مشارکت مردمی در بازآفرینی شهری رکن اساسی است

به گزارش سرگرمی تفریحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مشارکت مردمی در بازآفرینی شهری رکن اساسی است.

مشارکت مردمی در بازآفرینی شهری رکن اساسی است

به گزارش خبرنگاران، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در دیدارهای جداگانه با محمدمهدی برومندی کننده مردم ارسنجان، مرودشت و پاسارگاد، و محمدرضا رضایی کوچی کننده جهرم در مجلس شورای اسلامی، به بررسی راهکار ها و راهبرد های پیشبرد اهداف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه های انتخابیه کنندگان یادشده پرداخت.

او در این نشست ها با اشاره به اهمیت توجه به نگاه درست از طرح بازآفرینی شهری، شرح داد: بازآفرینی شهری یعنی ایجاد سازمان اجتماعی و مشارکت مردمی در بازآفرینی شهر رکن اساسی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه افزود:برای احیای بافت ها و بناهای تاریخی مهم ترین مسئله این است که مردم به این باور برسند که باید به این موضوع ورود پیدا کنند و وقتی که جریان مردمی برای سرمایه گذاری و مشارکت در بازآفرینی شهری شکل بگیرد آن موقع فضای شهری درست می شود.

مونسان شرح داد: در کنار جریان مردمی دولت ها هم وظیفه شان پشتیبانی از حرکت مردمی است و اگر مسئولان شهری بتوانند نگاه درست را به جامعه منتقل کنند، با احیای بناهای تاریخی ضمن اشتغال زایی و پویایی اقتصادی بنای تاریخی نیز حفظ می شود.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به تجربه احیای کاروانسراهای تاریخی شاه عباسی با بهره مندی از سرمایه گذاری بخش خصوصی شرح داد: این بناهای تاریخی و مدل احیای آن ها مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفته است و به عنوان مثال در دیداری که اخیراً با سفیر انگلیس در ایران داشتم، او تجربه حضور در کاروانسراهای تاریخی احیاشده ایرانی را تجربه درخشانی توصیف کرد.

او گفت: اگر می خواهیم بافت تاریخی به جایگاه اصلی خود برسد باید ضمن نگاه به حفظ اصالت برای آن ارزش اضافه نموده نیز ایجاد کنیم و در چنین شرایطی خود مردم و سرمایه گذاران با رغبت به سمت حضور در این عرصه سوق پیدا خواهند کرد.

همچنین در ادامه این دیدار محمد مهدی برومندی کننده مردم ارسنجان، مرودشت و پاسارگاد ضمن تقدیر از فعالیت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرح داد: توجه ویژه به تخت جمشید و پاسارگاد می تواند عامل مهمی برای حضور گردشگران خارجی در کشور خواهد بود و به همین دلیل باید به فضای پیرامونی این میراث گران بها اهتمام بیشتری شود.

مونسان در ادامه این نشست با اشاره به نقش استان فارس در جذب گردشگر برای کشور، گفت: تخت جمشید و سایر بناهای تاریخی استان فارس بناهای ارزشمند و منحصربه فردی برای ایران هستند و خوشبختانه اقدامات خوبی برای توجه بیشتر به این بناهای تاریخی در دست انجام است که این موضوع مورد پیگیری سازمان میراث فرهنگی و کنندگان فعال استان فارس است.

همچنین در ادامه، محمدرضا رضایی کوچی کننده جهرم و رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود:امروز اخبار فعالیت های مثبت و حرکت روبه جلو سازمان میراث فرهنگی در ابعاد مختلفی نظیر اشتغال زایی، بوم گردی، صنایع دستی و گردشگری به گوش می رسد و ما شاهد اقدامات مهمی در این سازمان در طول چند ساله اخیر هستیم.

رضایی کوچی ادامه داد: جهرم دارای داشته های تاریخی متعددی است که می توان در قالب طرح های کارشناسی شده و مشارکت های مردمی و استفاده از ظرفیت های سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرد.

در پایان این نشست مونسان با تأکید بر ضرورت نگاه کارشناسی به طرح های احیای بناها و محوطه های تاریخی دستورات لازم را برای توجه بیشتر به بناهای تاریخی جهرم و همچنین توسعه ظرفیت های گردشگری این استان صادر کرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 73

به "مشارکت مردمی در بازآفرینی شهری رکن اساسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت مردمی در بازآفرینی شهری رکن اساسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید