علائم آلرژی به ید

به گزارش سرگرمی تفریحی، با این که حساسیت به ید یکی از بیماری های نادر است، می تواند حیات فرد مبتلا را مورد تهدید قرار دهد. با توجه به این نکته، شناختن نشانه های آن برای اقدام به عملیات درمانی به موقع از اهمیت زیادی برخوردار است.

علائم آلرژی به ید

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

با این که حساسیت به ید یکی از بیماری های نادر است، می تواند حیات فرد مبتلا را مورد تهدید قرار دهد. با توجه به این نکته، شناختن نشانه های آن برای اقدام به عملیات درمانی به موقع از اهمیت زیادی برخوردار است.

طبق داده های آماری حدود 92 در صد افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند بر این باورند که ید باعث بروز واکنش های آلرژیک در بدن آن ها می گردد. اما این عقیده لزوماً صحیح نیست. اگرچه احتمال حساس بودن به ید در افرادی که به غذاهای دریایی آلرژی دارند بیش تر است، اما شاید این دو مورد به یک دیگر مربوط نباشند. طی تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیا، فردی آلرژیک در معرض ید نهاده شد تا واکنش های مربوطه مورد آنالیز قرار گیرند. پزشکان معتقدند که بروز نشانه های آلرژیک در کم تر از دو ساعت اتفاق می افتد. همچون سایر واکنش های آلرژیک، بدن به ماده آلرژن (حساسیت زا) واکنش شدید نشان می دهد و مقادیر زیادی از آنتی بادی منتشر می گردد. انتشار آنتی بادی موجب آزاد شدن هیستامین شده و هیستامین باعث بروز علائم مختلف آلرژیک می گردد، که در این مورد این واکنش ها به توضیح زیر هستند:

- تهوع

- استفراغ

- خارش

- بثورات جلدی

- کهیر

- قرمزی یا اشک آلود شدن چشم ها

- آب ریزش بینی

- گرفتگی و التهاب بینی

- تورم گلو

- حملات آسمی

- شوک آنافیلاکتیک (واکنش شدید آلرژیک)

- احتقان گلو

- افزایش ضربان قلب

- احساس سبکی در سر

- تب

- نبض تند

- افت فشار خون

- سرفه

- اسهال

- گُر گرفتگی

- سرگیجه

علائم دیگر

بسیاری از افراد به علت حساسیت به ید ممکن است دچار مسائل تیروئید شوند چرا که آن ها نمی توانند مقادیر مورد احتیاج ید برای فراوری تیروکسین (هورمون تیروئید) را مصرف نمایند. مسائل تیروئید می تواند لاغری یا چاقی شدید و هم چنین مسائل روانی را در پی داشته باشد. با این حال خبر خوب این است که بعضی از افراد مبتلا به آلرژی یدی می توانند یدید (فرمی از ید سنتز یافته) را مصرف نمایند؛ مقدار واکنش آلرژیک بدن این افراد به یدید کم بوده یا صفر است. با این حال مشاوره با دکتر قبل از مصرف هر گونه داروی یدی ضروری است چرا که خود دارو می تواند مضر باشد.

درمان آلرژی یدی

واکنش های پوستی حساسیت یدی از قبیل بثورات جلدی، کهیر و خارش را می توان به راحتی با آنتی هیستامین خوراکی که در تمامی داروخانه ها یافت می گردد درمان کرد. ممکن است پزشک برای کاهش سرفه و گرفتگی ریه و باز کردن راه های هوایی برونکودیلاتور تجویز کند. هم چنین ممکن است برای متوقف نمودن واکنش ها آلرژیک، تزریق اپی نفرین تجویز گردد. اگر شما پس از مصرف ید یا استفاده از محصولات حاوی ید علائم آلرژی یدی را تجربه نموده اید، باید با دکترتان در خصوص راه های تسکین آلرژی مشورت کنید. در خصوص نشانه های آنافیلاکتیک، سریعاً مراقبت های پزشکی اورژانسی ضروری است. در بریدگی های باز و سایر آسیب ها از مصرف ید اجتناب کنید. هم چنین در خصوص مصرف و استعمال محصولات یدی بسیار مراقب باشید. بهتر است به وسیله تست های مختلف، شک خود را نسبت به حساسیت به ید برطرف کنید.

اگر شما یکی از علائم ذکر شده در بالا را تجربه نموده و به حساسیت یدی مشکوک هستید، باید حتماً آن را با دکتر خود در میان بگذارید. علاوه بر این، پزشک بعضی اقدامات پیش گیرانه و درمانی را به شما خواهد گفت تا دیگر این علائم بروز ننمایند. هرگز اقدام به خود درمانی نکنید و بدون تجویز پزشک دارویی مصرف ننمایید. حتی نشانه ای خفیف از آلرژی یدی می تواند نشان دهد که سلامت شما در خطر است، بنا بر این از توصیه های پزشک خود سرپیچی نکنید و همواره ایمن بمانید.

برطرف مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً برای آموزش به خوانندگان است و به اسم جای گزین توصیه های یک متخصص در نظر گرفته نمی گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1568

به "علائم آلرژی به ید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم آلرژی به ید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید