ابراهیمی: اقتصاد ملکی ترکیه در رکود بی سابقه، ترکیه برای جبران اثرات مالی کرونا چه کرد؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت: اقتصاد ملکی یا ساختمانی ترکیه به دلیل شیوع کرونا تقریبا متوقف شده و این کشور برای جبران آن به فعال سازی تجارت و صنعت به وسیله تجارت الکترونیک روی آورده است.

ابراهیمی: اقتصاد ملکی ترکیه در رکود بی سابقه، ترکیه برای جبران اثرات مالی کرونا چه کرد؟

گروه اقتصادی خبرنگاران، در چهار ماه اخیر ویروس کرونا علاوه بر تغییر سبک زندگی و اثرگذاری در حوزه بهداشتی و اجتماعی در دنیا اثرات اقتصادی و تجاری قابل توجهی بر کشور ها داشته است، به ویژه کشور هایی که مقصد گردشگران خارجی است با شیوع کرونا درآمد این صنعت پول ساز را از دست داده اند. یکی از همین کشور های جذب نماینده توریسم در منطقه آسیا ترکیه است. کشوری که علاوه بر از دست دادن درآمد چندین میلیارد دلاری از توریسم با گسترش کرونا درآمد های میلیاردی در حوزه های دیگر از جمله املاک و مستغلات و تجارت خارجی و صادرات را هم به میزان قابل توجهی از دست داده است. در همین رابطه با دکتر سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه مصاحبه کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.

گسترش شیوع ویروس کرونا چه تاثیراتی بر اقتصاد ترکیه به ویژه در حوزه املاک و تجارت داشته است؟

اقتصاد ترکیه که در کنار صنعت توریسم بیشتر وابسته به دو عامل املاک و صادرات است در هر دو حوزه با توقف و یا رکود به لحاظ وجود کرونا و قرنطینه های موردی روبرو شده است. در بخش املاک 56 درصد کاهش در فروش املاک فقط در ماه آوریل نسبت به سال پیش انجام شده است. توجه کنید که این آمار مستندی است که مرکز آمار ترکیه اعلام نموده است این سازمان برخلاف بسیاری از کشور های خاورمیانه که آمارشان یا دیرتر در اختیار قرار می گیرد یا آماری است که به اصطلاح تحلیلی توجیهی تفسیری نیست و از دیدگاه اقتصادی آمار هایی است که مورد استفاده تمام واحد های صنفی، اقتصاددانان، برنامه ریزان و صادر نمایندگان و تجار و فراوری نمایندگان و سایر حوزه های اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی قرار می گیرد و هر ماه منظم منتشر می گردد و مورد تائید تمام مراکز اقتصادی بورسی و بانکی است. تعداد فروش آپارتمان در حوزه ویلا در سال جدید 42 هزار و 783 واحد بوده و این فروش که براساس کرونا بوده بسیار سیر نزولی داشته و یعنی اولین بار به زیر 50 هزار واحد مسکونی در ترکیه رسیده است.

در شهر استامبول که با فروش بالای املاک روبرو بود 6113 واحد ملکی فروخته شده که فقط 14.3 دهم درصد از کل فروش در حوزه ترکیه است. ازمیر با 4500 واحد، آنکارا 2533 واحد کمترین آن ها شهر هاککاری است که در شرق ترکیه است منطقه آنادولی شرقی یعنی منطقه کردنشین و در طرف های شرق ترکیه که 7 واحد فروش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

شرکت های ترک چگونه هزینه های کرونا را کاهش می دهند؟ / صنعت توریسم ترکیه در رکود بی سابقه

نخبه ایرانی چگونه برای فراوری دستگاه پاک نماینده هوا سر از ترکیه درآورد؟ / وزارت صمت جوابگو نبود!

ابراهیمی: احتکار و کمبود اقلام بهداشتی و غذایی گریبان گیر ترکیه شد / صنعت توریسم استانبول قربانی اصلی کرونا

تکلیف هموطنان مانده در ترکیه به دلیل کرونا چیست؟

فروش مسکن به خارجی ها قابل مقایسه با سال ها و ماه های قبل نیست افت 80 درصدی پیدا نموده است یعنی 78.8 درصد کاهش پیدا نموده و جمعا به 790 واحد رسیده و در فروش به خارجی ها استامبول 374 واحد انتالیا 150 آنکارا 47 ازمیر 30 واحد و منطقه توریستی 25 واحد فروش داشته است که این یعنی 20 درصد کل معاملاتی که در ماه های مشابه انجام شده و این نشان دهنده رکود خاصی در حوزه اقتصاد ملکی یا ساختمانی ترکیه است. در واقع وقتی ملک فروش برود روی ساختمان سازی و صنایع وابسته به ساختمان هم تاثیرگذار است.

با این تفاسیر ترک ها برای جبران رکود ناشی از کرونا در حوزه مسکن چه راه حل ها و تدابیری اتخاذ نموده اند؟

ترک ها از یک طرف اگر دری بسته می گردد دنبال در دیگری هستند تا باز نمایند و تجارت و اقتصاد کشورشان را رونق بدهند. وزیر تجارت ترکیه خانم پکجان اظهار داشت نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی با همکاری انجمن صادرنمایندگان مرکز آنادولی و دانشگاه سلجوق و به صورت کاملا آنلاین و دیجیتالی با نرم افزار های ملی برگزار می گردد و این اولین بار است این کار صورت می گیرد. این نمایشگاه مبتکرانه در 22 ژوئن برگزار می گردد که بیش از 100 صادر نماینده ماشین آلات کشاورزی با 300 خریدار دنیای در این نمایشگاه دیجیتالی دیدار و معامله خواهند کرد.

وزارت تجارت ترکیه برای اضافه کردن زمین های تجاری نمایشگاه مجازی را در ترکیه گسترش می دهد. در این نمایشگاه ها روش های بازاریابی دیجیتالی عملیاتی می گردد. وزارت تجارت اعلام نموده که شرکت نمایندگان در نمایشگاه مجازی از سمینار های آنلاین دیدار رودروی اینترنتی و همچنین نشست تخصصی برای عقد قرارداد با پشتیبانی وزارت تجارت و کنفدراسیون ها استفاده خواهند کردند. خریداران در مدت 7 روز برگزاری نمایشگاه 24 ساعته بر روی سکوی خرید دیجیتالی قرار خواهند داشت. وزیر تجارت ترکیه می گوید از اول ژوئن نمایشگاه کیف و چرم و کفش ایجاد می گردد که فقط خریداران حرفه ای بازدید می نمایند، این نمایشگاه با شرکت 30 غرفه برگزار می گردد و 250 خریدار حرفه ای را وزارت تجارت ترکیه جمع آوری نموده و در این نمایشگاه شرکت داده است.

به گفته شما ترکیه برای جبران اثرات رکودی شیوع کرونا اقدامات قابل توجهی انجام داده است آیا ایران هم می تواند از این الگو بهره برداری کند؟

با توجه به اینکه ما در ایران نیز معاونت تجارت الکترونیکی در سازمان تجارت ایران وابسته به وزارت صمت داریم باورم بر این است این معاونت با همکاری سازمان نمایشگاه ایران و بخش خصوصی فعال در حوزه تجارت الکترونیکی و تجارت مجازی آنلاین می تواند از این روش ها براف فعال سازی رشته های صنعتی تجاری و فروش آنلاین و نمایشگاه ها استفاده کند. حسن این نمایشگاه ها در این است که دیگر شلوغی افرادی که به عنوان یک بازدید نماینده یا تفریح وارد نمایشگاه می شوند نیست و افرادی در این نمایشگاه ها حضور پیدا می نمایند که برای خرید یا برای عقد قرارداد یا برای رویت اقلام جدید یا برای بستن قرارداد حضور پیدا می نمایند و این کار بسیار مفید است که در دوره رکود برخی مشاغل تجاری به خاطر کرونا بتوانیم دوباره فعالیت را در خریداران و فروشندگان حوزه مصرف دنبال کنیم و به حوزه فراوری وصل کنیم و به وسیله ارتباطات دیجیتالی صادرات را نیز فعال کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 769

به "ابراهیمی: اقتصاد ملکی ترکیه در رکود بی سابقه، ترکیه برای جبران اثرات مالی کرونا چه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراهیمی: اقتصاد ملکی ترکیه در رکود بی سابقه، ترکیه برای جبران اثرات مالی کرونا چه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید