ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایده های نوین در پژوهش ها

به گزارش سرگرمی تفریحی، معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: وجود سیر فکری منسجم در فرایند پژوهش ها، می تواند سبب ایجاد استحکام فکری در یک حوزه و جلوگیری از پراکنده کاری شود.

ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایده های نوین در پژوهش ها

به گزارش خبرنگاران، دکتر علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت در کارگاه روش پژوهش در طب ایرانی، که به همت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بنیاد طب ایرانی برگزار شد و با استقبال بی نظیر متخصصان و اعضای هیات علمی و دانشجویان رشته طب سنتی ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی همراه بود، با تاکید بر ضرورت مشخص نقشه راه برای خلق ایده های نوین در پژوهش ها، گفت: تهیه نقشه مفهومی کامل و هدفمند چه در سطح فرد، چه دانشکده و چه کل دنیا، برای خلق ایده های بزرگ و ایجاد نگاه جدید به حوزه سلامت، نقش مهمی دارد و وجود سیر فکری منسجم در فرایند پژوهش ها، می تواند سبب ایجاد استحکام فکری در یک حوزه و جلوگیری از پراکنده کاری شود.

وی با بیان اینکه طب های مکمل عمدتا بر پایه های فلسفه استوار می شوند، تاکید کرد: اگر این پایه های فلسفه درست دیده شده و با خروج از موضوع خشک فلسفی، به صورت کامل و مستحکم به بحث های عملیاتی تبدیل شده باشند، می توانند مانند قطب نما، نقشی هدایت گرانه داشته و راحت تر و سریع تر ما را به نتایج مورد نظر برسانند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین با اشاره به لزوم نوآوری و بدیع بودن در موضوع پژوهش، گفت: برای آنکه بتوانیم در روش تحقیق طب سنتی قدم های مشخص و رو به جلویی برداریم و به دنیای امروز بگوییم که الگوی جدیدی از پژوهش، علم و درمان واقعی بشر را ارائه می دهیم تا دنباله رو ما شوند.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که یافتن یک دارو در منابع طب سنتی و مقایسه آن با یک داروی جدید، اگرچه برای نشان دادن حقانیت این علم و تایید اینکه در تخیلات و خرافات قدم نمی زنیم، لازم است و باید به آن پرداخته شود، اما به تنهایی کافی نبوده و باید به لایه های عمیق فلسفی موضوع و بدیع و نو بودن نگاهمان به سلامت نیز توجه کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تبدیل نتایج علمی پژوهش ها به زبان مخاطبان، اضافه کرد: یافته پژوهشی ما باید به گوش مخاطب برسد و به عمل و خرد تبدیل شود تا عامل تغییر رفتار باشد و این موضوع مهمی است که باید برای کاربردی کردن نتایج پژوهش ها، به طور ویژه به آن بپردازیم.

به گزارش وبدا، در ادامه این کارگاه، متخصصان و اعضای هیات علمی و دانشجویان حاضر در کارگاه، با طرح سئوالات و ابهامات موجود در حوزه تخصصی پژوهشی خود، پاسخ های لازم را دریافت کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 517

به "ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایده های نوین در پژوهش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایده های نوین در پژوهش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید