افزایش 25 تا 30 درصدی مقالات در حوزه فناوری ، 80 درصد از اقتصاد ایران به دولت وابسته است
به گزارش سرگرمی تفریحی، مدیر کارگروه بازار ستاد فناوری نانو بر روی جایگاه داغ هفتمین مجمع اقتصاد فناوری نانو جوابگوی سوالاتی درباره ستاد توسعه فناوری نانو بود.
جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، ستاد نانو در مقام پاسخگویی یکی از برنامه های هفتمین مجمع اقتصاد فناوری نانو بود که رضا اسدی فرد مدیر کارگروه بازار ستاد فناوری نانو بر روی جایگاه داغ به سوالات مطرح شده توسط علی چاپرک پژوهشگر حوزه مطالعات فناوری و حضار پاسخ گفت. این برنامه در قالب پرسش و پاسخ در زیر آمده است:
ستاد نانو به عنوان یک نهاد عمومی طی چه مکانیسمی به خیر عمومی یاری می نماید؟
سازمان ها وظایف روتین و معمولی را دارند که برای یک نهاد توسعه ای ایجاد اشکال می نماید. ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یک نهاد توسعه ای است که به آینده حوزه های مختلف مانند انرژی، دارو های خاص، یا آینده حوزه کشاورزی توجه دارد. همه کار ستاد خیر عمومی نیست، اما تمرکز زیادی در این حوزه دارد به عنوان مثال تعداد بیمار های سرطانی در حال رشد بود بر همین اساس در توسعه داروی بیماری های صعب العلاج مانند سرطان تمرکز کردیم و در حال حاضر 3 داروی ضد سرطان در بازار وجود دارد یا موضوع دیگر کمبود آب آشامیدنی و معضلات آب و آلوده شدن آب های زیرزمینی بود که به وسیله فناوری نانو توسعه یافته تا کنون 60 روستای کشور که مشکل آرسنیک در آب داشتند مشکل آن ها با این راه حل رفع شده و این موارد جزو خیر عمومی محسوب می گردد.
در مواردی کلماتی مثل های تک، تحول صنعت، ایجاد بازار جدید، صادرات، حوزه صنعتی خاص که کار های خوبی هستند از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شنیده می گردد نظریه دخالت ستاد نانو چیست؟
ستاد نانو در شروع شکل گیری یک اصولی را برای راه حل آینده خود در نظر گرفته بود ستاد بیشتر قصد سیاست گذاری و بعد شبکه سازی داشت به عنوان مثال تا مدت ها ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ساختمان نداشت و مستأجر بود و هزینه خرید ملک را صرف طرح ها و پروژه های نانویی می کرد بر همین اساس ستاد نانو یک تفکر نرم داشت و اصول خود را سیاست گذاری، شبکه سازی و پرهیز از سهم خواهی در بدنه مدیریت قرار داده بود. اما ستاد در راستا حرکت خود احتیاج به اصلاحاتی در زیرساخت ها داشت به عنوان مثال بحث مالکیت فکری و پتنت در گذشته خیلی بی اهمیت و لاکچری بود، اما این زیرساخت برای کسی که قصد دارد صادرات داشته باشد بسیار حیاتی و لازم بود بر همین اساس ستاد برای ثبت پتنت به شرکت ها یاری کرد و در این حوزه متمرکز شد به طوری که در سال گذشته جشن صدمین استاندارد نانو ثبت شد و در حوزه استاندارد نانو ایران جز پنج کشور اول است.
اهداف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از منظر اشتغال و سهم بازار به چه شکل است و چگونه برای رسیدن به سهم دو درصدی در بازار صادرات محصولات نانویی حضور پیدا خواهد نمود؟
عدد قابل اتکا بازار جهانی محصولات نانویی 30 میلیارد دلار است، اما کشور ها به شکل دیگری محاسبه می نمایند به عنوان مثال کره جنوبی در خودرو که یک محصول پیچیده است اگر چهار قطعه نانویی استفاده کند کل محصول را نانویی حساب می نماید و عدد خیلی درشتی می گردد در حالیکه ما برای محصولات ساده با عملکرد نانویی کل محصول را محاسبه می کنیم و محصولات پیچیده باید قطعات نانویی آن محاسبه گردد با این حساب بازار جهانی محصولات نانویی 30 میلیارد دلار خواهد شد و ما با فروش 300 میلیون دلاری خود یک درصد از سهم بازار را در اختیار داریم البته هدف گیری ما 10 میلیارد دلار به بالاست تا ایران به عنوان صادر نماینده محصول نانویی دیده گردد در حال حاضر در جامعه علمی جهانی فناوری نانو ایران قابل رویت است و با هدف گیری 10 میلیارد دلاری محصولات نانویی ایران نیز قابل رویت خواهد شد.
به دلیل عدم جداسازی نهاد استاندارد سازی از تسهیلات دهنده و شناسایی نماینده شرکت ها برای رویداد ها به نظر می رسد ستاد نانو تعدادی شرکت ویژه و سوگلی دارد. اگر سندیکای شرکت های حوزه نانو شکل بگیرد آیا این سندیکا تشخیص بهتری در بین شرکت های فعال نخواهد داشت؟
هر نهادی 4 سطح سیاست گذاری، تنظیم گری، تسهیل گری و خدمات دهی دارد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو این سطوح را تفکیک نموده تا پایش راحت تر انجام گردد همچنین گزارش سالانه را نیز بر اساس این تفکیک انجام می دهد در ستاد یک گروه این اسناد را بر اساس مطالعات جهانی و ترند ها انجام می دهند. کارگروه ها سیاست های ستاد را به صورت آیین نامه تنظیم می نمایند که از چه شرکتی و در چه قالبی حمایت گردد. مجموعه موسسه خدمات فناوری تا بازار یا کریدور نانو نیز کاملا شفاف عمل نموده و پلتفرم ارائه انواع خدمات را در اختیار شرکت ها قرار می دهد مثلا برای ثبت پتنت 90 درصد هزینه توسط ستاد پرداخت می گردد و کانون پتنت شرایط فنی احراز پتنت را آنالیز می نماید و 10 درصد هزینه آن از فناور دریافت می گردد. گیت ورودی این خدمات نیز گواهینامه نانومقیاس است بدین معنا که محصول از فناوری نانو استفاده نموده باشد و فناوری نانو خاصیت ویژه ای را به محصول مهندسی شده داده باشد تا امروز نیز شرکت های زیادی تاییدیه نانو مقیاس دریافت کردند و شامل حمایت های ستاد هستند. در خصوص سندیکای حوزه فناوری نانو نیز ستاد مانع شکل گیری سندیکا نمی گردد.
آیا ستاد آگاهانه به دنبال تقویت نقاط قوت و اجتناب از پرداختن به نقاط ضعف است؟
ایران در توسعه فناوری نانو به نام فناوری برافکن که آینده اقتصادی بالایی دارد حرکت صعودی دارد در گذشته میزان فراوری مقالات ما بسیار بالا و با صددرصد افزایش بود، اما در شرایط کنونی افزایش مقالات ما به 25 تا 30 درصد رسیده و رشد اقتصادی محصولات نانو به صد در صد رسیده است، زیرا زیرساخت های علمی ایجاد شده و جوانه فناوری زده شده و برخی از این جوانه ها به درخت تبدیل شده اند و یک فرایند کاملاً طبیعی است.
آیا ستاد از تحریم ها استقبال می نماید میزان صادرات محصولات یک سوم شده، اما انگار تحریم برای محصولات نانویی خوب بوده است؟
در مجموع تحریم به ضرر اقتصاد است در شرایطی که 80 درصد از اقتصاد ما به طور مستقیم به دولت وابسته است و رفتار دولت در این اقتصاد تاثیرگذار است. اما تحریم باعث شده که شرکت های بزرگ به فراوری داخل توجه نمایند و استقبال بیشتر شده است. در حوزه فناوری نانو تحریم به ضرر است اقتصاد نانو یک اقتصاد برونگرا تعریف شده است و 80 درصد محصولات نانویی اگر به بازار داخل اکتفا نمایند به بن بست می رسند بر همین اساس در چند کشور دفتر ایجاد کردیم تا صادرات را به وسیله آن ها پیگیری کنیم. با وجود تحریم در تبادل اقتصادی و محصول به مشکل بر می خوریم.
عضویت افرادی از اعضای ستاد در شرکت های خصوصی حوزه نانو تضاد منافع ایجاد نمی نماید؟
ستاد نانو یک مجموعه صندوق توسعه فناوری نانو دارد که در طول زمان درآمد هایی داشته و به جای سرمایه گذاری در بورس یا خرید اوراق یا ملک در حوزه فناوری نانو صرف شده است در مواردی که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد مثل فراوری داروی ضد سرطان این صندوق می تواند سرمایه گذاری کند بر همین اساس برخی از همکاران ستاد به عنوان نماینده دولت و به صورت کارشناس در این شرکت ها حضور دارند و نفعی از سود سهام و مالکیت برای آن ها وجود ندارد
ثبات مدیریتی به نفع ستاد فناوری نانو و یا به ضرر آن و چرا هیچ صحبتی از شکست های ستاد نانو نمی گردد؟
در ثبات مدیریتی برای افراد ناکارآمد زیان بار است و آثار مخربی به همراه دارد، اما ثبات کارکنان ستاد فناوری نانو در کل خوب بوده و آن ها در طول زمان پیشرفت نموده اند. در خصوص شکست نیز ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در بحث برندسازی با شکست روبرو شده است ستاد در برند پوشاک، برند نانو مواد شکست خورده است. حتی در تجربه عرضه محصولات نانویی در فروشگاه رفاه نیز با شکست روبرو شده است، اما شکستی بد است که به آن توجه نگردد، اما یادگیری از شکست بیشتر از پیروزی است.
منبع: خبرگزاری دانشجو