زمین بازی چگونه عوض شد؟
به گزارش سرگرمی تفریحی، بلوبانک به تازگی و در اوایل دی ماه سال جاری از مرز یک میلیون کاربر عبور کرد و تا به امروز توانسته بیش از 50 میلیون تراکنش پیروز را انجام دهد.
به گزارش خبرنگاران بنابر اعلام بلوبانک، این استارتاپ پیشرو حوزه نئوبانک ایران که به عنوان شعبه دیجیتال بانک سامان فعالیت می کند، شعار زمین بازی را عوض کردیم را برای خود انتخاب کرده است. اما این تغییر و تحول تنها در شعار محدود نشده و گستره نوآوری های بلوبانک در تمامی فعالیت ها و خدمات این استارتاپ از طراحی تازه کارت های بانکی تا رابط کاربری اپلیکیشن بلو و چگونگی پشتیبانی و تعامل این نئوبانک با کاربران خود نمود و بروز پیدا کرده است.
نوآوری به معنای بکارگیری و پیاده سازی ایده های خلاقانه و ایجاد تغییر و تحولات ساختاری علاوه بر افکار تازه به بستری مناسب نیاز دارد. برخی از حوزه ها مثل بخش خدمات بانکی و مالی به دلیل ساختار پیچیده و حساسیت های معمول این بخش، کمتر پذیرای ایده های خلاقانه و نوآور هستند. در یکی دو سال اخیر و با ورود استارتاپ های نوآور اما حوزه خدمات مالی و بانکی هم تحولات بزرگی را به خود دیده است.
احمد ابراهیمی، مدیر تیم محصول بلوبانک در مورد ماهیت نوآوری در استارتاپ های نئوبانک می گوید: دسترسی بالا به اینترنت همراه و توسعه استفاده از گوشی های هوشمند 3G و 4G کمک کرده تا مفهوم بانک برپایه تلفن همراه هوشمند، بازتعریف شود. همین تغییرات باعث شد تا موج تازهی از کسب وکارهای خلاقانه با راهکارهای نوین برای پاسخ به نیازهای تازه کاربران تاسیس شود. کسب وکارهایی مبتنی بر فناوری که فرهنگ نوآوری در آنها نهادینه شده است.
در ادامه با 5 نوآوری مهم و عمده ای که با ورود بلوبانک در حوزه بانکداری ایران ایجاد شد، آشنا می شویم.
کارت بانکی
کارت های بانکی برای سال های طولانی با طراحی ثابت و یکسانی عرضه می شد. در حالی که خواسته مشتریان بانک ها به خصوص نسل جوان ، ثابت نبود و همگام با گذشت زمان، به روز و متحول می شد. آنها می خواستند کارت بانکی شان طراحی متمایز، رنگ دلخواه و متنوع، جنس متفاوت و سبک و سیاقی به روز داشته باشد.
بلوبانک با توجه به این موضوع و براساس علایق و درخواست های نسل تازه و جوان مشتریان بانک ها، کارت های بانکی خود را به شکل تازه ای طراحی و عرضه کرد. این کارت ها برخلاف کارت های بانکی معمول، به شکل عمودی طراحی شده و اطلاعات بانکی در پشت کارت درج شده است.
مدیر تیم محصول بلوبانک در مورد کارت های منحصربه فرد بلو می گوید: با وجود همه چالش هایی که در طراحی، ساخت و چاپ کارت های عمودی بلو داشتیم اما توانستیم به کمک تحقیق و توسعه گسترده، کارت بانکی منحصربه فردی خلق کنیم که علاوه بر جذابیت بصری، مقاومت بالایی هم دارد.
با وجود سه گزینه متنوع کاربران بلوبانک می توانند به راحتی کارت بانکی خود را براساس سلیقه و نظر خود شخصی سازی کنند. کارت های بلو در سه رنگ آبی، قرمز و سبز در دسترس کاربران قرار گرفته است.
براین اساس تا به امروز 39 درصد رنگ قرمز، 37 درصد آبی و 23 درصد از کاربران بلوبانک رنگ سبز را برای کارت بانکی خود انتخاب کرده اند.
تجربه کاربری
همانند کارت های بانکی بلو، اپلیکیشن این استارتاپ هم با تمرکز بر روی تجربه ای راحت، مینیمال و منحصربه فرد از خدمات بانکی طراحی شده است. نمونه عالی این تجربه دلپذیر از خدمات بانکی را می توان در مراحل افتتاح حساب با اپلیکیشن بلوبانک مشاهده کرد. افتتاح حساب در بلوبانک در کمتر از 7 دقیقه و تنها با 21 کلیک در هر ساعتی از شبانه روز انجام می شود. مراحل احراز هویت و ارسال کارت بانکی در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود. رابط کاربری اپلیکیشن بلوبانک با سبک نوینی طراحی شده تا هر آنچه کاربران نیاز دارند در کسری از ثانیه قابل مشاهده و در دسترس باشد.
پشتیبانی
بلوبانک ارائه پشتیبانی درجه یک را به عنوان یکی از ارزش ها و اهداف اصلی خود برگزیده است. براین اساس سرویس بلولاین با تیم جوانی از کارشناسان حرفه ای و مجرب تشکیل شده تا تعریف تازهی از پشتیبانی مشتریان در حوزه خدمات مالی و بانکی ارائه کند.
این روزها مکالمات متنی جای خود را بین کاربران گوشی های هوشمند باز کرده و شکل ارتباط از تماس های تلفنی به گفت وگوهای متنی تغییر کرده است. به همین دلیل در سرویس بلولاین نیز قابلیت چت یا گفت وگوی متنی ایجاد شده تا کاربران در سریع ترین زمان راهنمایی شوند. بر این اساس تا به امروز 70٪ از ارتباطات با بلولاین به صورت چت، 25٪ به صورت تماس و 5٪ به صورت پیام هایی است که این تیم در شبکه های اجتماعی دریافت می کند.
تعامل
نوع تعامل غیرقابل انعطاف و بعضا از بالا به پایین بانک ها باعث شد تا ایجاد سبک تازه ای از تعامل با کاربران، برای بلوبانک ضرورت پیدا کند. با توجه به این موضوع تمامی کانال های ارتباطی بلوبانک با مخاطبان و کاربران از پیامک های ارسالی واریز و برداشت پول تا شبکه های اجتماعی و سرویس پشتیبانی بلولاین، لحنی گرم، صمیمی و در عین حال رسمی به خود گرفت. تحولی که باعث شده تا تجربه ای دلپذیر و رضایت بخش از خدمات بانکی برای کاربران ایجاد شود.
تیم پشتیبانی بلوبانک در زمان پاسخگویی به کاربران از پیام های آماده استفاده نمی کند و در عین حال در سریع ترین زمان به سوالات مخاطبان خود پاسخ می دهد. طبق آخرین آمار ثبت شده در بلولاین، زمان انتظار کاربران برای دریافت خدمات از بلولاین به میانگین 12 ثانیه رسیده است.
تبلیغات
نوآوری های بلوبانک تنها به کارت بانکی و تجربه کاربری و پشتیبانی خلاصه نمی شود و این نئوبانک نیز در زمینه تبلیغات و بازاریابی هم در حوزه مالی و بانکی ایران به پیشرو بودن خود ادامه داد. بلوبانک در ابتدا از روش بازاریابی ارجاعی (Referral) یا دهان به دهان برای معرفی خود به مخاطبان کمک گرفت، روشی که تا پیش از این در حوزه موسسات مالی و بانکی کمتر به کار گرفته می شد. در این روش هر کاربر پس از افتتاح حساب با ارسال کد دعوت به دوستان، آشنایان و نزدیکان خود آنها را به نصب اپلیکیشن بلو و افتتاح حساب در بلوبانک تشویق می کرد. این روش با توجه به اعتماد و رضایت کاربران از بلوبانک با موفقیت چشمگیری همراه شد و در مدت نسبتا کوتاهی بلوبانک را به یکی از اهداف مهم خود رساند.
محسن محمدیان، مدیر منابع انسانی بلوبانک در مورد نوآوری هایی که این استارتاپ خلق کرده می گوید : آنچه که بلوبانک در پی آن است، بازگشت به اصول اولیه یک بانک، بازآفرینی فرآیندها و محصولات بانکی مبتنی بر تکنولوژی روز و در نهایت رفع اصطکاک های سیستم بانکی و بهبود قابل توجه تجربه مشتریان است. در واقع بلو، قصد دارد طعم دیگری از یک عملیات بانکی روزمره را به مشتریان بچشاند.
انتهای رپرتاژ آگهی
منبع: خبرگزاری ایسنا