اصلاح بودجه در دولت سیزدهم، دولت رئیسی می تواند نفت بفروشد؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، به گزارش خبرنگاران، آنالیز درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی می تواند نشان دهد که تنها سه درصد از برنامه های ایران در این مورد محقق شده است و این آمار، تفاوت های زیادی دارند.

اصلاح بودجه در دولت سیزدهم، دولت رئیسی می تواند نفت بفروشد؟

محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک می گوید: آمارهایی که در منابع بین المللی مطرح می گردد بر اساس حدس و گمان است و معمولا در جهان به آمارهای رسمی استناد می نمایند و از طریق آمارهای غیررسمی آمار را مقایسه می نمایند ولی مبنا در منابع بین المللی آمار رسمی است که در ایران منتشر نمی گردد.

خطیبی ادامه می دهد: منابع بین المللی بر اساس جا به جایی کشتی ها و مسایلی از این قبیل حدس هایی می زنند که نمی تواند خیلی دقیق باشد و ایران چیزی از مجرای رسمی منتشر نمی نماید و علت آن هم شرایط خاص تحریم افشا نمی گردد زیرا مانع فروش نفت می گردد. بالاخره در زمان عادی مشتریان برای خرید نفت صف می کشند اما در زمان تحریم ها ما باید در پی مشتریان برویم.

در بودجه امسال، صادرات روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت در روز با قیمت 40 دلار در نظر گرفته شده بود.

اگر در سال 1400 ایران نفت را بشکه ای 40 دلار می فروخت و از طرف دیگر هم صادرات 2.3 میلیون بشکه نفت در روز تحقق می یافت، روزانه 92 میلیون دلار و در کل فصل بهار، حدود 8.5 میلیارد دلار کسب عایدی می کرد و تحقق سه درصدی این مقدار یعنی کل عایدی 256 میلیون و 680 هزار دلار بوده و این به معنای این است که کمتر از 4.3 میلیون بشکه نفت طی سه ماه فروخته ایم.

خطیبی تصریح می نماید: آمار منابع ثانویه غیرقابل اعتنا نیست اما نمی تواند مبنای کار ما قرار بگیرد.

او درباره سیاست های دولت سیزدهم درباره فروش نفت خاطرنشان می نماید: دو بعد در صادرات نفت ما تاثیرگذار است. یکی بعد سیاسی است که مقامات سیاسی کشور باید کوشش نمایند تا فضای بین المللی مساعدتر گردد و بعد دیگر وزارت نفت است که باید کوشش کند با همین شرایط موجود نفت بیشتری بفروشد و ارقام بودجه محقق گردد.

البته نماینده سابق ایران در اوپک شرح می دهد: در حال حاضر مسولان درصدد اضافه کردن اصلاحیه به برنامه بودجه هستند.

این به این معناست که احتمالا محقق کردن ارقام بودجه، سخت به نظر می رسیده است.

خطیبی در آخر اصلاح می نماید: باید صبر کرد و دید دولت نو قرار است با چه روش هایی آمار صادرات را افزایش دهد و عملکرد دولت سیزدهم این چند روز، زمان کافی برای تحلیل فروش نفت در ایران نیست.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش عایدی صنعت خودروی ترکیه 4.5 برابر نفت را هم بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1529

به "اصلاح بودجه در دولت سیزدهم، دولت رئیسی می تواند نفت بفروشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح بودجه در دولت سیزدهم، دولت رئیسی می تواند نفت بفروشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید