نحوه رفتار با کودک فضول نحوه رفتار با کودک فضول

به گزارش سرگرمی تفریحی، چگونه می توان از فضولی و کنجکاوی کودک در وسایل شخصی والدین پیشگیری کرد وقتی اطفال بی اجازه سرک به کمد و کشوی والدین می کشند چه رفتارها و واکنش هایی باید از خود نشان دهند

نحوه رفتار با کودک فضول نحوه رفتار با کودک فضول

نحوه رفتار با کودک فضول

به گزارش خبرنگاران به نقل از دکتر سلام چگونه می توان از فضولی و کنجکاوی کودک در وسایل شخصی والدین پیشگیری کرد وقتی اطفال بی اجازه سرک به کمد و کشوی والدین می کشند چه رفتارها و واکنش هایی باید از خود نشان دهند

گاهی بچه ها در دوران دبستان آغاز به برداشتن پول از کیف مادر می نمایند.

چند سال پیش در لابی هتلی منتظر پذیرش بودیم که متوجه شدم دختر کوچولویی آمده سراغ چمدانمان و سعی می نماید در آن را باز کند. حس کردم شاید مادر و پدر این کودک که با بی خیالی مشغول کار خود بودند، نتوانسته اند فرزندشان را خوب تربیت نمایند… آن روز کمی جا خوردم اما امروز که خودم بچه دار شده ام، می فهمم که بچه ها چقدر کنجکاوند و کنترل آنها گاهی چقدر سخت است.

آنها دوست دارند هر جایی سرک بکشند و بفهمند داخل کیف و ساک و کشو و کمد چه خبر است. این رفتار شاید ابتدا قابل تحمل باشد اما به مرور مخصوصا وقتی پای غربیه ها به میان می آید، برای مادر مساله ساز می گردد. در این باره با دکتر نسرین امیری، فوق تخصص روان پزشکی کودک تبادل نظر نموده ایم.

آیا اینکه بچه ها دوست دارند بدانند داخل کیف دیگران چیست، طبیعی است؟

این موضوع به سن آنها بستگی دارد. بچه ها زیر 3 سال از روی کنجکاوی به همه چیز دست می زنند، اما بعد از 3 سال متوجه مالکیت و ممنوعیت ها می شوند ولی به دلیل خواسته هایی که دارند، قوانین را زیرپا می گذارند.

آیا این باوردرست است که نباید وسایل تزئینی خانه را از اطراف بچه ها نوپا جمع کرد تا به آنها عادت نمایند؟

نه، بچه ها زیر 3 سال تفاوت بین داشته های خود و دیگران را درک نمی نمایند بنابراین توصیه می گردد والدین برای پیشگیری از بروز خطرها، چنین وسایلی را در دسترس او قرار ندهند.

بعد از 3 سالگی چطور؟

در این دوره باید مسایل را جدی تر گرفت و اجازه نداد کودک به وسایلی که به او مربوط نیست، مانند کیف والدین یا چیزهایی که برای او ممنوع شده اند (مانند شکلات) دست بزند.

چگونه این نکته را به فرزندمان بفهمانیم؟

قبل از هر چیز باید به کودک آموزش داد که هر فرد مالک وسایل خود است. بعد از آنکه این موضوع را درک کرد، باید حواس جمع بود و در صورت شکسته شدن قوانین، کودک را جریمه کرد. منظور از جریمه فقط اعمال محدودیت است نه تنبیه بدنی، مثلا محرومیت از حضور در جمع و…

بی توجهی به این رفتار بچه ها چه عواقبی می تواند داشته باشد؟

گاهی بچه ها در دوران دبستان آغاز به برداشتن پول از کیف مادر می نمایند. مادر هم متوجه این موضوع نیست و با هشدار مثلا اولیای مدرسه تازه متوجه می گردد. این موضوع به دلیل آموزش ندادن درست اصل مالکیت است. در واقع بچه ها تصور می نمایند که سارق فقط شخصی است که در فیلم ها می بیند و نقاب به صورت می زند. باید به کودک فهماند که این کار هم نوعی سارقی است.

چطور این کار را انجام دهیم؟

مثلا می توان به او گفت: این کار تو زشت است و همان سارقی محسوب می گردد.

اگر کودک متوجه اشتباه خود شد، تشویق هم ضروری است؟

بله، مثلا باید به او گفت: چون پسرخوب و مرتبی هستی و از وسایل خودت استفاده می کنی، این جایزه را به تو می دهم اما گفتن جمله هایی مانند چون سارقی نمی کنی یا دست تو کیف مامان نمی کنی، جایزه می گیری کاملا اشتباه است. برای انجام ندادن کار بد نباید کودک را تشویق کرد بلکه برای خوب بودن و انجام دادن کار های خوب باید تشویق گردد و این از نکته های ظریف تربیتی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1033

به "نحوه رفتار با کودک فضول نحوه رفتار با کودک فضول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه رفتار با کودک فضول نحوه رفتار با کودک فضول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید