پردنیزولون Prednisolone

به گزارش سرگرمی تفریحی، این دارو قوی مؤثر کورتیکو ستروئیدی برای درمان بیماری های مختلفی از جمله بیماری های پوستی بیماری های رماتیسمی، انواع حساسیت و بیماری های خونی معینی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به شکل قطره چشمی برای درمان التهاب و سوزش و شکل اماله، برای درمان بیماری التهاب و تب روده به کار گرفته می گردد. در ضمنً نوع

پردنیزولون Prednisolone

پردینزولون Prednisolone

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Minims, Deltdstab, Deltacortrill

دسته دارویی : کورتیکوستروئید

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو قوی مؤثر کورتیکو ستروئیدی برای درمان بیماری های مختلفی از جمله بیماری های پوستی بیماری های رماتیسمی، انواع حساسیت و بیماری های خونی معینی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به شکل قطره چشمی برای درمان التهاب و سوزش و شکل اماله، برای درمان بیماری التهاب و تب روده به کار گرفته می شود. در ضمنً نوع تزریقی دارو برای کاهش و تسکین دردهای رماتیسمی و درد مفاصل مؤثر می باشد. علاوه بر این همراه با داروی دیگری به نام فلودروکورتیزون، برای درمان بیماری غده آدرنال تجویز می شود.

اشکال دارو : قرص، تزریقی، شیاف، اماله، قطره چشمی و گوشی

زمان مصرف دارو : قرص و تزریقی (1 تا 2 بار در روز یا یک روز در میان همراه با غذا) قطره چشمی و گوشی (2 تا 4 بار در روز)

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو : طبق دستور پزشک

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 2 تا 4 روز پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 12 تا 72 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

رژیم غذایی خاص، هنگام مصرف دارو: در طی مدت درمان با این دارو انجام یک رژیم غذایی مبتنی بر کاهش مقدار سدیم و افزایش مقدار پتاسیم ضروری می باشد.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی مصرف نوع خوراکی و تزریقی دارو ممکن است خطرناک باشد.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض نوع خوراکی این دارو می توان به سوء هاضمه، اکنه، افزایش وزن بدن، ضعف عضلات، تغییر خلق و خو یا افسردگی اشاره کرد که در صورت بروز این عوارض باید پزشک را در جریان گذاشت. در ضمنً در صورت مصرف دوز بالای دارو ممکن است مدفوع تیره یا خون آلود حادث شوند. بعلاوه در طی مدت مصرف این دارو باید از تماس نزدیک با افرادی که دچار آبله مرغان هستند خودداری شود.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر به بیماری آب سیاه چشم مبتلا می باشید و یا زخم گوارشی داشته اید.

* اگر قبلاً به بیماری سل دچار بوده اید و یا از بیماری افسردگی رنج می برید.

* اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید و یا دچار هر نوع عفونتی می باشید.

* اگر بیماری استخوانی دارید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : مصرف قطره چشمی و گوشی دارو و بعلاوه نوع تزریقی آن خطری در بر ندارد. اما مصرف نوع قرص دارو ممکن است بر روی رشد نوزاد تأثیر بگذارد. لذا در این زمینه با پزشک مشورت شود .

مصرف دارو برای زنان شیرده : مصرف قطره های چشمی و گوشی یا نوع تزریقی دارو برای اینگونه زنان خطری در بر ندارد. اما مصرف نوع خوراکی دارو چون در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : بخاطر احتمال وقوع عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : استفاده طولانی مدت ازاین دارو می تواند عوارض شدیدی همچون ابتلا به دیابت، آب سیاه چشم، آب مروارید و بیماری های استخوانی منجر شود.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1566

به "پردنیزولون Prednisolone" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردنیزولون Prednisolone"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید