سوشی محبوب تر از همواره؛ اما آیا سالم است؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، اگرچه سوشی یک غذای چند صد ساله محسوب می گردد، اما محبوبیتش در آمریکا بعد از مهاجرت ژاپنی ها پس از جنگ جهانی دوم شروع شد. امروزه محبوبیت سوشی روند صعودی خود را طی می نماید. طبق داده های گوگل ترندز محبوبیت سوشی دو برابر بیش از پنج سال پیش و سه برابربیش از یک دهه گذشته است.

سوشی محبوب تر از همواره؛ اما آیا سالم است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از یو اس ای تودی؛ رستوران های سوشی در حال حاضر در تمام شهر های بزرگ امریکا وجود دارند و نزدیک به 5 میلیون امریکایی دست کم یک بار در ماه سوشی می خورند. کارشناسان می گویند سوشی فراتر از محبوبیتش فوایدی نیز برای سلامتی دارد.

آیا سوشی واقعا سالم است؟

از آنجایی که سوشی حاوی پروتئین بدون چربی، چربی های سالم و کربوهیدرات است می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. با این وجود، مانند هر غذای دیگری و هم چنین با توجه به موضوع کاهش وزن اندازه هر وعده سوشی مصرفی نیز مهم است. سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی (ماکرل) محبوب ترین ماهی های مورد استفاده در سوشی هستند و هر یک حاوی اندازه زیادی اسید چرب امگا - 3 می باشند که ماده مغذی ضروری تاثیرگذار در سلامت قلب و مغز است.

فواید سوشی برای سلامتی از ماهی و جلبک دریایی به کار رفته در تهیه انواع سوشی از جمله سوشی رولی ناشی می گردد. در واقع، نوری (Nori) جلبک دریایی ای که برای پوشش سوشی استفاده می گردد حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین ای است. سوشی هم چنین حاوی ویتامین د، ویتامین ب و یُد است که به حفظ سلامت استخوان و فراوری انرژی یاری می نماید.

برنج به کار رفته در تهیه سوشی نیز حاوی کربوهیدرات است که برای تامین انرژی مناسب می باشد و باعث افزایش قند خون مصرف نماینده سوشی نمی گردد چرا که با پروتئین و چربی ترکیب شده است. البته این عنصر (برنج) باعث افزوده شدن کالری سوشی می گردد. با این وجود، افرادی که مایل به پرهیز از مصرف چنین کالری ای هستند یا افرادی که از رژیم غذایی با کربوهیدرات کم پیروی می نمایند می توانند با انتخاب ساشیمی* از خوردن برنج اجتناب ورزند.

هم چنین توصیه می گردد برای کاهش کالری غذا از مصرف سس همراه آن خودداری نموده و از خوردن رول های سوشی حاوی پنیر خامه ای و تمپورا* نیز خودداری نمایید. به جای آن می توانید خیار، آووکادو و جلبک دریایی را جایگزین کنید.

آیا سوشی می تواند به کاهش وزن یاری کند؟

سوشی حاوی مواد مغذی می باشد که با کاهش وزن نیز مرتبط است. می تواند انتخابی عالی برای رژیم غذایی کاهش وزن و حفظ وزن سالم باشد.

تحقیقات نشان می دهند که دریافت پروتئین کافی و کاهش کالری باعث می شوند بدن عضله کمتری از دست بدهد. سوشی به خوبی با سایر مواد غذایی که غنی از مواد مغذی هستند مانند سبزیجات خام، سالاد، برنج قهوه ای یا کینوا قابل ترکیب شدن است. این مواد غذایی جایگزین های مناسبی برای کاهش وزن و جایگزین های سالمتری برای چیپس، چاشنی ها، سیب زمینی سرخ شده و سایر مواد افزودنی هستند.

ماهی موجود در سوشی در روغن یا کره پخته نمی گردد و همین موضوع به حفظ کالری کم آن یاری می نماید. برای مثال، یک ماهی کوچک سرخ شده به تنهایی حدود 140 کالری دارد این در حالیست که یک رول سوشی کامل حاوی خیار یا آووکادو که به تعداد شش یا هشت عدد در یک ظرف قرار می گیرد تنها 135 کالری دارد.

سوشی انتخاب سالم تری در مقایسه با ماهی های از پیش پخته شده و سوخاری است که در فریزر فروشگاه های مواد غذایی یا رستوران ها وجود دارند و معمولا سرشار از سدیم و کالری اضافی هستند.

چند بار در هفته یا ماه می توانیم سوشی بخوریم؟

دستورالعمل رژیم غذایی برای شهروندان امریکایی توصیه مصرف حداقل 226 گرم غذای دریایی در هفته است (برای بچه ها اندازهی کم تر توصیه شده است). این در حالیست که بیشتر شهروندان امریکایی اندازهی به مراتب کم تر از اندازه توصیه شده مصرف می نمایند. بنابراین، خوردن یک وعده غذایی سوشی ایده غذایی آسان و راحتی است که به افراد یاری می نماید به هدف معین شده برای مصرف غذا های دریایی نزدیک تر شوند.

با این وجود، نوعی احتیاط در مصرف نمایندگان برای نزدیک شدن به ماهی خام وجود دارد، زیرا می تواند حاوی باکتری بیشتری در مقایسه با ماهی کاملا پخته شده باشد به همین علت به بعضی از گروه ها توصیه می گردد تا از مصرف آن خودداری نمایند. بعضی از افراد آسیب پذیرتر از سایرین هستند در نتیجه اندازه احتیاط مورد احتیاج برای مصرف سوشی در هر فرد فرق دارد.

*ساشیمی: نوعی غذای ژاپنی که همچون سوشی از خوراک دریایی خام، اما به صورت ورقه های بریده شده به شکلی باریک درست شده و اغلب با سس سویا مصرف می گردد.

*تمپورا: در این نوع غذای ژاپنی خوراک های دریایی ابتدا در مخلوطی خمیر مانند متشکل از آرد تمپورا و آب (و گاهی شیر) فرو برده شده و سپس در روغن داغ و فراوان سرخ می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1994

به "سوشی محبوب تر از همواره؛ اما آیا سالم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوشی محبوب تر از همواره؛ اما آیا سالم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید