راهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

به گزارش سرگرمی تفریحی، مطالعاتی که به تازگی صورت گرفته نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از روغن زیتون می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند و مانع پیشرفت تصلب شرایین شوند.

راهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

به گزارش ایسنا، روغن زیتون یک روغن پرکاربرد و سرشار از ترکیبات محافظ است. این روغن در رژیم غذایی مدیترانه ای بسیار پرکاربرد است و محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و دیابت نوع 2، از مهم ترین خواص این روغن محسوب می گردد.

بر اساس آمار، بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده شناخته شده است. از این رو، رژیم غذایی مناسب و زندگی سالم می تواند باعث کاهش چربی و فشار خون، بهبود عملکرد رگ های خونی و پیشگیری از ابتلا به تصلب شرایین یا آترواسکلروز گردد.

آترواسکلروز، یک اصطلاح پزشکی برای ضخیم یا سفت شدن شریان ها است. این بیماری در نتیجه تجمع پلاک ایجاد می گردد و پلاک حاوی رسوبات چربی است که بر دیواره شریان ها تجمع می نمایند. زمانی که چربی ها، سلول های خونی، کلسترول و سایر مواد در شریان ها تجمع می نمایند، پلاک ها هم به آرامی در طول زمان تشکیل می شوند و جریان خون را محدود می نمایند، به همین علت آترواسکلروز را عامل اصلی بیماری قلبی می دانند.

در این رابطه، تعیین شده است که رژیم های غذایی غنی از روغن زیتون، مانند الگوهای غذایی مردمی که در امتداد سواحل دریای مدیترانه زندگی می نمایند، میزان ابتلا به بیماری های قلبی و تصلب شرایین را کاهش می دهد.

روغن زیتون حاوی ترکیباتی از جمله آنتی اکسیدان های فنولی است که فراوری مولکول های التهابی را که باعث افزایش تصلب شرایین می شوند، کاهش می دهد. برای مثال، اولئوروپئین (Oleuropein) یک ترکیب فنولی است که در روغن زیتون یافت می گردد. این ترکیب علاوه بر اینکه به کاهش التهاب یاری می نماید، از افزایش مولکول های چسبنده سلولی که در توسعه و پیشرفت تصلب شرایین نقش مهمی دارند نیز جلوگیری می نماید.

مطالعاتی که به تازگی صورت گرفته نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از روغن زیتون می توانند به کاهش پیشرفت تصلب شرایین یاری کند. در این رابطه، یک مطالعه بر روی 939 فرد مبتلا به بیماری قلبی انجام شد، این مطالعه نشان داد در افرادی که یک رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از روغن زیتون را به مدت هفت سال دنبال نموده اند، در مقایسه با افراد دیگر پیشرفت آترواسکلروز به میزان چشمگیری کاهش یافته است. این مطالعه با میزان گیری ضخامت دو لایه داخلی شریان کاروتید (IMT-CC)، و ارتفاع پلاک در شریان کاروتید انجام شد.

بعلاوه، در مطالعه دیگری که بر روی 92978 فرد آمریکایی انجام شد، تعیین شد افرادی که روزانه بیش از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف می نمایند، در مقایسه با افرادی که در رژیم غذایی خود روغن زیتون مصرف نمی نمایند، 14 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرند. یافته ها حاکی از آن است که مصرف منظم روغن زیتون می تواند به کاهش کلسترول LDL، افزایش سطح کلسترول HDL، محافظ از قلب و نیز کاهش فشار خون یاری کند.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2019

به "راهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید