بازگشت EPS چتر نجات بورس می شود؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرنگاران : بازگشت EPS ها آن هم پس از گذشت بیش از 2.5 سال به بازار سرمایه، حواشی زیادی را به دنبال داشته است. برخی معتقدند که این تصمیم منجر به شفافیت بازار می شود اما برخی دیگر، بازگشت گزارش EPS را راهکار موثری در شرایط امروز بورس نمی بینند.

بازگشت EPS چتر نجات بورس می شود؟

به گزارش خبرنگاران، فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگویی با اکوایران به بررسی تصمیم اخیر پرداخته است. گزیده ای از نکات گفته شده، به شرح زیر است:

  • اگر بخواهیم شرایط بازار را نسبت به دوره های قبل مقایسه کنیم متوجه می شویم که سال گذشته 180 درصد، سال 97 حدودا 24 و در سال 96 بازدهی شاخص کل 7 درصد منفی بوده اما هیچوقت سهامداران نسبت به شرایط بازار سرمایه به اندازه امروز شاکی نبوده اند درحالی که متوسط بازدهی ماهانه امسال شاخص کل، حدودا 14 درصد بوده است و تا حدی این نارضایتی را می توان به بحث انتظارات سرمایه گذاران ربط داد.

صحبت های کامل را در اکوایران ببینید:

View this post on Instagram

A post shared by Ghadeer Petrochemical Co (@ghadeerpetro)

  • در گذشته EPS ها با استدلال برداشته شد و برای این اقدام مجامع مختلفی در آن زمان برگزار گشت و حتی از کانون نهادهای سرمایه گذاری و کانون کارگزاران هم نظر خواهی شد که افراد برای سرمایه گذاری از یک محور و به طور تک بعدی به شرکت های مختلف نگاه نکنند.
  • اگر قرار باشد بحث انتشار این پارامتر مانند گذشته باشد و همان دید را به وجود آورد، به احتمال زیاد باعث می شود تا افراد به این نتیجه برسند که متوسط P بر E بالای 20 قرار گرفته است و توجیح سرمایه گذاری نسبت به دو یا سه سال گذشته کمتر است و نتیجه این فرایند خروج سهامداران از بازار است.
  • باید به این سمت برویم که اطلاعات بازار را مطابق با جو روز منتشر کنیم و از تجربه ای که در سایر بورس های دنیا اتفاق افتاده است، بهره ببریم.
  • خیلی از شرکت ها در چند سال اخیر بلافاصله پس از توقف نماد معاملاتی، درحالی که خیلی از سهامداران انتظار افت یا جهش قیمتی زیاد را داشتند، نوسان قابل توجهی هنگام بازگشایی ثبت نکردند که نشان دهنده آثار تحلیلی افراد از شرایط صنعت و شرکت بود.
  • انتشار EPS می تواند کمک کند ولی راهکار اصلی برای حل معضلات موجود در بازار مانند جهش قیمتی و نوسانات زیاد پس از بازگشایی سهم نیست.
  • کمتر بورسی در دنیا وجود دارد که افراد در آن بدون استفاده از تحلیل های مختلف اقدام به توصیه و حتی سیگنال دهی کنند، به گفته کمیسیون مالی مرکز پژوهش های مجلس متاسفانه در ایران بالای 12 هزار مجرای انتشار اطلاعات و سیگنال فروشی وجود دارد در حالی که تعداد شرکت ها و نهادهای مالی دارای مجوز به 100 مورد نمی رسد.
  • باید به این سمت برویم تا برخورد قانونی با کسانی که سیگنال فروشی انجام می دهند، انجام شود و نقش شرکت های دارای مجوز در بازار پررنگ تر شود تا فضای بازار سرمایه جهتی منطقی و دور از هیجان به خود بگیرد.
منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1187

به "بازگشت EPS چتر نجات بورس می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت EPS چتر نجات بورس می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید