هفت ماده غذایی موثردر پیشگیری ازسرطان

به گزارش سرگرمی تفریحی، شمابین یک کاسه پر ازبروکلی بخارپز ویک همبرگر دوبل باپنیر،کدام راترجیح می دهید؟البته خوب می دانید که بروکلی بدون پنیرآب شده،برای سلامتی شماخیلی مفیداست.اما سوال این است که تاچه حدخوب است؟اصلا آیاموادغذایی وجود داردکه بتواند درمقابله و پیشگیری ازبیماری هابه ویژه سرطان یاری کننده باشد؟

هفت ماده غذایی موثردر پیشگیری ازسرطان

هفت ماده غذایی موثردر پیشگیری ازسرطان

ترجمه:محمدرضاامیرمظاهری

شمابین یک کاسه پر ازبروکلی بخارپز ویک همبرگر دوبل باپنیر،کدام راترجیح می دهید؟البته خوب می دانید که بروکلی بدون پنیرآب شده،برای سلامتی شماخیلی مفیداست.اما سوال این است که تاچه حدخوب است؟اصلا آیاموادغذایی وجود داردکه بتواند درمقابله و پیشگیری ازبیماری هابه ویژه سرطان یاری نماینده باشد؟

جواب مثبت است.مطالعات نشان داده که بعضی غذاها می توانند باسرطان،مقابله نمایند.اما هنوز کسی نتوانسته ادعا کندکه فقط یک یا چندغذای خاص می تواند این نقش راایفا کند.ولی در هرحال پژوهش ها نشان می دهدکه رعایت یک برنامه غذایی سالم شامل انواع سبزی ها و میوه های رنگارنگ،رمز سلامتی برای امراز قلبی،دیابت(مرض قند)وشاید سرطان است.

در واقع دانشمندان پیشنهاد می نمایند که به جای مصرف غذاهای فرآوری شده گوشتی(مانند سوسیس و کالباس)،غذاهای نمک سودشده و نوشیدنی های حاوی قند بالا و گوشت قرمز،ازمیوه ها و سبزی ها،استفاده گردد.

دریک آنالیز جامع درمورد انواع رژیم غذایی،ورزش،اندازه گیری وزن و...که به وسیله مرکز انستیتوی تحقیقات سرطان به دست آمده،توصیه شده است که ازمواد غذایی اصلی استفاده گردد.

نشان داده شده که مواد غذایی مانند بروکلی،انواع توت هاو سیر،قوی ترین اثر پیشگیری رادر خصوص سرطان دارند.این مواد غذایی دارای کمترین کالری و چربی بوده وسرشار ازفیتوکمیکال هاو آنتی اکسیدان ها هتندکه خود،خطر ابتلا به سرطان راکم می نمایند.

آنتی اکسیدان،فیتوکمیکال و سرطان

شما درباره آنتی اکسیدان ها،ازقبیل ویتامینC،لیکوپن و بتا کاروتن که دربیشتر میوه ها و سبزی ها وجود دارند شنیده اید.مطالعات،نشان داده کسانی که درغذاهای روزانه خود از سبزی ها و میوه ها،استفاده بیشتری می نمایند دارای خطر کمتری برای ابتلا به سرطان هستند.بنا به نظر و گفته جد دبلیو فاهی(Jed W. Fahey)یکی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی و تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز،که تحقیقاتش در خصوص مواد شیمیایی مختلف موجود درگیاهان مانندفیتوکمیکال ها،میوتیشن ها(سلول های جایگزین)و کروسیفروس سبزی ها بوده وبه این نتیجه رسیده که این ماده موجود در سبزی ها،بدن انسان و سلول های بدن را در مواجهه با بیماری ها،محافظت می نماید.

پروفسوروندی دمارک واهن فراید(Demark-Wahnefried,PhD,RD Wendy)در مرکز تحقیقات سرطان هوستن،معتقداست که بایستی رژیم غذایی خودرا بادریافت اندازه زیادی ازسبزی هاو میوه هاهمراه با نان سبوس دار و ماهی،تنظیم کنیم.

ضمناً طبق نظر دکتر آرتور شاتزکین،محقق ارشد در مرکز تحقیقات ملی سرطان،باید مواظب وزن اضافی خود بوده و دقت کنیم که چاق نشویم.همه می دانند که وزن اضافه و چاقی،عامل اثرگذار در بیماری های قلبی و دیابت است.در حال حاضرنشان داده شده که هردو عامل،در افزایش خطرابتلا به سرطان پستان،رحم و تخمدان و سرطان روده و...موثرند.

بنابراین ما می بایست بدن خودرا باغذاهایی عادت دهیم که برای ما در جلوگیری از بیماری ها به ویژه سرطان ها،برترین باشد.

ـ سیر:بوی بد دهان اما سلامتی عالی1

آیا می دانید بوی بد دهان که به وسیله سیر ایجاد می گردد،برای شما مفید است؟همان ترکیبات سولفور یا گوگرد موجود در سیرکه باعث ایجاد بوی بد می گردد،خود می تواند در جلوگیری ازرشد سلول های سرطانی در بدن،افزایش سرعت ترمیمDNAو ازبین بردن سلول های سرطانی،موثر باشد.

مطلب دیگری که باید بدانید این است که سیر،خود خاصیت ضدباکتری دارد و می تواند بااچ پیلوری(که خود مرتبط بابعضی ازسرطان های معده و روده است)مقابله کند.بعلاوه سیر می تواند خطر سرطان روده بزرگ راکاهش دهد.

طبق گفتهدویل(Doyle)برای این که بالاترین استفاده رااز سیر ببریم،می بایست اول پوست آن راکنده و خورد کنید و برای 15تا20دقیقه قبل ازپختن،کناری گذاشته تاآنزیم های آن فعال شده و مواد حاوی سولفور را که بیشترین اثر محافظت نماینده را دارد،آزاد کند.مطابق گفتهشادزکین(Schatzkin)،هیچ گونه علت قاطعی وجود ندارد که مکمل های غذایی بتوانند حتما خطرابتلا به سرطان راکم نمایند.

سیر ازقوی ترین های خانواده خود است،اما پیاز،تره فرنگی،موسیر و پیازچه هم در جلوگیری از سرطان در بعضی از تحقیقات،پیشنهاد شده است.

2ـ بروکلی:از قوی ترین های فیتوکمیکال

مادرم همواره به من می گفت:بروکلی ات را بخور.حق بااوبود،بروکلی و خانواده سبزی های کروسیفروس مانند کلم،کلم پیچ و گل کلم،حاوی فیتوکمیکالی به نام گلوکوزینولات است.وقتی که ماسبزی هارا خام خام بجویم،گلوکوزینولات ها،آنزیم های محافظت نماینده ای را آزاد می نمایندکه دیواره سلول را تخریب می نمایند.فاهی یکی ازپژوهشگرانی است که درباره بروکلی تحقیق می نماید.او می گوید که خودبدن،چنین آنزیم هایی رادر روده ها فراوری می نماید و وقتی که بروکلی خام یاپخته از روده هاعبور می نماید این آنزیم ها،فعال می شوند.

بنا به گفته فاهی،یکی ازآنزیم های محافظتی قوی،سولفورافان است که بروکلی برترین منبع این ماده خاص است.دانشمندان در حال تحقیق درباره این مسئله هستند که چگونه سولفورافان،خطرابتلا به سرطان راکم می نماید،باجلوگیری ازمسمومیت زایی مواد زیان آور دربدن(مانند دود وسایر آلوده نمایندگان محیط زیست)همچون یک ضدباکتری برباکتری های اچ پیلوری،اثرمی گذارد.براساس آنالیز و مرور صدها مقاله بالینی اجرا شده به وسیله موسسه تحقیقات سرطان آمریکا،بروکلی و سایرخانواده این سبزی،دشمن سرطان دهان،مری و معده هستند.بنابراین آنچه راکه مامان همواره می گفت باید انجام داد.یعنی خوردن بروکلی بخارپز شده همراه باسیر سرخ شده در روغن زیتون و یاکم کم خوردن خام آن مانند لقمه های کوچک.

ـ گوجه فرنگی:عامل بالقوه برعلیه سرطان پروستات3

رنگ قرمز موجود در گوجه فرنگی خصوصا یک گوجه فرنگی سالم و تازه رسیده رابه سختی می توان نادیده گرفت،این رنگدانه خود ازفوتوکمیکالی بنام لیکوپن که یک آنتی اکسیدان قوی است،منشا می گیرد.لیکوپن درگوجه فرنگی به اندازه زیادی وجود دارد.مطالعات زیادی نشان داده اند که رژیم های غذایی سرشار ازلیکوپن،باکاهش خطر سرطان پروستات همراه هستند.به هرحال پژوهشگران،هنوز خاطر جمع نیستند که این اثربخشی مربوط به خود لیکوپن است و یا سایر مواد ترکیبی موجود در گوجه فرنگی.

آزمون های آزمایشگاهی نشان داده که لیکوپن،عامل بازدارنده رشد سلول های سرطانی دیگر ازجمله پستان،ریه و پوشش رحم،هم است.

پژوهشگران تصور می نمایند که لیکوپن باتقویت سیستم ایمنی بدن ازآسیب رسیدن به سلول های بدن(که می تواند منجر به سرطان گردد)،پیشگیری می نماید.براساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریکا،پژوهشگران مطمئن نیستند که آیا لیکوپن بامداخله در رشد غیرطبیعی سلول ها،باعث وقفه در رشد تومورها می گرددیا نه.

برای این که بیشترین استفاده رااز لیکوپن موجود درگوجه فرنگی ببرید بهتراست آن رابه صورت پخته ویا فرآوری شده(مانندآب گوجه فرنگی،رب و سس های پیتزا)مصرف کنید.فرآوری گوجه فرنگی،باعث می گردد ترکیبات جنگنده علیه سرطان بیشتر در دسترس قرارگیرند چراکه گرما باعث می گرددبدنه سلول های گیاه شکسته شده و این مواد آزاد شوند.بعلاوه استفاده ازگوجه فرنگی فرآوری شده هنگام تهیه مواد پیتزا و اسپاگتی در روغن به همراه سس،باعث افزایش در دسترس قرار گرفتن لیکوپن می گردد.آیا دوست دارید بدانید این ترکیبات درچه مواد غذایی دیگری وجود دارند؟هندوانه،گریپ فروت قرمز و فلفل دلمه ای راامتحان کنید.

ـ توت فرنگی:سرشاراز آنتی اکسیدان4

توت ها مانندبچه هایی که مدال های ورزشی خودرا جمع آوری نموده ودرجای خاصی نگهداری می نمایند بیماری راانتخاب می نمایند که بااو بجنگند.تحقیقات نشان می دهد که محتمل است توت هانقش محافظت نماینده درمقابل بیماری های قلبی،ازدادن حافظه و بعلاوه سرطان راداشته باشند.در مطالعه ای که اخیرا اجرا شده نشان داده شد که عصاره توت ها جلو رشد سلول های سرطانی رامی گیرد؛خصوصا عصاره توت فرنگی و تمشک سیاه،اثرزیادی بر سلول های سرطانی روده دارد.توت فرنگی ها،سرشار ازآنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین سی(C)واسید الاجیک هستند.

در آزمون های آزمایشگاهی،به نظرمی رسد که اسید الاجیک خواص ضدسرطانی خودرا بافراوری آنزیم های زیادی نشان می دهد.این آنزیم ها مواد ایجاد نماینده سرطان رااز بین برده و رشد تومورها راکم می نماید.

آنها بعلاوه دارای فلاونوئیدها هستند.فلاونوئیدها باعث سرکوب آنزیمی می شوند که در آسیب زدن به DNAدر رابطه باسرطان ریه،نقش دارد.سایر انواع توت ها هم سرشار ازفلاونوئیدها هستند و می توانند دربشقاب غذایی شما قرار بگیرند،مانند تمشک،شاه توت،ذغال اخته و قره قاط که همگی دارای آنتوسیانین بوده که ازرشد سلول های سرطانی جلوگیری می نمایندو دارای آنتی اکسیدان قوی هستند.فاهی معتقداست که توت هاو خانواده کلم،از قوی ترین مواد غذایی هستند که دارای خاصیت حفاظتی زیاد هستند.

براساس نتایج حاصله از مرور صدها مطالعه بالینی که در موسسه تحقیقات سرطان آمریکا،خوردن میوه ها ازجمله توت ها،می تواند باعث کاهش خطر سرطان دهان،مری و معده گردد.

ـ هویج ها:بهتراست به صورت پخته مصرف گردد5

ازخانواده سبزی ها،این هویج ها هستند که می بایست عاشقانه باآنها رفتار کرد.هویج ها دارای مواد مغذی ضد بیماری هستند.آنها دارای بتا کاروتن و آنتی اکسیدان هستند.دانشمندان معتقدند که آنتی اکسیدان موجود در هویج،می توانند ازصدمه سموم به غشای سلول های جلوگیری به عمل آورده و رشد سلول های سرطانی راکاهش دهند.هویج ها بعلاوه دارای سایر ویتامین هاو فوتوکمیکال هایی هستند که می توانند برعلیه سرطان دهان،مری و معده مقابله نمایند.

بعضی ازمطالعات نشان می دهند که هویج ها علیه سرطان گردن رحم مقابله می نماید که شاید به خاطر آنتی اکسیدانی است که با(Papiloma Viruse HPV Human)مبارزه می نماید،که این ویروس،خود عامل اصلی سرطان گردن رحم است.به علاوه هویج دارای فالکارینول است که این خود یک ماده ضد آفت طبیعی است.

براساس گزارش مجله کشاورزی و شیمی غذا،هویج پخته شده نسبت به خام دارای آنتی اکسیدان بیشتری است.اگر هویج رامی پزید بهتر است آن رادرسته پخته و آن گاه آن را قطعه قطعه کنید بااین کار هم هویج شیرین تر شده و هم اندازه فالکارینول بیشتری داراست و بعلاوه کمتر مواد مغذی آن ازبین می رود.

ـ اسفناج:یک منبع غنی کاروتنوئید6

ممکن است شنیده باشید که لوتئین(یک آنتی اکسیدان)برای چشمان خوب است،البته تحقیقات هم این مطالب را تایید می نماید،اما ازطرف دیگر درمقابله باسرطان،نقش مهمی ایفا می نماید.

اسفناج،سرشار از لوتئین و گزانتین(Zeaxanthin)است این کاروتنوئیدها،ازبین برنده مولکول های بی ثباتی به نام رادیکال های آزاد در بدن هستند قبل ازاینکه رادیکال های آزاد بتوانند به بدن آسیب برسانند.کاروتنوئیدها در اسفناج وسایر سبزی هایی که دارای برگ سبز پررنگ هستند،وجود دارند.بعضی مطالعات نشان داده اند که آنها می توانند با سرطان دهان،ومعده و مری مقابله نمایند.در مطالعه ای بر490هزار نفرکه از اسفناج استفاده نموده بودند،مشاهده شده که تعداد کمتری ازاین افراد،مبتلا به سرطان مری شده اند.بعلاوه بعضی مطالعات نشان داده اند که کاروتنوئید موجود در اسفناج،خطر سرطان رحم،تخمدان،ریه و روده بزرگ را کاهش می دهد.

پژوهشگران عقیده دارند که فیبرها و ترکیباتی که دارای فولات(ویتامین گروه ب)هستند،خطر ابتلا به بعضی سرطان هارا کاهش می دهند.این مواد در اغلب سبزی هایی که دارای برگ سبز تیره هستند یافت می شوند.فولات در فراوری سلول های نو و ترمیم DNA،موثراست.فولات به طور ویژه برای مادرانی که در سن و دوران بچه دار شدن هستند اهمیت فوق العاده ای دارد ومی تواند مانع نقایص لوله عصبی در جنین در حال رشد گردد.شما می توانید بیشترین اندازه لوتئین راازاسفناج خام یا کمی پخته شده،به دست آورید.می توانید آن را در داخل سالادها،به صورت بخارپز یا ترکیب کردن باسیر و روغن زیتون و یا در داخل سوپ بهره ببرید.برای تغییر ذائقه،می توان از انواع مختلف کاهو و کلم پیچ استفاده کرد ولی برترین آنهاخود اسفناج است.

7ـ غلات کامل:برای کل بدن،عالی است

در آینده وقتی که به فروشگاه غذا و نان آماده می روید،به یاد داشته باشید که نان سفید در مقایسه با نان تهیه شده ازغلات کامل نمی تواند ازلحاظ خاصیت و مزه برابری کند و دارای ارزش تغذیه ای کمتری است.شاید شنیده باشید که نصف غلات و نانی که مصرف می کنید می بایست ازمواد اصلی بدون تصفیه استفاده شوند.

غلات کامل،دارای اندازه زیادی فیبر هستند.اگرچه مصرف رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیاد سبزی ها و میوه ها باکاهش خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط دانسته شده،اما این مطلب هنوز روشن نشده که چگونه اجزای غذایی مانند فیبر و انواع خاصی از چربی ها،برخطر ابتلا به سرطان روده،اثر می گذارند.با این وجود،غلات کامل،دارای موادی دیگری هستند که علیه سرطان مبارزه می نمایند،از جمله لیگنان ها(که به اسم آنتی اکسیدان عمل می نمایند)و ساپونین ها(که مانع تکثیرسلول های سرطانی می شوند).همواره نان هایی را بخرید که ازغلات کامل،تهیه شده باشند.برای این که لیگنان بیشتری دریافت کنید می توانید از نان هایی که ازغلات کامل تهیه شده و بعلاوه بر روی آن کنجد پاشیده شده است بهره ببرید.

منبع:ماهنامه دانشمند ،شماره ی 560

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1558

به "هفت ماده غذایی موثردر پیشگیری ازسرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت ماده غذایی موثردر پیشگیری ازسرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید