افزایش مجدد مبتلایان به کرونا در ترکیه

به گزارش سرگرمی تفریحی، افزایش بیماران نو کرونایی به عدد بالای 30 هزار نفر در یک شبانه روز، موجب نگرانی مقامات بهداشتی ترکیه شد.

افزایش مجدد مبتلایان به کرونا در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سرعت شیوع و ابتلا و موجِ گرفتن جان بیماران کرونا در ترکیه مدتی آرام گرفته بود اما حالا این ویروس سمج، یک بار دیگر با سرعت و خشمی بیشتر، حمله ور شده است.

در حالی طی مدتی پایدار و قابل توجه، تعداد مبتلایان و تلفات جانی کرونا در ترکیه به شکل معنی داری پایین آمده بود، حالا یک بار دیگر، زنگ هشدار به صدا عایدیه و افزایش بیماران نو کرونایی به عدد بالای 30 هزار نفر در یک شبانه روز، موجب نگرانی مقامات بهداشتی ترکیه شده است.

از عدد طلایی زیر 5 هزار تا اوج 30 هزار

ترکیه در شروع تابستان گذشته، با استفاده از دو ابزار مهم و معین نماینده یعنی گستردگی عملیات واکسیناسیون از یک سو و اعمال مقررات سختگیرانه قرنطینه از دیگر سو، کاری کرد که به مدت چند هفته، تعداد مبتلایان، حتی به رقم زیر 5 هزار نفر در شبانه روز رسید. اما در میانه تابستان، دوباره ارقام از 10 هزار نفر فراتر رفتند و در آگوست از 17 هزار نفر و 18 هزار نفر هم گذر نموده و به 20 هزار نفر رسید. اما در کل ماه سپتامبر، تنها یک بار تعداد مبتلایان بازه زمانی 24 ساعته به عدد 19 هزار و 500 نفر رسید و در دیگر ایام، بین 23 هزار تا 30 هزار نفر شناور بود.

مقامات بهداشتی ترکیه در پی آن بودند که پس از سرانجام سپتامبر، نتایج بهتری را نظاره نمایند اما حالا در اکتبر، یک بار دیگر این آمار افزایش یافته و در دو روز اخیر از 30 هزار نفر هم بالاتر رفته است.

بر اساس اطلاعاتی که فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در اختیار رسانه ها گذاشته، تازه ترین آمار شیوع کرونا در ترکیه از این قرار است:

تعداد مبتلایان در 1 شبانه روز 30 هزار و 19 نفر.

تعداد افرات فوت شده در 1 شبانه روز 217 نفر.

تعداد تست در 1 شبانه روز 362 هزار و 152 مورد.

تعداد افراد بهبود یافته در 1 شبانه روز 32 هزار و 240 نفر.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه درباره تعداد فوت نوشته است: آمار را در اختیار شما گذاشتم و اعلام کردم که تنها در عرض 24 ساعت گذشته 217 هموطن دیگر، جان باختند. می خواهید بگویم چه درکی از عدد 217 دارم؟ بگذارید بگویم: از دید من، فقط یک رقم ساده نیست. ساده ترین معنای این عدد سهمگین، این است که ما هر روز جان ها و زندگی های نوی را از دست می دهیم. برخی از رفتگان، مادربزرگ هایی هستند که از نوازش و دوست داشتن نوه هایش سیر نشده بودند، برخی از آنها، پدرهایی بودند که برای خانواده خود، هزار آرزو در سر داشتند. برخی از رفتگان، برخی مادران بارداری بودند که تا لحظه آخر، در امید و هول و ولای تولد فرزند، نفس می کشیدند. ای کاش می شد، این اعداد تلخ روی تابلوها را، با دیدی واقع بینانه تر درک کنیم و بفهمیم که از دست رفتن این جان ها، چه میزان ناگوار است. بیایید یکدیگر را بفهمیم و همبستگی داشته باشیم.

کارشناسان معتقدند که یکی از برگ برنده های بسیار مهم وزارت بهداشت ترکیه در مبارزه با کرونا، بها دادن به استفاده گسترده از تست کرونا است. به نحوی کل به طور میانگین، در مدت اخیر، هیچگاه تعداد تست های روزانه را از سیصد هزار عدد، پایین تر نیاورده است.

آمار واکسیناسیون

بر اساس آمارهای اعلام شده، تا این لحظه، مجموعا 112 میلیون دوز واکسن در ترکیه تزریق شده است. برای کشوری با 84 میلیون نفر جمعیت و نزدیک به 5 میلیون آواره و پناهجو، عدد 112 میلیون، شایان توجه است اما اطمینان بخش نیست. چرا که عدد واقعی و نویدبخش را زمانی می توانیم ببینیم که به یاد بیاوریم هر شهروند 2 دوز واکسن احتیاج دارد.

بر اساس نقشه بالا 7 استان ترکیه (استان های کردنشین جنوب شرقی ترکیه) هنوز در رده قرمز واکسیناسیون هستند. یعنی میانگین تزریق هر دو دوز واکسن کرونا در افراد بالای 18 سال این استان ها، متر از 55 درصد است.

24 استان از 81 استان ترکیه آبی هستند و این نشان می دهد که بیش از 75 درصد شهروندان بالای 18 سال این استان ها، هر دو دوز واکسن را تزریق نموده اند. 13 استان در رده نارنجی است و تعداد واکسینه شدگان بین 55 تا 65 در2صد است و 37 استان هم در رده استان های آبی قرار گرفته که درصد واکسینه 2 دوزه آن بین 65 تا 75 درصد است.

اگر تابلوی موفقیت واکسیناسیون کرونا در ترکیه را بر اساس دوز نخست تحلیل کنیم، تا به امروز 88 درصد از مردم این کشور، واکسینه شده اند. اما وقتی که میانگین دوز دوم را در نظر بگیریم، این عدد به 74 درصد می رسد.

توریسم و فعالیت های هنری

اقتصاد ترکیه حال و روز خوشی ندارد و در نتیجه سرعت دادن به واکسیناسیون و کوشش برای ریشه کن کردن کرونا، برای بخش توریسم ترکیه، اهمیت حیاتی دارد و صنعت گردشگری ترکیه به اسم یک صنعت مهم ارزآور، چشم به راه افزایش ورود مسافران خارجی است.

کشورهایی همانند روسیه، آلمان و انگلیس هم به اسم کشورهایی که بیشترین عایدی بخش توریسم را عاید شرکت های ترکیه ای می نمایند، مقررات سختگیرانه در خصوص سفر به ترکیه را کنار گذاشته و دنیاگرد هایی که از این کشور باز می گردند، احتیاجی به قرنطینه نخواهند داشت.

در همین حال، در دنیای هنر و فعایلت های جمعی هنری و فرهنگی هم، ترکیه کوشش می نماید خود را از شرایط سخت نجات دهد. نمایشگاه هنر معاصر استانبول، در روزهای آینده، که مدت ها تعطیل شده بود، برای نخستین بار پس از شیوع کرونا، یک برنامه هنری بین المللی خواهد داشت و هنرمندان و منتقدینی از چندین کشور دنیا، در این آیین هنری حضور خواهند داشت. علاوه بر این، فعالیت گروه های سریال ساز تلویزیونی، گروه های سینمایی و انجمن های اجری زنده تئاتر، از سر گرفته شده است.

در سرانجام باید گفت؛ در حال حاضر، یکی از مهم ترین چالش های نظام بهداشت و سلامت ترکیه در راستا مبارزه با کرونا، توجه جدی به حفظ پروتکل های بهداشتی در مدارس و اجماع نظر علمی کامل در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1585

به "افزایش مجدد مبتلایان به کرونا در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش مجدد مبتلایان به کرونا در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید