طرز تهیه آش ترش خوشمزه به روش گیلانی

به گزارش سرگرمی تفریحی، آش ترش، یکی از آش های بسیار خوشمزه و محبوبی است که اغلب برای زنان باردار تهیه می گردد، همان طور که از نام این آش معین است طعم و مزه اصلی آن به سمت ترشی می رود.

طرز تهیه آش ترش خوشمزه به روش گیلانی

آش ترش گیلانی یک عصرانه یا شام مجذوب نماینده است که شما می توانید به همراه کمی نان آن را نوش جان کنید.

اصالت این آش به شهر های شمالی کشور برمی گردد، اما امروزه در بیشتر شهر ها نیز به روش های مختلفی این آش را تهیه و سرو می نمایند.

اندازه مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای 2-3 نفر است که شما به راحتی می توانید اندازه مواد را افزایش دهید و در حجم بیشتری آن را تهیه کنید.

درجه سختی تهیه آش ترش گیلانی در دسته بندی آسان قرار گرفته است.

مواد مورد احتیاج جهت تهیه آش ترش گیلانی:

سبزی آش 250 گرم

برنج نیم دانه 1 پیمانه

سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ به اندازه دلخواه

نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم

باقالی سبز 120 گرم

آب 2-3 پیمانه

نخود 50 گرم

آبغوره 1 پیمانه

لوبیا چیتی 120 گرم

روغن به اندازه لازم

طرز تهیه:

مرحله اول، خیساندن حبوبات

در اولین مرحله به سراغ خیساندن حبوبات روید. لوبیا چیتی، نخود، باقالی و برنج را تمیز کنید و با کمی آب سرد بشویید. هر کدام را به صورت جداگانه با اندازهی آب بخیسانید. بهتر است برای گرفتن نفخ حبوبات هر چند ساعت یک بار آب روی نخود و لوبیاچیتی را بریزید و آب تازه به آن بیفزایید.

مرحله دوم، خرد کردن سبزیجات تازه

در دومین مرحله به سراغ سبزیجات روید. سبزی های پلاسیده و زرد را جدا کنید، برگ های تازه و جوان سبزی را از ساقه های ضخیم جدا نموده و آن ها را درون ظرف مناسبی بریزید. اندازهی آب سرد به آن بیفزایید، 5-10 دقیقه زمان دهید تا سبزی ها در آب سرد بمانند سپس آن ها را از آب خارج کنید و درون آبکش بریزید.

کمی زمان دهید تا آب اضافی سبزی ها گرفته گردد سپس با یاری چاقوی تیز یا خرد کن سبزی ها را خرد کنید. سبزی آش شامل اندازه مساوی از تره، جعفری، گشنیز، نعنا و اسفناج است.

مرحله سوم، پختن حبوبات

درون قابلمه مناسبی لوبیاچیتی، نخود و باقالی را با اندازه مناسبی آب بریزید و قابلمه را روی حرارت میانه قرار دهید. 30-40 دقیقه زمان دهید تا حبوبات بپزند.

مرحله چهارم، پختن برنج

در چهارمین مرحله درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید. اندازهی زردچوبه و فلفل به آن بیفزایید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه ها آزاد گردد. در همین مرحله برنج های از قبل خیسانده شده را با اندازهی نمک و سبزیجات ساطوری شده به قابلمه بیفزایید.

همه مواد را بهم زنید تا با هم ترکیب شوند. به اندازه مناسب آب به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید. درب قابلمه را ببندید و زمان دهید تا برنج به خوبی بپزد و بافت خود را از دست دهد.

مرحله پنجم، اضافه کردن حبوبات

پس از پخته شدن برنج، حبوبات پخته شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. همه مواد را بهم زنید تا به خوبی ترکیب شوند. حرارت را کم کنید و 20-30 دقیقه زمان دهید تا همه مواد به خوبی باهم بپزند.

مرحله ششم، تفت دادن سیر و نعنا

در ششمین مرحله به سراغ یکی از اصلی ترین چاشنی های آش روید. درون تابه کوچکی کمی روغن بریزید. سیر را له کنید و در روغن تفت دهید تا عطر آن آزاد گردد.

در همین مرحله اندازهی نعنا به محتوای درون تابه بیفزاید ومجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر نعنا نیز آزاد گردد. حرارت را خاموش کنید و محتوای تهیه شده را به قابلمه آش اضافه کنید.

مرحله هفتم، اضافه کردن آبغوره

در هفتمین مرحله، زمانی که از پخته شدن کامل حبوبات و محتویات آش اطمینان حاصل کردید آبغوره و نمک را به آش اضافه کنید و کمی بهم زنید. آش ترش گیلانی خوشمزه شما آماده سرو است. آن را در ظرف سرو بریزید و با اندازهی پیازداغ تزیین و نوش جان کنید.

نکته: بعضی در پخت این آش خوشمزه از اندازهی رب انار یا آلوچه استفاده می نمایند که علاوه بر تیره تر شدن رنگ نهایی آش در طعم و مزه آن تغییراتی حاصل می گردد.

اگر شما نیز هوادار رب انار یا آلوچه هستید می توانید در این آش از آن ها بهره ببرید و چاشنی آش را مطابق با ذائقه و سلیقه خود تنظیم کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 آبان 1402 بروزرسانی: 3 آبان 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2040

به "طرز تهیه آش ترش خوشمزه به روش گیلانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش ترش خوشمزه به روش گیلانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید