امیر کویت: بیانیه اجلاس ریاض راهی برای آینده شورای همکاری است

به گزارش سرگرمی تفریحی، امیر کویت در چهلمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای خلیج فارس گفت که بیانیه ریاض راهی برای آینده شورای همکاری خلیج فارس است.

امیر کویت: بیانیه اجلاس ریاض راهی برای آینده شورای همکاری است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت روز سه شنبه ضمن شرکت در چهلمین اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت که بیانیه این اجلاس راهی برای آینده شورای همکاری است.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست های آینده شورای همکاری خلیج فارس بهتر از نشست های قبلی باشد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، صباح الأحمد الجابر الصباح تاکید کرد که فضای مثبتی بر اجلاس ریاض حاکم بود.

از سوی دیگر، سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در افتتاحیه این اجلاس با اتخاذ مواضع ضد ایرانی گفت که رویارویی با ایران نیازمند وحدت کشورهای این شورا است.

اجلاس ریاض عضر سه شنبه در حالی به پایان رسید که قرار بود موضوع رفع اختلافات شورای همکاری خلیج فارس یکی از محورهای آن باشد، اما در بیانیه پایانی آن هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است و علاوه بر آن، امیر قطر هم که شاه سعودی وی را به این اجلاس دعوت کرده بود، شرکت نکرد.

عربستان، مصر، امارات و بحرین از حدود دو سال پیش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده اند و ازسرگیری روابط با این کشور را به 13 شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان المسلمین و حماس مشروط کرده اند.

شواری همکاری خلیج فارس که با هدف اعلامی یکپارچگی اقتصادی و نظامی شکل گرفت؛ پس از گذشت بیش از 38 سال در شرایطی به سر می برد که نمی توان چشم انداز روشنی برای اتحاد اقتصادی و نظامی برای آن متصور بود. تضاد منافع، اختلافات سیاسی، ترس از تسلط هیمنه دولت سعودی و روابط خارجی متضاد کشورها را می توان عمده ترین موانع پیش روی دو هدف ذکر شده دانست.

در حال حاضر نه تنها یکپارچگی نظامی شکل نگرفته بلکه قطر با میزبانی از پایگاههای نظامی ترکیه، به جد امنیت ملی عربستان سعودی و امارات را تحت الشعاع قرار داده است و از سوی دیگر بارها سخنان مقامات ابوظبی و ریاض مبنی بر لزوم اشغال قطر در رسانه های غیر رسمی منتشر شده است؛ هرچند این سخنان هربار با تکذیب مقامات دو کشور همراه بوده اما مقامات قطر همواره از اقدام نظامی علیه خود نگران هستند(جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 409

به "امیر کویت: بیانیه اجلاس ریاض راهی برای آینده شورای همکاری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیر کویت: بیانیه اجلاس ریاض راهی برای آینده شورای همکاری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید