اولین تبلیغ اپل در هالیوود
به گزارش سرگرمی تفریحی، اپل سال 1996 چهره ای متفاوت از چیزی که الان می بینیم داشت. این کمپانی به سختی خود را سرپا نگه داشته بود و تندیس رکورد بیشترین ضرر مالی طی یک فصل مالی در کل تاریخش را نیز در دست داشت. اپل برای بیرون آمدن از این منجلاب با همکاری ناشر فیلم ماموریت غیرممکن اقدام به تبلیغ 15 میلیون دلاری برای پاوربوک 5300 خود کرد؛ اقدامی که منجر به پدید آمدن دوران خجالت آوری برای این کمپانی شد.
اگر شرکت شما به تازگی با 740 میلیون دلار ضرر مالی روبرو شده و نیمی از محصولاتتان به ارزش یک میلیارد دلار نیز در انبار خاک می خورد، چه کاری می کردید؟ اپل برای برگرداندن ورق به نفع خود، به هالیوود رو انداخت و سعی کرد با تبلیغ گران ترین لپ تاپ خود در فیلمی که انتظار می رفت فروش بالایی داشته باشد، دوباره بر سر زبان ها بیفتد.
البته اپل در کنار این کمپین تبلیغاتی، یک بازی آنلاین به نام ماموریت: غیر ممکن - ماجراجویی های اینترنتی نیز راه اندازی کرد. این کار اپل نمونه ای از آینده تبلیغات آنلاین نیز به حساب می آمد. هنوز هم می توانید این وب سایت را ببینید ولی متاسفانه بازی آن دیگر اجرا نمی شود. اکنون بیاید با هم به دلایل شکست مفتضحانه کمپین تبلیغاتی اپل بپردازیم.
تبلیغات در فیلم مامورت غیر ممکن
بر اساس قراردادی که این کمپانی در سال 1996 با شرکت پارامونت (ناشر فیلم) بسته بود، پاوربوک 5300c باید به کرات در طول فیلم به نمایش در می آمد. متاسفانه زمان بندی اپل برای عقد این قرارداد چندان مناسب نبود و به همین دلیل، کمپانی کالیفرنیایی نتوانست دخل و تصرفی در المان های به نمایش درآمده روی لپ تاپ خود داشته باشد.
در نتیجه مکی که در فیلم به نمایش درآمد، از رابط کاربری کامَند (مشابه داس) استفاده می کرد که حتی از ویندوز 95 نیز قدیمی تر بود. از این بدتر زمانی بود که تام کروز (هنرپیشه کاراکتر اصلی فیلم) مجبور شد واقعا ماموریت غیر ممکنی را در فیلم انجام دهد. به همین دلیل، مشاورین کامپیوتر و تجهیزات تکنولوژی این فیلم عنوان کردند که پاوربوک 5300c عملا و از منظر فنی نمی تواند از عهده چنین پردازشی بربیاید، در نتیجه بهتر است از کامپیوتری که اختراع نشده و لپ تاپ های متفکر نام دارد، استفاده شود.
پاوربوک 5300: تبلیغات برای محصولی که به فروش نمی رسید
یکی دیگر از مسائل اپل با این تبلیغ گران قیمت، مربوط به خود زمان عرضه پاوربوک می شد (اپل قرن بیستم واقعا با زمان بندی مشکل داشت). اگر در سال 1996 به سینما می رفتید و این فیلم را تماشا می کردید، شاید پس از خارج شدن از سینما به سرتان می زد که پاوربوک 5300 را خریداری کنید. در نتیجه به نزدیک ترین اپل استور رفته و مدل مورد نیاز خود را انتخاب می کردید. فقط یک مشکل وجود داشت؛ اپل هنوز فروش پاوربوک 5300 را آغاز نکرده بود.
البته پس از مدتی اپل اقدام به عرضه لپ تاپ گران قیمت خود به بازار کرد و 1000 مدل از آن را به فروش رساند. تنها چند روز پس از عرضه این لپ تاپ، اخباری مبنی بر آتش دریافت پاوربوک 5300 منتشر شد؛ یکی در خانه یکی از مهندسان نرم افزار اپل و دیگری در کارخانه اپل در چین. پیتر هارتسوک از وب سایت The Hartsook Letter در مقاله ای نوشته بود یک از ویژگی های محصولات اپل، استفاده آسان از آن هاست. اگر دستگاه شما کار نکند، استفاده از آن نیز آسان نیست.
اپل به سرعت 100 دستگاه را فراخواند تا علت را جویا شود. کاربرانی که دستگاه های جدید دریافت کردند، با دو سوم فضای ذخیره سازی روبرو شدند، زیرا اپل توانایی تامین قطعات لازم را نداشت. به همین دلیل قیمت پاوربوک 5300 را نیز 100 دلار کاهش داد. از همین رو اگر به سینما می رفتید و فیلم ماموریت غیرممکن را می دیدید و در صورتی که پیروز می شدید پاوربوک 5300 را خریداری کنید، یا با لپ تاپی روبرو می شدید که آتش می گرفت، یا این که واقعا 6500 دلار پول اضافی داشتید تا برای این لپ تاپ هزینه کنید (با احتساب تورم قیمت پاوربوک 5300 چیزی در حدود 10530 دلار امروزی می شود).
اپل ماموریت غیرممکن را ممکن کرد
کمتر شرکتی پیدا می شود که از این قضیه کمر صاف کند و اگر تاریخچه اپل را مشاهده کرده باشید، می دانید که این کمپانی بیدی نیست که با این بادها بلرزد. اپل با عرضه مک OS 8 توانست بار دیگر نشان دهد که طراحی در این کمپانی حرف اول را می زند و در پی پیروزیت این سیستم عامل، جریان های دلار نیز به این کمپانی سرازیر شدند. از همه مهمتر، اپل با خرید کمپانی NeXT، دوباره استیو جابز را به کوپرتینو برگرداند.
منبع : دیجیاتو
منبع: آی تابناک