بخشودگی کامل جرایم مالیاتی برای تولیدکنندگان به شرط پرداخت معوقات تا شهریور

به گزارش سرگرمی تفریحی، رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور گفت: یکشنبه بخشنامه عمومی سراسری در مورد معوقات مالیاتی را صادر خواهیم کرد که اگر بخش فراوری بتواند معوقات خود را تا انتها شهریور پرداخت کند، شامل بخگرددگی کامل می گردد.

بخشودگی کامل جرایم مالیاتی برای تولیدکنندگان به شرط پرداخت معوقات تا شهریور

به گزارش خبرنگاران، امیدعلی پارسا امروز در شصت و هفتمین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: با نظام فعلی درآمد- هزینه ای استانی، استان ها انگیزه ای برای حداکثر کردن در آمدهای استانی خود ندارند اما می توان با تغییر قواعد بازی، بودجه سال 99 و نظام درآمد- هزینه ای را به گونه ای اصلاح کرد که در استان ها این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه نظام درآمد- هزینه استان ها یک جز درآمدهای اقتصادیاتی است که باید هوشمندانه طراحی گردد، عنوان نمود: اگر درآمد استان ها و مدل توزیع آن ها شفاف، روشن و تضمین دار باشد، این مسائل ایجاد نمی گردد. در زمان کاهش اتکا به نفت، اصلاح نظام درآمدی در حال اجرا شدن است.

رئیس کل سازمان اموراقتصادیاتی گفت: نظام های اقتصادیاتی در جهان سنتی و مدرن هستند که در نظام سنتی به این دلیل که اطلاعات واقعی، قطعی و غیر قابل شک و شبهه نیست، به قراین، شواهد، روندها و نرم ها تبدیل می گردد و تفاوتی ندارد که چه کسی در کجا مسئول باشد. در نهایت به جایی می رسیم که راهی غیر اقتصادیات نیست. فاز دوم دوران گذار است که در دوران گذار از نظام اقتصادیاتی سنتی به مدرن، تمام ابزارها الکترونیکی می گردد و بدون این کار نمی توان سرعت، دقت، صحت و نظارت داشت.

روح حاکم بر حسابرسی ها سنتی است

وی ادامه داد: در 7 تا 8 سال گذشته تمام فرایندها و فعالیت های نظام اقتصادیاتی الکترونیکی شده که این کار بزرگ و قابل تقدیر و ستایشی است اما روح حاکم بر حسابرسی ها، محاسبات و دادرسی ها، روح سنتی سابق بوده و تنها با ابزارها با سرعت انجام می گردد. این نظام جوابگوی نظام اقتصادی رو به تعالی در تراز مورد انتظار ایران نیست. برای اینکه نظام اقتصادیاتی را مدرن و نوین سازی کنیم، کاری که در تمام کشورهای جهان اجرا شده و ربطی به دین، مذهب و شرایط ندارد را باید انجام دهیم.

پارسا افزود: باید تمام ریزداده های اقتصادی، ملک و املاک و ورود و خروج را از کل مودیان و به تفکیک آن ها در اختیار سازمان امور اقتصادیاتی قرار دهیم. اگر صحبت از عدالت اقتصادیاتی می کنیم باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف باشد، اگر نباشد عادلانه تلقی نمی گردد. در جهان این اتفاق اتفاق افتاده و حاکمیت ها می دانند وضعیت اقتصادی و ملک و املاک هر مودی و شهروندی چگونه است، این دخالت در زندگی شخصی نیست.

رئیس کل سازمان اموراقتصادیاتی کشور اعلام کرد: در کشور ما طبق ماده 169 قانون اقتصادیات باید همه دستگاه های اجرایی دولتی هر ریزداده را در اختیار سازمان امور اقتصادیاتی قرار دهند اما این حکم آنگونه که شایسته بوده انجام نشده است. هفته گذشته این روند به شدت تغییر کرد و همه دستگاه های اداری همکاری می نمایند و این ریزداده ها به سمت سازمان امور اقتصادیاتی می آید. این جریان در حال عملیاتی شدن درکشور است.

وی اعلام کرد: راه رها شدن از فاکتور و شرکت صوری و زمینه فرار، فساد و بی عدالتی این است که باید سامانه متمرکز اقتصادیاتی کل کشور با موضوع سازمان امور اقتصادیاتی ایجاد گردد تا تمام خرید و فروش های کشور و آمار فاکتور توسط سازمان صادر گردد و یک نسخه به سازمان امور اقتصادیاتی داده گردد، این اتفاق در کل جهان اتفاق افتاده است. در کشورهای پیشرفته 25 درصد کل درآمدهای مردم اقتصادیات بوده اما در کشور ما 7 تا 8 درصد است. فرارهای اقتصادیاتی زیاد و معافیت ها نامناسب بوده و به این دلیل که فرارها زیاد است، به بخش دیگر فشار زیادی وارد می گردد.

پارسا با اشاره به اینکه گام اول توسعه نظام اقتصادیاتی که چند سال پیش اجرا شده، الکترونیکی کردن کل فرایندهای روش سنتی بوده که نیمه راه است، توضیح داد: حرکت از این وضعیت به اقتصادیات هوشمند جهت گیری اصلی سازمان امور اقتصادیاتی است که آن را دنبال می نماید و امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن انجام گردد. مهلت 15ماهه برای استقرار سامانه به ما داده شده و بحث ریزداده ها، پاسخ اصلی و بلندمدتی است که امیدواریم در زمان معقولی به نتیجه برسد.

ما تنها مسئول دریافت اقتصادیات نیستیم، مسئول توسعه کشور نیز هستیم

رئیس کل سازمان اموراقتصادیاتی کشور گفت: ما مجموعه کاملی هستیم و تنها مسئول دریافت اقتصادیات نیستیم بلکه مسئول توسعه کشور نیز هستیم. نقطه طلایی توسعه در جهان، فعالیت آزاد تحت قواعد مناسب دولتی است که اگر در کشور بتوانیم آنگونه که شایسته است آن را برقرار کنیم، نگران فعالیت آزاد بخش خصوصی نخواهیم بود. قاعده اول این است که شفاف باشد، باید به گونه ای بنویسیم که همه یک چیز از آن بفهمند. آیا اکنون اینگونه است؟

وی افزود: دوم باید تضمین داشته باشد، اگر تضمین ندارد دیر یا زود رها می گردد. باید از قبل اعلام شده و دایمی باشد، همچنین باید انگیزه سازگار باشد یعنی ضرر عمل و اقدام مبتنی بر گزارشات غیر واقعی بیش از فایده آن گردد، به گونه ای جریان شناسایی شده و به سرعت و متناسب جرم تنبیه گرددتا انگیزه تخلف سراغ فرد نیاید. اگر این فضا نیست، به این دلیل است که انگیزه سازگاری وجود ندارد.

پارسا با بیان اینکه حمایت نامحدود، نامشروط، فزاینده و بی قید و شرط در فراوری واقعی منتظر ماست، عنوان نمود: فساد و فرار اقتصادیاتی خط قرمز بوده و دروغگویی، دزدی و برداشتن بیت المال است. هر کس باید متناسب با درآمد و ثروتش اقتصادیات پرداخت کند. هیچ کس به دنبال فرار اقتصادیاتی نیست. در پرداخت اقتصادیات استان ها و اصناف باید در مقایسه با هم احساس عدالت نمایند. فرایند دادرسی باید سریع تر و عادلانه تر باشد. سازمان امور اقتصادیاتی تنها سازمان وصول درآمد نیست. به حمایت موثر از فراوری نیز اعتقاد داریم.

رئیس کل سازمان اموراقتصادیاتی کشور اعلام کرد: اگر قرار است نظام اقتصادیاتی عادلانه مستقر شده و همه نقاط ضعفی که داریم رفع گردد، راه آن اقتصادیات هوشمند بوده که برای جلوگیری از فساد و فرار اقتصادیاتی موثر است. باید حساب اقتصادیاتی زیرساختی فراهم نموده باشیم تا کلیه ریزداده های بانکی و اقتصادی در اختیار نظام اقتصادیاتی باشد. اقتصادیات بیشتر بر واسطه گری ها و شناسایی آن ها را دنبال می کنیم. با اصلاح نظام درآمد و هزینه برای سال بعد فضایی فراهم می گردد که این سوالات به حداقل می رسد. توفیق در توسعه، توفیق در توازن بین سیاست ها و اهداف است وگرنه افراط و تفریط ما را به جایی نمی برد.

وی اعلام کرد: یکشنبه بخشنامه عمومی سراسری در مورد معوقات اقتصادیاتی خواهیم داد که اگر بخش فراوری بتواند معوقات خود را تا سرانجام شهریور پرداخت کند، صد در صد بخگرددگی جرایم می دهیم و این در بخش غیر دولتی با نرخ متفاوتی است. تا سرانجام برج 10 این امر ار به صورت پلکانی معکوس در نظر می گیریم تا از بار فشار روانی جرایم خلاص شوند. این بخشنامه عمومی سراسری در کل کشور و ممیزی ها یکسان عمل خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 40

به "بخشودگی کامل جرایم مالیاتی برای تولیدکنندگان به شرط پرداخت معوقات تا شهریور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشودگی کامل جرایم مالیاتی برای تولیدکنندگان به شرط پرداخت معوقات تا شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید