جزئیات اجرای طرح حمایت اجتماعی از بچه ها کار و خیابان

به گزارش سرگرمی تفریحی، مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران جزئیات طرح حمایت اجتماعی از بچه ها کار و خیابان را که قرار است از اواخر خرداد ماه در سطح شهر تهران اجرایی گردد را تشریح کرد.

جزئیات اجرای طرح حمایت اجتماعی از بچه ها کار و خیابان

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، دکتر سعید آرام عصر امروز با حضور در جلسه شورای اسلامی استان تهران به تشریح طرح حمایت اجتماعی از بچه ها کار و خیابان پرداخت و گفت: مسئله بچه ها خیابانی، موضوعی ناراحت نماینده و اسفبار است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما هر روز به صورت روز افزون با گسترش این پدیده روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه پدیده بچه ها کار دو مشکل عمده را ایجاد می نمایند، گفت: کار کودک نه تنها فرایند رشد و شکوفایی را از کودک می گیرد بلکه در آینده موجب ایجاد آسیب می گردد. به همین دلیل باید توجه ویژه ای به بچه ها کار و خیابان و آسیب دیده داشته باشیم و نباید به آن ها به عنوان کار اضافه نگاه کنیم بلکه ضروری است با برنامه ریزی نسبت به توانمندسازی آنان اقدام کنیم.

آرام اضافه نمود: مستندات قانونی زیادی برای اجرای این طرح موجود است. با این حال می بینیم که آئین نامه حمایت اجتماعی بچه ها کار و خیابان در شورای اجتماعی وزارت کشور مانده است و لایحه حمایتی از حقوق بچه ها نیز در صف انتظار شورای نگهبان قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران با بیان اینکه عمده کارهایی که در حوزه بچه ها کار و خیابان انجام گرفته، ضربتی بوده است، گفت: به عنوان مثال سال گذشته فرمانداری شهر تهران یک اقدام ضربتی انجام داد که با اینکه عددهای مختلفی از جمع آوری بچه ها گفت اما آن تعداد کودکی که به بهزیستی تحویل دادند 381 کودک بود که عمده این بچه ها جمع آوری شده از سطح مناطق 1، 2، 3، 5، 6 و 12 بودند و کمترین جمع آوری ها از مناطق 14، 15، 16 و 17 بود.

آرام با اشاره به اینکه از 381 کودک جمع آوری شده بیش از 83 درصد نفر از اتباع بیگانه و مابقی ایرانی بودند، اظهارکرد: هشت کودک زیر هفت سال، 257 نفر بین هفت تا 13 سال و 115 نفر نیز بیش از 13 سال سن داشتند که عمدتا به مشاغلی همچون تکدی گری، فال فروشی و پاک کردن شیشه ها مشغول بودند.

وی با بیان اینکه این طرح ضربتی و برنامه میان و بلند مدتی برای آن پیش بینی نشده بود، گفت: در این طرح برای اتباع بیگانه نیز فکری نشده بود به گونه ای که بعد از 20 روز که این افراد در مناطق اسکان موقت حضور داشتند عمدتا به کف خیابان برگشتند این در حالیست که بانک اطلاعاتی درستی نیز از بچه ها در دسترس نیست و ممکن است یک کودک چند بار جمع آوری گردد.

آرام اضافه نمود: طرح حمایت اجتماعی از بچه ها کار و خیابان قرار بود از اواخر سال 98 اجرایی گردد که به علت شیوع کرونا اجرای آن به تاخیر افتاد البته در این مدت نیز ما نسبت به توزیع بسته های بهداشتی میان بچه ها کار و خیابان و خانواده های آنان اقدام کردیم تا از شیوع این بیماری در میان این افراد جلوگیری گردد. در این جهت 16 هزار پک بهداشتی بین بچه ها کار توزیع و آموزش هایی توسط تیم های متخصص به این بچه ها ارائه شد.

مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران در تشریح شاخص های طرح جدید حمایت اجتماعی از بچه ها کار و خیابان گفت: کودک در اجرای این طرح از اهمیت زیادی برخوردار است و توانمندسازی کودک با استفاده از ظرفیت خانواده در دستور کار قرار گرفته است و سعی داریم با حفظ شأن بچه ها نسبت به حمایت اجتماعی آنان اقدام کنیم.

وی اضافه نمود: در این طرح از ظرفیت سمن ها برای شناسایی بچه ها استفاده می گردد و طبق برنامه ریزی های اجرا شده اجرای طرح از اواخر خرداد ماه با شروع شناسایی شروع می گردد.

آرام اضافه نمود: بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده گروه های داوطلب به سر چهارراه ها و اماکنی که معمولا بچه ها کار در آنجا حضور دارند، می فرایند و با استفاده از یک اپلیکیشن اطلاعات آنان را وارد می نماید که این اطلاعات در اختیار اورژانس اجتماعی قرار می گیرد و به وسیله خودروهایی که در محل حاضر هستند این بچه ها به اولین مکان منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه این بچه ها از لحاظ جسمی و روحی مورد آنالیز قرار می گیرد، گفت: سه مرکز غربالگری در شهر تهران پیش بینی شده است که این مراکز به اسکنر عنبیه مجهز هستند و برای بچه ها پفراینده پزشکی، مددکاری و روانشناسی تشکیل می گردد.

مدیرکل بهزیستی شهرستان تهران با اشاره به اینکه چهار مرکز اسکان موقت برای این بچه ها در نظر گرفته شده که دو مرکز برای اتباع هستند، اظهارکرد: اتباع تا 21 روز در این مراکز نگهداری می شوند و در این مدت اداره کل اتباع نسبت به مشخص تکلیف آنان اقدام می نماید.

وی اضافه نمود: دو مرکز اسکان نیز برای بچه ها ایرانی در نظر گرفته شده است و پس از شناسایی این بچه ها بلافاصله تیم های تخصصی نسبت به شناسایی خانواده های آنان و توانمندسازی شان اقدام می نمایند. هر چند که از سه هفته قبل کار توانمندسازی 600 کودک شروع شده است.

آرام با بیان اینکه این طرح در ابتدا در شهر تهران اجرا می گردد و بعد از آن به شهرستان ها تسری می یابد، گفت: در مناطقی که اصطلاحا قرمز هستند همچون 1، 2، 3، 5 و 12 با اولویت اول این طرح اجرا می گردد.

پس از استماع گزارش آرام، اعضای شورای استان تهران به بیان نظرات خود پرداختند به گونه ای که ابراهیم خلیل آبادی با بیان اینکه بیشترین دغدغه ما این است که این طرح پیوستگی داشته باشد، گفت: امیدوارم راه حلی برای حل مشکل بچه ها کار پیدا کنیم تا شاهد پدیده نازیبای کار کودک نباشیم.

همچنین عظیمی - نماینده قرچک - با بیان اینکه هیچ کدام از بچه ها کار در این شهرستان قرچکی نیستند، گفت: آنان را در قرچک پیاده می نمایند و متاسفانه بچه ها اسباب سوء استفاده شدند.

رضازاده - نماینده بهارستان - نیز با بیان اینکه ضروری است بین مدیریت شهری و بهزیستی تعامل و همکاری ایجاد گردد، گفت: موضوع کودک کار و متکدی در شهرهای اطراف تهران بیشتر از تهران است و متاسفانه تا کنون مشاهده نکردیم که بهزیستی برای شهرستان های اطراف تهران کاری کند.

وی با بیان اینکه الگوی توزیع بچه ها کار در تهران نشان می دهد که فقر مالی علت عمده کار بچه ها است، گفت: باید به مقوله برطرف فقر و تحقق عدالت اجتماعی توجه کنیم.

همچنین الهام فخاری نیز با بیان اینکه الگوی توزیع بچه ها کار در تهران نشان می دهد که این بچه ها برای کسب درآمد به مناطق پربرخوردار برده می شوند تا یاری بیشتری دریافت نمایند، گفت: بعضی بچه ها را برای دریافت پول بیشتر به مناطق پربرخوردار می برند.

وی با اشاره به اینکه هر نوع یاریی که از سوی شورای استان تهران لازم باشد در خصوص ساماندهی بچه ها کار انجام می گردد، گفت: البته معتقدیم هر گونه رویکرد ساماندهی بچه ها باید با حفظ حرمت کودک باشد همچنین بهزیستی در خصوص نگهداری بچه ها ایرانی باید شرایطی را فراهم کند که حداقل زمان برای دوری کودک از خانواده وجود داشته باشد و در خصوص بچه ها غیر ایرانی نیز حقوق بچه ها باید رعایت گردد.

فخاری با بیان اینکه همه کوشش می نمایند که سایه سنگین تهران از روی استان تهران برداشته گردد تا مسائل شهرستان های پیرامونی به خوبی دیده گردد،اظهارکرد: امیدوارم که شاهد اتفاقات ناگواری در حوزه کار بچه ها نباشیم.

جلال بنار - نماینده فیروزکوه - با اشاره به رکود مالی در کشور مدعی شد : کرونا تیر خلاص به پیکر اقتصاد خانوار زد و شاهد سقوط بخش های بیشتری به زیر خط فقر هستیم.

وی با بیان اینکه مجلس جدید رویکردش مجلس انقلابی است که امیدواریم در این حوزه وارد گردد تا شاهد مسائل نباشیم، گفت: برای حل مشکل بچه ها کار مستلزم یک برنامه و کار ویژه هستیم و امیدواریم این طرح به نتیجه برسد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 791

به "جزئیات اجرای طرح حمایت اجتماعی از بچه ها کار و خیابان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات اجرای طرح حمایت اجتماعی از بچه ها کار و خیابان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید