تصمیم های ترامپ مقام های نظامی آمریکا را نگران نموده است

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرگزاری صدا و سیما نوشت: تنش هایی که ماه ها در بین بعضی از عالی رتبه ترین مقامات نظامی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور وجود داشت، اکنون پس از تصمیم ترامپ برای مداخله در پرونده سه عضو نیروهای مسلح متهم به جنایات جنگی، افزایش یافته و به اوج رسیده است.

تصمیم های ترامپ مقام های نظامی آمریکا را نگران نموده است

پایگاه اینترنتی سی ان ان در گزارش خود به قلم مشترک باربارا استار و نیکول گائوت نوشت: یک مقام نظامی باسابقه بی پرده در این باره به سی ان ان گفت: یک مشکل روحیه ای وجود دارد و مقامات ارشد پنتاگون به طور خصوصی گفته اند که از رفتارهای رئیس جمهور ترامپ مضطرب هستند.

در پنتاگون واهمه و نگرانی بر سر تصمیم گیری های ناپیوسته، هوسی و متناقض ترامپ در موضوعات مختلف، از جمله عقب کشیدن ناگهانی نظامیان آمریکایی از سوریه به وجود آمده است. اما اکنون نگرانی های جدید و قابل توجهی وجود دارد بگونه ای که چندین مقام نظامی و افسر بازنشسته می گویند مداخله ترامپ در پرونده های مهمِ جنایات جنگی را نمی توان نادیده گرفت.

ریچارد اسپنسر، وزیر مشاور نیروی دریاییِ اخراج شده، چهارشنبه در مقاله ای در واشنگتن پست نوشت: مداخله ترامپ تکان دهنده و بی سابقه بود. این مداخله همچنین نشان می داد که رئیس جمهور درک بسیار کمی از معنای حضور در ارتش و به صورت اخلاقی جنگیدن، دارد.

ترامپ عقب نشینی نکرد و در همایش انتخاباتی سه شنبه، به طرزی خارق العاده بیان کرد که وی با وجود مخالفت دولت مخفی آن اقدام را انجام داده بود. در واقع، مقامات ارشد پنتاگون در مخالفت شان با مداخلات رئیس جمهور متفق النظر بودند، زیرا معتقد بودند که این امر، نظم و انظباطِ نظامی را تضعیف می نماید.

اظهارات رئیس جمهور و مداخله وی- با تحریک و درخواست مفسران فاکس نیوز- نشان دهنده نگرانی دیگری در میان رهبران نظامی مبنی بر این است که ترامپ به شیوه های مختلف همچنان تحت تأثیر این شبکه است که وی را به سیاسی کردن ارتش- نهادی که باید از نزاع های سیاسی دور باشد- تشویق می نماید.

فرماندهان ارشد نظامی می گویند از لفاظی های تفرقه آمیز ترامپ و سیاسی کردن ارتش، نگران هستند. آن ها همچنین به سی ان ان گفتند نگران اند که شیوه مدیریت ناگهانی و متغیرانه رئیس جمهور- که اغلب به وسیله توئیت ها بیان می گردد- ممکن است به طور فزاینده برنامه ریزی نظامی را سخت و امنیت ملی را تضعیف کند.

سی ان ان دریافته است که حداقل دو مقام ارشد نظامی در ماه های اخیر به دلیل نگرانی از اینکه ترامپ ممکن است در زمان حضور آن ها اظهارات سیاسی حزبی کند، تمایل به حضور در کنار ترامپ در مراسم ها نداشته اند. منابع نزدیک به این دو مقام نظامی از سی ان ان خواستند اشاره ای به هویت آن ها یا مراسم های برگزار شده، نکند.

دیوید لاپان سرهنگ بازنشسته تفنگداران دریایی آمریکا و سخنگوی ارشد سابق ارتش، درخصوص مداخله ترامپ در پرونده ادی گالاگر کماندوی نیروی دریایی و دو تن دیگر از اعضای نیروهای مسلح آمریکا، گفت: مداخله ترامپ در پرونده های جنایات جنگی سبب ایجاد سردرگمی و هرج و مرج شده و باعث می گردد که چنین به نظر برسد که گویی واقعاً هیچگونه پاسخگویی وجود نداد و اینکه اگر افراد (نظامیان) سوگند خود را نقض نمایند یا مرتکب جنایات شوند، راه برون رفتی برایشان وجود دارد.

وی ابراز نگرانی کرد که بعضی نظامیان ممکن است اکنون بر این باور باشند که اگر آن ها رئیس جمهور را در کنار خود داشته باشند، می توانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمایند.

یک مقام ارشد نظامی دیگر در این باره گفت: حتی نگران نماینده تر این است که ارتش دچار انشقاق و دو دستگی شده است. دو اردوگاه وجود دارد: نیمی از نظامیان آمریکایی از طرفداران سرسخت ترامپ هستند که معتقدند رئیس جمهور حامی نیروهای نظامی است. اما نیمی دیگر، که بسیاری از آن ها از مقامات عالی رتبه نظامی هستند، معتقدند که ارتش باید مستقل از نفوذ سیاسی و حزبی باقی بماند البته آن ها بر این باورند که رئیس جمهور به مسئله پایبند نیست.

ترامپ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که وی در رابطه با اخراج اسپنسر از مدت ها قبل روی این مسئله فکر نموده بود و این امر یک دفعه اتفاق نیفتاده است. وی به خبرنگاران گفت: من باید از جنگجویانم حفاظت کنم.

اسپنسر به منظور حفظ نظم، انضباط و مسئولیت پذیری برای بازنگری در پرونده افسر جنجالی نیروی دریایی تحت فشار بود. ترامپ بر خلاف توصیه های صریح عالی رتبه ترین فرماندهان پنتاگون عمل کرد و ابتدا مجازات گالاگر را برگرداند و سپس برای اینکه اطمینان حاصل کند که گالاگر موقعیت خود را از دست نخواهد داد، صرف نظر از آنچه که رهبری نظامی آن را صحیح بداند یا نه، وی را مورد عفو قرار داد.

مقامات ارشد و سطح پایین تر نظامی از یکی از پیغام های ترامپ بسیار عصبانی شدند، زیرا وی در 12 اکتبر در وبگاه توئیتر نوشته بود: ما به پسرانمان آموزش می دهیم که مانند یک ماشینِ جنگیِ مرگبار عمل نمایند، اما وقتی آن ها (دشمنان را) می کشند، ما آن ها را تحت پیگرد قانونی قرار می دهیم!

یک افسر جوان در این باره به سی ان ان گفت: رئیس جمهور اساساً درک صحیحی از ارتش و همچنین فرهنگ و ویژگی های آن ندارد.

نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه بیان کرد که در پرونده سه افسر نیروی دریایی مرتبط با پرونده گالاگر بازنگری نخواهد کرد.

ترامپ علاوه بر گالاگر، کلینت لارنس و ماتئو گلستین را هم مورد عفو قرار داد. لارنس به جرم صدور دستور به نیروهایش برای شلیک به سه مرد غیر مسلح در افغانستان، به 19 سال حبس محکوم شده بود. گلستین هم در پرونده قتل یک مرد افغان، با محاکمه روبرو بود.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 370

به "تصمیم های ترامپ مقام های نظامی آمریکا را نگران نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم های ترامپ مقام های نظامی آمریکا را نگران نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید