تعطیلی مدارس؛ نسخه ای قدیمی برای کاهلی سازمان محیط زیست ، چه کسی مسئول خسارت به دانش آموزان است؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، گویا مسئولین ترجیح می دهند تا کم کاری دیگر سازمان ها را با تعطیلی مدارس و ضربه به نظام آموزشی جبران نمایند، اما قطعا آموزش و پرورش محل خوبی برای جبران کوتاهی دیگر ارگان ها همچون شهرداری و سازمان محیط زیست نیست.

تعطیلی مدارس؛ نسخه ای قدیمی برای کاهلی سازمان محیط زیست ، چه کسی مسئول خسارت به دانش آموزان است؟

گروه اجتماعی خبرنگاران-سیده زهرا حسینی؛ نزدیک به 20 سال است که در پاییز و زمستان در اثر بروز وارونگی دما، آلودگی هوا گریبان کشور ویژه پایتخت را می گیرد و مسئولین کوشش می نمایند تا گروه های حساس همچون سالمندان و بچه ها را با ارائه راه چاره های موقت نجات دهند؛ تعطیلی مدارس صرفا مسکنی ساده و نسخه ای قدیمی است که در طول این سال ها پیچیده شده، اما راه چاره اساسی برای برون رفت از آن هنوز ارائه نشده است.

تعطیلی مدارس پیشتر به دلیل بارش برف سنگین برف پیشنهاد و اجرا می شد، اما چند سالی است که به دلیل آلودگی هوا مدارس تعطیل می گردد و هر سال بجای کشف راه چارهی برای کاهش تعداد روز های تعطیلی به این دلیل، تعداد تعطیلی ها افزایش می یابد که به نظام آموزشی آسیب وارد می نماید و میزان این تعطیلی ها در مقایسه با تعطیلات در سایر کشور ها نیز میزانی جدی و قابل توجه است.

تداوم آلودگی هوا هر سال در این باره زمانی از سال نشان می دهد که باید برای برطرف مشکل آلودگی هوا و جلوگیری از تعطیلی مدارس راه چارهی ویژه ارائه گردد چراکه تعطیلات نه تنها به بخش فراوری و اقتصاد آسیب می رساند، بلکه حوزه آموزش نیز به دلیل بی ثباتی در سیستم آموزشی باعث نامفهوم ماندن علوم ارائه شده به دانش آموزان می گردد.

به گفته سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس حجم کتب درسی در ایران بصورتی است که باید در 37 هفته تدریس گردد، اما 25درصد زمان آموزشی کشور به دلیل تعطیلات رسمی از دست می رود. علاوه بر تعطیلات رسمی، مدارس به دلایلی متعددی مانند آلودگی، برودت هوا و ... نیز تعطیل می شوند که می توان ادعا کرد این تعطیلات باعث می گردد 50درصد زمان آموزشی کشور از بین برود و دانش آموزان از رفتن به مدرسه باز بمانند.

تعطیلات بیش از حد در ایران باعث شده بسیاری از سرفصل های آموزشی بدون تدریس باقی بمانند و این موضوع بر کیفیت آموزشی اثرات نامطلوبی دارد و باید پرسید که معلمان چطور می توانند در این مدت زمان محدود علاوه بر مطالب کتب درسی، به پرورش و تربیت دانش آموزان بپردازد آن هم در شرایط فعلی که با مشکل کمبود معلم روبرو و تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس اغلب تا 40نفر هم خواهد رسید و اگر در فرایند آموزشی دانش آموزان وقفه ای ایجاد گردد، بسیاری از مطالب آموزشی فراموش می گردد و معلمان ناچارند برای یادآوری این مطالب برای این تعداد دانش آموز، زمان زیادی را صرف نمایند.

قطعا یکی از مهم ترین دلایلی که منجر به کاهش کیفیت آموزش در مدارس شده است همین تعطیلی بیش از اندازه مدارس و عدم راه چارهی درست و منطقی برای آلودگی هوا و وارونگی دما در کشور است چراکه هرچه تعطیلی مدارس افزایش یابد فرآیند تعلیم دانش آموزان فشرده تر خواهد شد و معلمان از آن جهت که مجبورند تمامی مطالب سرفصل معین شده را تدریس نمایند، مطالب را در مدت زمان کمتری به دانش آموزان تدریس می نمایند و در این حالت عمق یادگیری دانش آموزان زیر سوال می رود.

پیشتر برای جلوگیری از افزایش تعداد روزهای تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا پیشنهاد شد که مدارس از شهریور ماه شروع گردد و از تعداد روز های آموزشی در زمستان بکاهند، اما گویا مسئولین ترجیح می دهند تا کم کاری دیگر سازمان ها را با تعطیلی مدارس و ضربه به نظام آموزشی جبران نمایند، اما قطعا آموزش و پرورش محل خوبی برای جبران کوتاهی دیگر ارگان ها همچون شهرداری و سازمان محیط زیست نیست و مسئول اصلی مشکل آلودگی هوا این دو سازمان هستند، اما بیشترین ضربه را نهاد آموزشی کشور می کشد.

نحوه مقابله با آلودگی هوا در دیگر کشور ها

آلودگی هوا یکی از بزرگترین خطرات زیست محیطی برای سلامت عمومی مردم اروپاست و گویا دولت های اروپایی نیز در مقابله با این بحران شکست خورده اند.

هر سال هوای سمی به مرگ زودرس 400هزار نفر در اروپا منجر می گردد که بیش از 40هزار مورد آن در انگلیس اتفاق می افتد. همچنین دولت انگلیس از سال 2010 قوانین وضع شده توسط اتحادیه اروپا در خصوص کیفیت هوا را نقض نموده است و اکنون به پرداخت چندین میلیون پوند جریمه محکوم است.

دادگاه اروپایی حسابرسان درخواست نموده تا قوانین مربوط به کیفیت هوا در اروپا در راستای استاندارد های سازمان بهداشت جهانی قرار گیرد.

اما واضح است که بر خلاف ایران، در اروپا به جای متهم کردن یکدیگر و استفاده ابزاری مقطعی، به دنبال چاره گشتند و با وضع قوانین و برنامه های کوتاه مدت وبلندمدت به مردم نوید رهایی دادند و در مقابل، مردم نیز به جای مقاومت، با اعتماد و همراهی با سیستم مدیریت ترافیک، موجبات تسریع و موفقیت در اقدامات را فراهم می نمایند.

شهردار رم پایتخت ایتالیا به خاطر حفظ هوای پاکیزه و جلوگیری از اثرات تخریبی آلودگی هوا بر ابنیه و آثار تاریخی استفاده از خودرو های دیزلی را از سال 2030 به طور کامل در این کشور ممنوع اعلام نموده است. بلژیک استفاده از خودرو های گازوئیلی و نروژ استفاده از خودرو های گازوئیلی و بنزینی را ازسال 2025 ممنوع اعلام نموده اند.

در اسپانیا از سال 2020 ورود خوردرو های دیزلی به پارکینگ های مرکز شهر و از سال 2025 ورود به پایتخت ممنوع اعلام شده است و براساس یک توافق، از سال 2030 تمام خودرو های هلند باید فاقد هرگونه آلودگی باشند.

در مناطق شهری دانمارک سرعت خودرو ها نباید بیش از 40 کیلومتر در ساعت باشد و حدود 500 کیلومتر جاده و جهت دوچرخه سواری احداث شده است.

در بریتانیا ضمن افزایش مالیات خودرو های آلاینده هوا، فروش خودرو های دیزلی و بنزینی از سال 2040 ممنوع می گردد و شهردار آتن امیدوار است بتواند از سال 2025 ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه دیزلی را به اجرا بگذارد.

وزیر حمل ونقل ایرلند اعلام نموده است میخواهد تا سال 2050 ترافیک بدون کربن داشته باشد. فرانسه هم میخواهد تا سال 2040 فروش خودرو های بنزینی و دیزلی را ممنوع کند.

در سوئد تمامی خودرو ها به غیر از مالیات ثابت، به ازای فراوری هر گرم دی اکسید کربن و بیش از 117 گرم در کیلومتر باید 20 کرون مالیات بپردازند و مالیات خودرو های دیزلی 2.33 برابر بیش از خودرو های بنزینی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 398

به "تعطیلی مدارس؛ نسخه ای قدیمی برای کاهلی سازمان محیط زیست ، چه کسی مسئول خسارت به دانش آموزان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی مدارس؛ نسخه ای قدیمی برای کاهلی سازمان محیط زیست ، چه کسی مسئول خسارت به دانش آموزان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید