مقدار مصرف روزانه مایعات

به گزارش سرگرمی تفریحی، آیا هیچ عضوی از بدن هست که نقشی در حیات و سلامت ما نداشته باشد؟ این هفته، بحث صفحه ما درباره کلیه هاست؛ دو عضو کوچک که وزن و اندازه شان اگر چه کوچک است ولی در بدن کارهای بزرگی انجام می دهند و اگر نباشند حیات ما به شدت به مخاطره می افتد. در همین کلیه ها واحد های خیلی کوچکی هستند که نامشان نفرون است.

مقدار مصرف روزانه مایعات

میزان مصرف روزانه مایعات

دکتر ربابه شیخ الاسلام/ متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه

روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات بنوشید

آیا هیچ عضوی از بدن هست که نقشی در حیات و سلامت ما نداشته باشد؟ این هفته، بحث صفحه ما درباره کلیه هاست؛ دو عضو کوچک که وزن و میزان شان اگر چه کوچک است ولی در بدن کارهای بزرگی انجام می دهند و اگر نباشند حیات ما به شدت به مخاطره می افتد. در همین کلیه ها واحد های خیلی کوچکی هستند که نامشان نفرون است.

این نفرون ها هم تشکیلات مفصلی دارند. قسمتی با شبکه مویرگی مسوول تصفیه هستند و قسمتی هم با کارکرد های مختلف به سیستم جمع آوری کننده مرسوم اند. پیچیده نکنم؛ در هر کلیه ما که 120 تا 150 گرم بیشتر نیست و قد و قواره اش هم کوچک و لوبیایی شکل است، یک میلیون نفرون مرتب در حال کارکردن هستند تا ما زنده و سر پا باشیم و بتوانیم چنان به راحتی زندگی کنیم که اصلا متوجه وجود این اعضای کوچک قلوه ای شکل نباشیم. تنظیم فشار خون، حجم و ترکیب مایعات بدن و مهم تر از آن تنظیم اسید و بازی و دفع مواد زاید و کارهای مهم دیگری که هر کدامشان اگر متوقف شود ما هم دچار توقف می شویم، از طریق همین دو عضو بی سر و صدا انجام می شود. ما تنها وقتی مبتلا به نارسایی کلیه و یا سنگ کلیه می شویم، آنها را درک می کنیم و می فهمیم کجای بدن ما قرار گرفته اند. اگر حجم ادرار شما کم است، یعنی به کلیه های خود کمک نمی کنید و ممکن است خودتان آنها را در معرض خطرسنگ سازی قرار دهید. از نارسایی های حاد و مزمن کلیه بگذریم که معمولا پزشک متخصصی باید گره از کار بگشاید ولی چیزی که مردم بیشتر درد آن را دیده و یا شنیده اند که غیر قابل تحمل است سنگ کلیه و دردهای ناتوان کننده آن است که در بعضی موارد، تغذیه می تواند در پیشگیری و بروز آن نقش داشته باشد.

سنگ کلیه با درد شدید پهلو و تکرر ادرار و گاهی با مشاهده خون در ادرار بروز می کند و آقایان را سه برابر بیشتر از زنان درگیر می کند؛ شاید به دلیل اینکه مردها بیشتر گوشت قرمز یا مواد پروتئینی و سدیم بیشتری مصرف می کنند و فیبر هم که معمولا در سبزی ها و پوسته غلات و حبوبات است کمتر می خورند. سنگ ها معمولا کلسیمی هستند و تنها 25 در صد سنگ ها از انواع دیگرند. یادتان باشد که شناخت نوع سنگ در پیشگیری و درمان بسیار مهم است. اما چه باید کرد؟ مراجعه به پزشک برای آزمایش ادرار و شناخت کریستال ها به منظور شناخت نوع سنگ چون می توان بر اساس آن رژیم غذایی و دارویی متناسب ارایه داد. متخصص تغذیه بعد از شناخت نوع سنگ توصیه های مناسب را لیست می کند. در هر حال، مصرف آب بیش از سه لیتر در روز توصیه می شود. بهتر است مصرف پروتئین هم محدود شود. روزانه 80 میلی گرم به ازای هر کیلو از وزن مثلا برای یک فرد 70 کیلویی روزانه 56 تا حد بیشتر 70 گرم پروتیین کافی است. فراموش نکنیم کلیه ها برای پالودن خون و دفع مواد زاید به آب نیاز دارند و اگر میزان حجم ادرار در روز کمتر از 1100 میلی لیتر باشد، خطر ایجاد سنگ های کلسیمی به شدت بالا می رود.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1550

به "مقدار مصرف روزانه مایعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار مصرف روزانه مایعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید