چرا بایدن در انتخابات پیروز شد؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، در نتیجه ائتلاف بزرگی متشکل از ترقی خواهان، دموکرات های محافظه کار، زنان، سیاه پوستان، لاتین تبارها، مسلمانان، یهودیان و مهاجران موجب شد تا بایدن به عنوان دومین رئیس جمهور کاتولیک (اولین، جان اف کندی بود) راهی کاخ سفید شود.

چرا بایدن در انتخابات پیروز شد؟

خبرنگاران؛ حسین هوشمند- پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا تاریخی بود. بایدن 78 ساله به عنوان پیرترین رئیس جمهور آمریکا توانست با کسب بیشترین آرای مردمی در تاریخ انتخابات، پس از 28 سال یک رئیس جمهور مستقر را شکست دهد و معاونش، کامالا هریس اولین معاون رئیس جمهور زن در آمریکا شد. در ادامه به مهمترین عوامل پیروزی بایدن در انتخابات پرداخته می شود.

کرونا

مهمترین عامل شکست ترامپ شیوع ویروس کرونا در آمریکا بود که موجب کشته شدن بیش از 230 هزار آمریکایی و بیکاری چند ده میلیون نفر شد که موجب افزایش بیکاری در این کشور شد. برخلاف مدیریت ضعیف ترامپ که تا آخرین روز انتخابات به طور مرتب این ویروس را دستکم می گرفت و حتی با وجود این که خودش مبتلا شد، باز هم آن را جدی نگرفت و مردم را به رعایت موارد بهداشتی و ماسک زدن دعوت نمی کرد.

اما در مقابل بایدن از ابتدا آن را جدی گرفت. بارها بر اهمیت علم و پیروی کردن از توصیه های پزشکان تاکید کرد. سخنرانی های انتخاباتی اش را به خاطر دستور پزشکان مبنی بر خطرآفرین بودن تجمعات لغو کرد و به صورت مجازی سخنرانی های انتخاباتی اش را برگزار کرد. در همه حال ماسک می زد و حتی فیلم های تبلیغاتی برای تشویق مردم به ماسک زدن تولید کرد.

سیاهپوستان

بایدن پیروزی اش در انتخابات (هم مقدماتی و هم نهایی) را به سیاهپوستان مدیون است. این سیاهپوستان کارولاینای جنوبی بودند که به خاطر این که بایدن معاون رئیس جمهور محبوبشان بود، موجب احیای کمپین وی شدند. بایدن با درایت، معاونی سیاهپوست انتخاب کرد و اعتراضات جنبش سیاهان در تابستان هم موجب افزایش مشارکت سیاهپوستان در انتخابات شد و این مسئله در ایالت های مهمی مانند میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا، جورجیا، نوادا و آریزونا که حدوداً 39 درصد جمعیتشان را سیاهپوستان تشکیل می دهند، به کمک بایدن آمد. در نتیجه حدود 87 درصد از سیاهپوستان سراسر کشور به بایدن رای دادند.

یکی از شخصیت هایی که در برد بایدن بسیار موثر بود، استیسی آبرامز است. آبرامز زن جوان سیاهپوست در سال 2018 کاندیدای فرمانداری جورجیا بود، اما با فاصله بسیار کمی رقابت این ایالت محافظه کار را به برایان کمپ واگذار کرد. درخواست ها برای نامزدی در انتخابات سنا را رد کرد و در این دو سال مشغول به فعالیت مدنی برای افزایش مشارکت سیاهپوستان در انتخابات شد. در نتیجه توانست مشارکت جورجیا در انتخابات امسال را بالا ببرد و 800 هزار رای دهنده جدید را به سبد رای بایدن اضافه کند. به همین دلیل بایدن توانست پس از 28 سال پیروزی در این ایالت را برای دموکرات ها ممکن کند.

ترقی خواهان

ترقی خواهان حزب دموکرات به رهبری سناتور برنی سندرز نقش مهمی در پیروزی بایدن داشتند. قبلا در مرداد ماه در این مقاله به توضیح رابطه خوب بایدن با ترقی خواهان اشاره کرده بودم. بایدن اشتباه کلینتون را تکرار نکرد و همکاری خوبی با رقیبش آغاز کرد. در مقابل سندرز و دیگر اعضای مهم جنبش ترقی خواهی از بایدن حمایت تمام عیار داشتند و به تبع این حمایت اکثریت حامیان این جنبش که جوان هستند حاضر شدند برخلاف کلینتون، به بایدن رای بدهند.

همذات پنداری مردم

بایدن زندگی پرفراز و نشیبی داشته است. تصویری که کمپین وی از زندگی و شخصیت بایدن نشان داد موجب همذات پنداری بسکمک از مردم آمریکا شد و آنها بایدن را فردی همانند خودشان احساس کردند. در 29 سالگی همسر و دخترش در یک سانحه رانندگی کشته می شوند. بایدن تا 5 سال بعد که با همسر کنونی اش ازدواج کرد، از دو پسرش به تنهایی مراقبت کرد. در این دوران که اولین حضور وی در سنای آمریکا بود، هر روز با قطار از واشینگتن به دلور (3 تا 4 ساعت) باز می گشت تا در کنار فرزندانش باشد. تراژدی دیگر زندگی بایدن، فوت پسر بزرگ و محبوبش در سال 2015 بود. بو بایدن 46 ساله که دادستان کل ایالت دلور بود بر اثر سرطان مغز درگذشت. این اتفاق دلیل اصلی عدم نامزدی بایدن در انتخابات 2016 بود.

بایدن لکنت زبان دارد و سال ها است که با آن مبارزه می کند. قسمتی از دستپاچگی هایی که بعضی از مواقع در هنگام حرف زدن دارد، به همین خاطر است. به همین دلیل بود که ترامپ در مناظره اول آنقدر در حرف های بایدن می پرید تا وی عصبانی و حرف زدنش به هم بریزد. سال گذشته سارا هاکبی سندرز، سخنگوی سابق کاخ سفید حرف زدن بایدن را مسخره کرده بود، اما وقتی بایدن در پاسخ به وی یادآور شد که لکنت زبان دارد، سارا سندرز مجبور به عذرخواهی شد.

در یکی از سخنرانی های بایدن پسری در میان جمعیت با بایدن رودررو می شود و پدرش می گوید لکنت دارد، بایدن شماره اش را می گیرد تا تمرین هایی برای بهبود لکنت به وی بدهد. چند ماه بعد همان پسر در حالی که حرف زدنش به طور قابل توجهی بهتر شده بود، در کنوانسیون ملی دموکرات ها چند دقیقه صحبت کرد. این داستان تبدیل به سوژه یکی از فیلم های تبلیغاتی کمپین بایدن هم شد.

چندین برخورد محبت آمیز بایدن با کودکی مبتلا به سندروم داون و یا کودکی سیاهپوست و یا پیرزن ها هم وجود داشت که در فیلم های تبلیغاتی بایدن به آنها توجه شد. این فیلم ها به طور گسترده در فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی پخش شدند و میلیون ها بازدید داشتند. وقتی مردم فیلم برخورد وی با کودک معلول ذهنی را با مسخره کردن یک خبرنگار معلول توسط ترامپ مقایسه می کنند، پی به ویژگی شخصیتی بایدن می برند.

زنان

یکی دیگر از گروه های مهم رای دهنده زنان هستند. زنان به دلیل نفرتی که از رفتار زشت و توهین آمیزی که ترامپ با زنان داشت، ترغیب شدند تا به بایدن رای دهند. زنان که سهم بیشتری از مردان در مشارکت در انتخابات داشتند، 56 درصدشان به بایدن رای دادند. امسال برخلاف 2016 که مردم چندان آمادگی پذیرش رئیس جمهور زن را نداشتند، زنان موجب پیروزی اولین معاون زن شدند. زنان خانه دار حومه شهرها که در 2016 به ترامپ رای داده بودند، امسال نقش مهمی در پیروزی بایدن داشتند. این زنان به دلیل مادر بودن بیشتر تحت تاثیر تبلیغات بایدن در رابطه با کودکی که لکنت داشت و کودک مبتلا به سندرم داون قرار گرفتند.

کمپین قوی

یکی از نقاط قوت بایدن، کمپین قوی بود. کمپینی که به خوبی توانست رقابت ها و فعالیت های بایدن را مدیریت کند. به خوبی پول جمع کند. تبلیغ های موثر تلویزیونی پخش کرد و استراتژی درستی در احیای ایالت های دیوار آبی (پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین) داشت. در پشت پرده این کمپین قوی، یک زن 44 ساله قرار داشت. جن اومالی دیلون، مدیر کمپین انتخاباتی بایدن بود. دیلون که استراتژیست انتخاباتی است، معاون کمپین انتخاباتی اوباما در سال 2012 و مدیر کمپین انتخاباتی بتو اورورک در انتخابات مقدماتی دموکرات ها بود.

باراک اوباما

اوباما به عنوان محبوب ترین سیاستمدار آمریکا نقش مهمی در پیروزی بایدن داشت. علاوه بر چند گفتگوی اینترنتی که اوباما و بایدن با هم داشتند، در هفته آخر یک سخنرانی مشترک هم با هم برگزار کردند. اوباما به صورت حضوری در ایالت های میشیگان، پنسیلوانیا و فلوریدا حاضر شد و در حمایت از بایدن سخنرانی کرد. نکته قابل توجه استفاده از اوباما بود که رای آوری برای بایدن داشت، اما از هیلاری کلینتون که منفور محسوب می شود هیچ استفاده ای نشد. اوباما برخلاف روسای جمهور سابق به طور فعالانه در کمپین انتخاباتی حاضر شد و در سخنرانی های متعدد اینترنتی و حضوری حملات شدیدی علیه ترامپ انجام داد. حتی اوباما برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات شخصاً به آنها زنگ می زد و یا تماس تصویری برقرار می کرد.

در نتیجه ائتلاف بزرگی متشکل از جوانان، سالمندان، ترقی خواهان، دموکرات های محافظه کار، زنان، سیاهپوستان، لاتین تبارها، مسلمانان، یهودیان و مهاجران موجب شد تا بایدن به عنوان دومین رئیس جمهور کاتولیک (اولین، جان اف کندی بود) راهی کاخ سفید شود.

کارشناس آمریکا

منبع: عصر ایران
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1062

به "چرا بایدن در انتخابات پیروز شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بایدن در انتخابات پیروز شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید