در خانه بمانیم زنده می مانیم

به گزارش سرگرمی تفریحی، مدیرکل صدا وسیمای مرکز آذربایجان شرقی: اقدامات خود مراقبتی تک تک شهروندان سرنوشت ساز است.

در خانه بمانیم زنده می مانیم

جهت دریافت خدمات طراحی حیاط خانه ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار،در یازدهمین جلسه کارگروه اطلاع رسانی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر با پدیده ای در جهان، روبه رو هستیم که در رابطه با آن اطلاعات بسیار کم و ضد و نقیضی وجود دارد و دلیل آن جدید بودن و سرعت بالای انتشار آن است؛ و اگر طبق اخبار رسیده این ویروس صلاح بیولوژیکی باشد، دشمن این فضای ابهام آلود را دست آویزی برای ضربه زدن به فضای روانی و فکری ملت ایران قرار داده است.

صفری مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی، ادامه داد: در این رابطه هیچ کشوری اطلاعات کافی و تجربه کافی برای کنترل و پیشگیری و درمان ندارد، لذا در حال حاضر مهمترین مسئله اقدامات کنترلی و پیشگرانه است که می تواند جان مردم را نجات دهد و برای پژوهشگران و دانشمندان زمان مهیا کند تا آن ها در آینده ای نزدیک به راه حل مناسب و مطمئن درمان و کنترل این بیماری دست پیدا نمایند.

او نقش رسانه ها را در مدیریت فضای به وجود آمده بسیار تاثیرگزار ارزیابی کرد، و اضافه کرد: کارگروه اطلاع رسانی مقابله به کرونا به صورت مستمر از تاریخ 12 اسفند به صورت هر روزه یا در دانشگاه علوم پزشکی یا در مرکز صداوسیمای آذربایجان شرقی تشکیل می گردد تا هم آخرین اقدامات و عملکرد های سازمان های مرتبط ارائه گردد و هم اینکه با آنالیز هر روزه فضای رسانه ای استان و با همکاری نهاد های مختلف به راه حل های عملیاتی و کاربردی مدیریت فضای روانی و رسانه ای استان دست پیدا کنیم.

صفری، با اشاره به پژوهشی که در این زمینه آنجام شده، گفت: طبق نظر سنجی 90 درصد مردم تبریز گفته اند، ویروس کرونا برای ما موضوع جدی است و حدود 65 درصد مردم اعلام نموده اند که از این موضوع نگران هستند، این یعنی 35 درصد مردم مسئله را به صورت کامل جدی نگرفته اند و این 35 درصد در یک استان 4 میلیون نفری یعنی بیش از یک میلیون نفر که هنوز خطر ویروس کرونا برای آن ها تبدیل به مسئله اصلی نشده است و این یک زنگ خطر برای استان است.

او ادامه داد: طبق این نظر سنجی 75 درصد مردم از اطلاع رسانی های صداوسیما در رابطه با نحوه آموزش پیشگیری و مراقبت در مقابل کرونا رضایت دارند. براساس داده های این نظر سنجی 70 درصد مردم اخبار شیوع کرونا را پیگیری می نمایند و 30 درصد مردم در این مورد هنوز حساس نشده اند.

صفری گفت: فضای مجازی به دلیل کثرت اطلاعات غلط و اخبار جعلی و نبود کنترل مناسب، در این روز ها به فضای تشنج آفرینی در سطح جامعه تبدیل شده است؛ و کانال ها و گروه های بی هویت در بستر رسانه هایمجازی در این روز ها سوهان روح مردم شده است که احتیاج هست هم سواد رسانه ای مردم افزایش یابد و هم اینکه محتوای اقناعی و مستند در اختیار مردم قرار داده گردد.

مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی اظهار کرد: طبق این نظر سنجی حدود 20 درصد مردم اخبار و اطلاعات مربوط به ویروس کرونا را از فضای مجازی دریافت می نمایند و همینطور 20 ئدرصد مردم هم اذعان داشته اند که اخبار مربوط به این بیماری را به وسیله دوستان و اشنایان دریافت می نمایند که این موضوع باعث دامن زدن به شایعات در جامعه می گردد.

او گفت: طبق نتایج این نظر، 64 درصد مردم گفته اند که تمام کوشش خود را می کنیم که از خانه بیرون نیاییم و همچنین 97 درصد شرکت نمایندان در این نظر سنجی گفته اند هیچ برنامه ای برای مسافرت در عید ندارند و حدود 14 درصد گفته اند حتما به دید و بازدید نوروزی خواهند رفت.

صفری، جابجایی هر کدام از این درصد ها را موجب افزایش یا کاهش شیوع و اپیدمی شدید ویروس کرونا دانست و ادامه داد: با این حساب حدود 60 درصد مردم اخبار را از صدا وسیما دنبال می نمایند و این کار گروه باید کوشش کند تا اطلاعات درست به وسیله رسانه های رسمی و مورد اعتماد به دست مردم برسد.

او، استفاده از پتانسیل افراد و گروه های مرجع همانند ورزشکاران، هنرمندان، علما، معلمان و.. را برای تشویق مردم به خانه ماندن را یکی از راه حل های این کارگروه دانست و ادامه داد تا زمانی که مردم حساسیت شرایط را به خوبی متوجه نشوند تمام اقدامات کادر سلامت بی فایده خواهد بود.

مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی گفت: مردم باید بدانند در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری در جهان وجود ندارد و تنها راه نجات مردم اقدامات خود مراقبتی است و شهروندان عزیز باید با حساسیت بیشتری مراقب سلامتی خود و جامعه باشند؛ و مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که هر گونه سهل انگاری در این رابطه به قیمت جان خود، اعضاء خانواده و دیگران تمام خواهد شد و باربسیار سنگینی بر سیستم سلامت و کادر درمانی وارد خواهد نمود.

او ادامه داد: تا کنون صدا وسیمای استان، بیش از 100 ساعت برنامه اختصاصی در رابطه با ویروس کرونا فراوری و پخش نموده است؛ و ما زمانی به اثر بخشی کوشش های همکاران خود پی خواهیم برد که خیابان ها و مکان های عمومی بسیار خلوت باشد و هیچ کس جز به ضرورت از منزل خود خارج نگردد.

دکتر حسینی نماینده دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این کارگروه گفت: در هر شرایط بحرانی، یکی از سازمان ها در نوک پیکان مقابله قرار می گیرد و این بار قرعه به نام سیستم سلامت افتاده و همکاران من با تمام قدرت و با افتخار در خدمت مردم شرف ایران هستیم؛ و امروز زمان آن نیست که بگوییم چه کسی چه کاری بلد است بلکه زمان آن است که هر کسی بگویید من فلان کار را انجام می دهم در غیر این صورت این ویروس تعداد بیشتری از هم وطنان ما را از ما خواهد گرفت.

دکتر حسینی گفت: وظیفه اصلی شهروندان در حال حاضر در خانه ماندن و رعایت لحظه به لحظه مراقبت های پیشگیرانه است. در غیر این صورت اگر فقط 20 درصد هم استانی ها این اقدامات را رعایت ننمایند 800 هزار نفر از شهروندان در معرض خطر قرار می گیرند و اگر فقط 200 هزار نفر این افراد به این ویروس مبتلا شوند با یک فاجعه انسانی روبه رو خواهیم شد.

خیراللهی نماینده پلیس فتا در کارگروه اطلاع رسانی مقابله با کرونا گفت: پلیس فتا با رصد 24 ساعته فضای مجازی اشراف خوبی بر این فضا دارد و از ابتدای شیوع این ویروس به 540 نفر از ادمین کانال ها و گروه ها تذکرات توجیهی داده شده و همچنین 204 مورد از اشخاص شایعه پراکن، شناسایی و به 180 مورد تذکر داده شده و 23 مورد منجر به دستگیری افراد خاطی شده است.

شرایط:

تحریریه ها: سیما، رادیو، آفیش های روزانه، موضوعات و سوژه های پیشنهادی من، نقدها و پیشنهادا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 529

به "در خانه بمانیم زنده می مانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خانه بمانیم زنده می مانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید