تاثیر فرهنگ پارسی بر پوشاک مردم هند

به گزارش سرگرمی تفریحی، مردم هند در طول هزاران سال، در نامیدن انواع پوشاک، طرز پوشش و شکل های متنوع آن، از فرهنگ ایرانی تأثیر گرفته اند و این امر در پوشش و تزیینات پوشاک هندی ها مشهود است.

تاثیر فرهنگ پارسی بر پوشاک مردم هند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نسیم کمپانی - پژوهشگر حوزه هند - در نشست معرفی پوشاک هندی که به همت پژوهشکده مردم شناسی در پژوهشگاه برگزار شد، به معرفی انواع پوشش، پوشاک، نحوه آرایش و تزیینات مربوط به آن در مناطق مختلف هند و تاثیر فرهنگ ایرانی و پارسی بر پوشاک هند پرداخت.

او ادامه داد: مردم هند واژه های متفاوتی برای نامیدن انواع پوشاک طی هزاران سال وضع کرده اند که بی تاثیر از فرهنگ ایرانی نبوده است. استفاده از طرز پوشش و شکل های متنوع آن همراه با استفاده از واژه ها از فرهنگ پارسی تاثیر پذیرفته است و این مهم را امروز نیز می توان در پوشش و تزیینات مربوط به آن دید.

وی به نقش بسیار مهم پوشاک از گذشته تا به امروز در فرهنگ هند اشاره کرد و گفت: طرز پوشش افراد در کنار نوع و جنس پارچه، نوع تزیین، شکل آرایش و مقدار طلا، نشان از طبقه بندی و سلسله مراتبی بودن نژادها و طبقه ها داشته است. نوع زندگی و اقلیم، همیشه بر فرهنگ مردم هند از جمله پوشش آن ها تاثیرگذار بوده است.

این پژوهشگر حوزه هند با تاکید بر پایبندی مردم هند به سنت ها و مذهب خود، ماندگاری نحوه پوشش هندی و اصیل بودن آن را ناشی از تاثیر سنت ها، رسوم و مذهب در زندگی این مردم دانست که آن را در برابر نفوذ غرب حفظ کرده است.

تقدیر از طرح پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی در ژاپن

مجموعه هشت قطعه ای از عکس های پژوهش مردم شناسی دانش بومی ابریشم ایران از سری پژوهش های پژوهشکده مردم شناسی در سال 1395-1394 که توسط بابک صدیقی و به سفارش این پژوهشکده اجرا شده بود، در جشنواره بین المللی عکاسی ژاپن شایسته تقدیر شناخته شد.

در این جشنواره سه هزار شرکت کننده از 70 کشور رقابت داشتند و عکس های پروژه دانش بومی ابریشم ایران شامل عکاسی مردم شناسی فرایند ابریشم ایران از نوغانداری در گیلان، پیله کشی در خراسان، کلیاب کشی در کاشان، رنگرزی در قم و قالی بافی در تبریز پیروز شدند، لوح تقدیر جشنواره را به خود اختصاص دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 566

به "تاثیر فرهنگ پارسی بر پوشاک مردم هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر فرهنگ پارسی بر پوشاک مردم هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید