تایید سلامت محصولات تراریخته توسط 200 مرکز معتبر علمی

به گزارش سرگرمی تفریحی، به گزارش خبرنگاران،دکتر ماها لچومی آروجانان در دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، شرایط امنیت غذایی دنیا را شکننده دانست و اضافه کرد: پیش بینی می گردد در سال 2050 جمعیت دنیا به 9 میلیارد نفر برسد در حالی که هم اکنون نیز تامین امنیت غذایی دنیا با مشکل روبرو است.

تایید سلامت محصولات تراریخته توسط 200 مرکز معتبر علمی

وی با بیان اینکه آفت ها و بیماری های گیاهی و تغییرات اقلیمی، موجب مسائل زیادی در تامین غذای جمعیت دنیا بوده است، اضافه کرد: بسیاری کشورها از نظر غذا و محصولات کشاورزی وابسته هستند. به همین دلیل است که بشر با موفقیت از تکنیک های مهندسی ژنتیک برای غلبه بر این معضلات استفاده نموده است.

لچومی با انتقاد از اتخاذ رویکرد یک بعدی درباره محصولات تراریخته اضافه کرد: توجه کافی و صحیح به عواملی چون اراده سیاسی، زیرساخت ها، موانع تجاری، سیاست های کشاورزی، سرمایه و قوانین تسهیل نماینده در کنار حفظ رویکرد علمی به مسئله اصلاح ژنتیک می تواند به برطرف شرایط کنونی یاری کند.

وی پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در مهندسی ژنتیک و زیست فناوری را قابل توجه خواند و گفت: اصلاح ژنتیک نوین قابلیت های زیادی را به دانشمندان برای برطرف احتیاجهای غذایی ارائه می نماید. به نژادگری سنتی از جمله جهش زایی، تلاقی و بذرهای هیبرید محدودیت های زیادی دارند که موجب شده است نتوانند احتیاجها و اهداف مورد نظر را تامین نمایند. به همین دلیل احتیاج به فناوری های نوین و مهندسی ژنتیک داریم.

این پژوهشگر بیوتکنولوژی ادامه داد: چندین دهه از شکوفایی فناوری مهندسی ژنتیک نوین گذشته است و تحقیقات زیادی در این باره انجام شده است. اما راهیابی این تحقیقات به عرصه کاربردی و برطرف احتیاجها و معضلات در بعضی کشورها با کندی صورت می گیرد. در این شرایط کشورها باید توجه زیادی به قوانین و مقررات تسهیل نماینده و برطرف مقررات بازدارنده، برای حمایت از این فناوری داشته باشند و رویکرد علمی را به جای رویکرد رسانه ای و جنجال ها دنبال نمایند.

وی با بیان اینکه تاکنون تمامی سازمان های غذا و دارو در دنیا و 200 مرکز علمی معتبر، سلامت محصولات تراریخته را تایید نموده اند گفت: از سال 1996 یک تریلیون وعده غذای جی ام مصرف شده است بدون اینکه کوچک ترین آثار جانبی از مصرف این محصولات مشاهده شده باشد.

به گفته این پژوهشگر، در دو دهه گذشته تاکنون 70 درصد دام ها از محصولات تراریخته تغذیه شده اند ولی هیچ اثر جانبی در آنها گزارش نشده است. از طرفی در اثر به کار دریافت روش های دیگر تامین غذا و محصولات کشاورزی، آثار جانبی زیادی مشاهده شده است و حتی در اثر مصرف محصولات ارگانیک که آلودگی را راحت تر جذب می نمایند ده ها نفر تاکنون کشته شده اند. بنابراین جنجال ها علیه محصولات تراریخته با اهداف دیگری صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 144

به "تایید سلامت محصولات تراریخته توسط 200 مرکز معتبر علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایید سلامت محصولات تراریخته توسط 200 مرکز معتبر علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید