صادرات و واردات توأمان یک کالای همگن ، پای یک ارزشگذاری دوگانه در میان است

به گزارش سرگرمی تفریحی، در حالی که ایران جزو صادرکنندگان کاتد در دنیا است، آمارهای گمرک نشان می دهد که همزمان واردات کاتد وجود دارد که نشان می دهد پای یک ارزشگذاری دوگانه در میان است.

صادرات و واردات توأمان یک کالای همگن ، پای یک ارزشگذاری دوگانه در میان است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، آنالیز ردیف های کالاهای وارداتی به کشور نشان می دهد که کالاهایی که جزو مزیت های صادراتی ایران به شمار می رود هم، در میان کالاهای وارد شده پیدا می شوند.

این تناقض لاینحل که چگونه ممکن است کالایی همگن همزمان هم واردات گردد و هم صادرات، و برای واردکننده و صادرکننده سودمند باشد، زمانی قابل حل می گردد که پای متغیر سومی در میان باشد.

کاتد مس که به دلیل قرار دریافت در زنجیره فراوری مس، جز مزیت های صادراتی و ارزآوری کشور است، همزمان در حال صادر شدن و وارد شدن است، با این تقاوت که چندی است معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر آن تعرفه صادراتی 10 درصدی وضع نموده و مزیت های آنرا به شدت تقلیل داده است که نتیجه آن کاهش صادرات و کاهش ورودی ارزی کشور بوده است.

در سایت سازمان توسعه تجارت(تصویر پایین) نشان داده شده است که کاتد جز کالاهای وارد شده به کشور است، اما چرا؟

واردات یک کالا به داخل؛ زمانی که همزمان صادرات آن صرفه مالی دارد، زمانی منطقی است که با نوع متفاوتی از ارزشگذاری وارد کشور گردد. یعنی با دلار 4200 تومانی(یا نرخ دیگری غیر از نرخ بازار) وارد شده و سپس صادر و یا به خریداران داخلی با نرخ آزاد فروخته گردد.

نتیجه منطقی این اتفاق این است که عده ای در حال واردات کاتد به داخل و فروختن آن به شرکت ملی مس یا سایر خریداران داخلی و یا صادرات مجدد آن هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 430

به "صادرات و واردات توأمان یک کالای همگن ، پای یک ارزشگذاری دوگانه در میان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات و واردات توأمان یک کالای همگن ، پای یک ارزشگذاری دوگانه در میان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید