سرطان روده بزرگ؛ سومین سرطان شایع مردان و چهارمین در زنان ایرانی

به گزارش سرگرمی تفریحی، ایرنا/ رییس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سرطان روده بزرگ (کولورکتال) در کشور در حال افزایش بوده و سومین سرطان شایع در مردان و چهارمین سرطان شایع در زنان است.

سرطان روده بزرگ؛ سومین سرطان شایع مردان و چهارمین در زنان ایرانی

دکتر شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد گفت: اگر سابقه این نوع سرطان در بستگان درجه اول وجود نداشته باشد از سن 50 سالگی به بعد شیوع بیشتری دارد، به عبارتی تا حدود 90 درصد افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند سن بالای 50 سال دارند.

وی ادامه داد: در صورتی که افراد دچار بیماری التهابی روده بزرگ باشند یا داشتن سابقه بروز پولیپ های فراوان در سنین پایین تر و سابقه بیماری سرطان روده بزرگ در خانواده باشند، در سنین پایین تری در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بیماری التهابی روده از جمله بیماری هایی است که در کشور روبه افزایش است و ریسک ابتلا به سرطان بزرگ را افزایش می دهد.

آگاه، رژیم غذایی نامناسب را عامل مهم دیگر در بروز این بیماری گفت و گفت: مطالعات نشان می دهد که افرادی که سرطان روده بزرگ دارند، رژیم پرچربی به ویژه چربی های حیوانی مصرف می کنند.

وی ادامه داد: کم تحرکی، سیگار و مصرف الکل هم از دیگر عواملی هستند که ریسک ابتلا به سرطان بزرگ را افزایش می دهند.

وی به نشانه های سرطان روده بزرگ اشاره کرد و گفت: تغییر در اجابت مزاج، باریک شدن قطر یا احساس دفع ناکامل مدفوع و وجود خون در مدفوع از جمله نشانه های این بیماری است. ضعف، خستگی و بیحالی بر اثر کمبود آهن هم می تواند از دیگر نشانه های این بیماری باشد.

انجام غربالگری کولونوسکوپی از 50 سالگی

رییس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران دقیق ترین روش غربالگری سرطان روده بزرگ را کولونوسکوپی اعلام و توصیه کرد افرادی که سابقه بیماری در خانواده ندارند از سن 50 سالگی این غرباگری را انجام دهند و این غربالگر هر 10 سال یک بار تکرار شود، البته در صورت وجود پولیپ آن را در زمان کوتاه تری باید انجام داد.

آگاه یادآور شد: در مورد افرادی که دارای سابقه بیماری در خانواده یا پولیپ های فراوان دارند، این غربالگری باید 10 سال زودتر از جوان ترین فرد خانواده که مبتلا به سرطان شده یا 40 سالگی را انجام دهند.

وی درمان بیماری را بستگی به مراحل تشخیص آن گفت و گفت: اگر تومور متاستاز به ارگان های دیگر داده باشد اقدام به شیمی درمانی می شود و در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، درمان شامل جراحی است.

فوق تخصص گوارش و کبد، کم کردن وزن، کاهش رژیم غذایی پرچرب از جمله گوشت قرمز و افزایش مصرف سبزی، میوه و کلسیم را به مردم توصیه کرد و گفت: این کارها می تواند ریسک سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

پولیپ پیش زمینه ابتلا به سرطان روده بزرگ است

رییس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین اظهارداشت: پولیپ پیش زمینه ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ است و سه تا پنج سال طول می کشد تا به سرطان تبدیل شود.

آگاه توضیح داد: پولیپ روده بزرگ، غده یا زائده ای به شکل قارچ است که بر روی سطح این عضو بدن ایجاد می شود. پولیپ به 2 نوع عمده تقسیم می شود که یک نوع آن به سرطان روده بزرگ تبدیل می شوند.

وی به کسانی که دارای بیماری پولیپ روده هستند توصیه کرد که بیشتر مراقب روده خود باشند تا بتوان از سرطانی شدن پولیپ ها جلوگیری کرد و ادامه داد: سن بالای 50 سال، اضافه وزن و سابقه خانوادگی عارضه، ابتلا به سرطان تخمدان یا سرطان رحم پیش از سن 50 سالگی و اختلالات ژنتیکی از جمله عوامل ایجاد کنند پولیپ در روده هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1063

به "سرطان روده بزرگ؛ سومین سرطان شایع مردان و چهارمین در زنان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان روده بزرگ؛ سومین سرطان شایع مردان و چهارمین در زنان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید