غیرممکن شده است. ضمن آنکه ترس از سیاست های تنبیهی آمریکا، اروپایی ها را بسیار محتاط کرده است. بالا دریافت تنش های سیاسی بین آمریکا و ایران، علاوه بر علت های دیگر که برشمردیم، موجب شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شینگن، میزان صدور ویزا را برای ایرانی ها به شکل چشمگیری کاهش دهند. این مشکل، هنگام حضور ایرانی ها در جشنواره ها و نمایشگاه های خارجی مانند جشنواره های فیلم و نمایشگاه های کتاب، محسوس بوده است. حتی برخی از جشنواره های فیلم، پس از سال ها، از صدور ویزا برای خبرنگاران سینمایی ایرانی نیز سر باز زدند.

نتیجه این شده است که در جشنواره های برلین، کن و کارلووی واری امسال (میلادی)، فیلمی از سینمای ایران پذیرفته نشد. این وضعیت موجب شد در آستانه جشنواره هایی چون لوکارنو و ونیز، برخی از تندروها در ایران اصرار کنند که زمان آن فرار رسیده است که جشنواره های فیلم غربی را تحریم کنیم؛ اتفاقی که نه تنها ارتباط دیپلماسی فرهنگی سرزمین پارس را با غرب مختل می کند، بلکه برای جامعه سینمایی جهان نیز یک حفره محسوب می شود.

بهرامی در پایان یادداشت خود در آسیا ان آورده است: از قلم نیاندازید که عباس کیارستمی، زمانی که نخل طلای کن را به دست آورد، دریچه جدیدی بین نگاه های موجود در جهان گشود و اصغر فرهادی نیز در چند سال گذشته، دو بار پیروز شد جایزه اسکار را به دست آورد؛ هرچند بار دوم به دلیل سیاست های مهاجرتی ترامپ، نتوانست برای دریافت جایزه اش به آمریکا سفر کند. او برای این کار، یک زن فضانورد و یکی از مدیران ارشد ناسا را که ایرانی - آمریکایی هستند، به آکادمی معرفی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 150

به "قاتل سینمای مستقل ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاتل سینمای مستقل ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید