ملاقات و گفت وگوی امیر قطر و ولیعهد عربستان

به گزارش سرگرمی تفریحی، امیر قطر در اولین سفر خود به عربستان پس از اجلاس العلا، با محمد بن سلمان ولی عهد سعودی ملاقات و با وی درباره تحولات منطقه گفت وگو کرد.

ملاقات و گفت وگوی امیر قطر و ولیعهد عربستان

به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان (واس)، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر که دیروز وارد جده شده بود، مورد استقبال محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نهاده شد.

بنا بر این گزارش، دو طرف در نشستی روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی را آنالیز کردند.

دیوان امیری قطر نیز در بیانیه ای بیان کرد که دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه های تقویت همکاری ها در زمینه های مختلف رایزنی کردند.

این اولین سفر امیر قطر به عربستان پس از اجلاس العلا که در ژانویه (16 دی) گذشته برگزار شد، محسوب می گردد. در این نشست قطر و عربستان به اختلافات خود که سه سال و نیم ادامه داشت سرانجام دادند.

از سوی دیگر، امیر قطر در حالی به عربستان سفر نموده که مقامات سعودی اخیرا شروع گفت وگوهای رسمی با تهران برای تنش زدایی از روابط دو کشور را تایید نموده اند.

روابط میان دوحه و تهران یکی از عوامل اصلی اختلافات میان قطر و کشورهای تحریم کننده به رهبری عربستان بود . مربع عربستان ، امارات ، بحرین و مصر زمانی که تحریم های خود علیه قطر در خرداد سال 96 را شروع کردند 13 شرط برای از سرگیری روابط با دوحه بیان کردند که یکی از این شروط قطع رابطه با تهران بود.

علاوه بر این، سفر امیر قطر در زمانی انجام می گردد که مذاکرات تهران و کشورهای 4+1 در وین به کسب نتایج مورد انتظار نزدیک می گردد.

روابط میان قطر و عربستان سه سال و نیم بعد از تحریم دوحه از سوی سعودی و کشورهای متحد آن در نشستی که دی ماه گذشته در شهر العلا برگزار شد از سر گرفته شد.

دولت قطر طی سال های اخیر ضمن حفظ و کوشش برای ارتقای سطح روابط خود با جمهوری اسلامی ایران همیشه کشورهای منطقه به ویژه عربستان را به تنش زدایی در روابط با تهران دعوت نموده است .

در آخرین تحول محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر پنجشنبه گذشته به خبرگزاری رویترز گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس باید با ایران بر سر یک ساختار جهت رسیدگی به نگرانی ها و کاهش تنش های منطقه ای به توافق برسد.

وی تاکید نمود که شورای همکاری خلیج فارس باید با ایران بنشیند و بر سر یک ساختار منطقه ای برای رسیدگی به نگرانی های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هر نگرانی که تهران نیز دارد به توافق برسند.

او همچنین 17 اردیبهشت ماه با اعلام موضع کشورش درباره مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 گفت که دوحه امیدوار است که این مذاکرات موفقیت آمیز باشد.

شیخ محمد تاکید نمود که امیدوار است مذاکرات [وین] منجر به کوشش و گفت وگوی منطقه ای میان ایران و کشورهای منطقه گردد.

از سوی دیگر بعد از سالها اظهارات تنش آلود ، ولیعهد عربستان در یک چرخش واضح گفت که کشورش به دنبال روابط خوب با ایران است .، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1432

به "ملاقات و گفت وگوی امیر قطر و ولیعهد عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات و گفت وگوی امیر قطر و ولیعهد عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید