6 علت قطع شدن وای فای و راه چاره برطرف آن ها

به گزارش سرگرمی تفریحی، قطع شدن وای فای برای هر کاربر آزاردهنده و مشکل ساز است. حالا خواه کاربری باشد که با وای فای فیلم دیدن می نماید یا مشغول بازی است و خواه کاربری باشد که درگیر آموزش آنلاین و مجازی است و خواه کاربری که دارد در خانه کار می نماید و باید یک وبینار برگزار کند.

6 علت قطع شدن وای فای و راه چاره برطرف آن ها

قطعی وای فای می تواند خبر بدی باشد ولی قطع و وصل شدن چندین باره و دائمی شدن این شرایط، هر فردی را کلافه خواهد نمود و بهتر است تا مشکل وای فای خود را حل ننموده است؛ دست به هیچ کاری نزند.

متاسفانه مشکل قطع شدن وای فای، مسئله ای روشن با پاسخی واضح و سرراست نیست. یعنی تعیین نیست به چه دلیل وای فای شما قطع و وصل می گردد تا بتوانید راهکار آن را پیدا کنید. باید گزینه ها و دلایل مختلف قطعی وای فای را آنالیز و تک تک پیش بروید تا بتوانید دلیل اصلی را پیدا کنید.

در این مطلب، 6 دلیل رایج قطعی وای فای را آنالیز کردیم و برای هریک، راهکاری ارائه می دهیم:

1- تعداد زیادی دستگاه به وای فای وصل شدند

شاید به فکر تان خطور ننموده باشد ولی یکی از دلایل شایع در قطعی های مکرر وای فای به اتصال زیاد دستگاه ها مربوط می گردد. در گذشته، شاید یک یا دو کامپیوتر در هر خانه ای به وای فای وصل می شد اما اکنون، طیفی از دستگاه ها احتیاج به اینترنت دارند. از گوشی های موبایل و تبلت ها بگیرید تا لپ تاپ ها و کامپیوترها، کنسول های بازی، پخش نماینده ها، دوربین های مداربسته و نظارتی، سنسورها، بلندگوی هوشمند، تلویزیون و … این لیست می تواند هنوز ادامه داشته باشد.

حتی اگر این دستگاه ها همواره فعال نباشند؛ باز هم وقتی به وای فای یا مودم روتر متصل هستند؛ مقداری پهنای باند مصرف نموده و باعث کاهش سرعت وای فای و عدم پایداری اتصال آن می شوند. شاید وقتی خواستید یک مودم یا روتر بخرید؛ به شما گفته شده باشد که از 30 دستگاه به طور همزمان پشتیبانی می نماید. این عدد به صورت تئوری و روی کاغذ است و در عمل، برترین روترها نمی توانند همزمان بیش از چندین دستگاه متصل به وای فای را پشتیبانی نمایند.

بنابراین، اگر تعداد زیادی دستگاه دارید که به وای فای و به ویژه یک باند فرکانسی وای فای وصل می شوند؛ می تواند یکی از دلایل قطعی وای فای شما همین نکته باشد.

راهکار: ساده ترین و اولین کاری که باید انجام دهید؛ اتصال دستگاه هایی که احتیاجی به وای فای ندارند را قطع کنید. با تغییر رمزعبور وای فای و اتصال دستی دستگاه های مهم و اولویت دار به وای فای، می توانید از اتصال دستگاه های غیرضروری به وای فای و حتی اتصال دستگاه های غریبه و ناشناس به وای فای و اینترنت خود جلوگیری کنید.

راهکار دیگر این است که دستگاه های متصل به وای فای را میان کانال های فرکانسی وای فای مختلف، تقسیم کنید. اگر مودم یا روتر شما از دو باند وای فای پشتیبانی می نماید؛ بهتر است دستگاه های پرمصرف مانند لپ تاپ، کامپیوتر گیمینگ، تلویزیون و کنسول بازی را روی فرکانس 5 گیگاهرتز تنظیم کنید و بعد گوشی های موبایل و دستگاه های کم ارزش تر روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز تنظیم شوند.

باند فرکانسی 5 گیگاهرتز شلوغی و ترافیک و ازدحام و تداخل کمتری دارد و به طور چشم گیری، سرعت و پهنای باند بیشتری دارد. در مقایسه با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، برد کمتری داشته ولی سریع تر است. بنابراین، برای کارهای سنگین روی دستگاه هایی که به مودم و روتر نزدیک تر هستند؛ گزینه بهتری است.

افزایش سرعت اینترنت در صورتی که نمی توانید از تعداد دستگاه های متصل به وای فای بکاهید و توقف موقت اتصال دستگاه هایی مانند کامپیوتر گیمینگ به اینترنت، می توانند راهکار های بعدی شما باشند.

2- مودم یا روتر در مکان بدی واقع شده است

یکی دیگر از شایع ترین دلایل خرابی و قطعی وای فای، مکان نصب بد و نامناسب مودم و روتر است. اگر شما روتر خود را در کشوی پایینی کمدتان پنهان نموده باشید یا در بالای کتابخانه و پشت ده ها کتاب و مانع دیگر قرار دادید یا مودم در یک کنج اتاقی دور از سالن اصلی خانه است؛ قطعا باید انتظار یک وای فای ناپیدار همراه با قطعی های زیاد را داشته باشید.

همه چیز وای فای، سیگنال های رادیویی و امواج الکترومغناطیس هستند. اگر امکان انتشار آزاد این امواج وجود نداشته باشد یا به هر دلیلی، این سیگنال ها از بین بروند؛ وای فای ضعیف می گردد.

مکانی که مودم یا روتر را نصب می کنید؛ اهمیت بسیار زیادی در قدرت وای فای و سرعت آن دارد. یک مکان بد می تواند اینترنت را قطع و یک مکان مناسب می تواند سرعت وای فای را چند برابر بیشتر کند.

راهکار: روتر یا مودم را در اتاقی قرار دهید که بیشترین دستگاه متصل به وای فای آنجا هستند. مودم و روتر باید حدود 1 الی 1.5 متر بالاتر از سطح زمین نصب شوند و اطراف آن ها کاملا باز و آزاد باشد. اطراف این دستگاه ها نباید دیوار، شیشه، آینه و فلز باشد؛ چون یا مانع از عبور سیگنال ها می شوند یا سیگنال ها را منعکس می نمایند. همین طور، باید آنتن های یک مودم و روتر را در جهت های مختلفی تنظیم کنید.

3- مشکل تداخل رادیویی دارید

اگر مودم وای فای یا روتر بی سیم خود را در کنار تلفن های ثابت بی سیم، مایکروویو، تلویزیون های هوشمند، سیستم های مانیتور کودک و نظایر این ها قرار دهید؛ با مشکل تداخل رادیویی روبرو می شوید.

همه این دستگاه ها از کانال فرکانسی 2.4 گیگاهرتز استفاده می نمایند که اصلی ترین باند رادیویی وای فای در جهان است. در نتیجه، تداخل امواج رادیویی دستگاه های دیگر با امواج وای فای مودم و روتر می تواند به میرائی بیشتر آن ها و تشعیف وای فای یا عدم پایداری آن ها منجر گردد.

بعضی اوقات، در خانه و ساختمان شما هیچ یک از این دستگاه ها قرار ندارند یا مودم و روتر نزدیک این ها نیستند ولی باز مشکل تداخل رادیویی دارید و وای فای دائما قطع می گردد.

راهکار: ابتدا، بهتر است کانال رادیویی وای فای خود را عوض کنید. با استفاده از نرم افزارهای تحلیل گر امواج رادیویی مانند WiFi Analyzer می توانید کشف کنید مودم شما روی کدام باند رادیویی است و چند دستگاه دیگر در اطراف شما روی این باند رادیویی است. بعد، خلوت ترین باند رادیویی در اطراف شما کدام است و با رفتن به پنل تنظیمات مودم، وای فای 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز را روی آن باند رادیویی خلوت تنظیم کنید.

استفاده از باند 5 گیگاهرتز نیز تداخل کمتری نسبت به باند 2.4 گیگاهرتز دارد؛ چون الان میلیاردها دستگاه وای فای داریم که روی باند 2.4 گیگاهرتز هستند ولی تعداد دستگاه های باند 5 گیگاهرتز بسیار کمتراند.

4- کارت شبکه بی سیم احتیاج به به روزرسانی دارد

کارت های شبکه و آداپتورهای وای فای به مرور زمان، دچار مسائلی می شوند و اگر دوباره نصب یا به روزرسانی نشوند؛ برای وای فای مشکل زا خواهند بود. به ویژه، این مسئله برای لپ تاپ ها و کامپیوترهای قدیمی با کارت شبکه های بی سیم از در خارج شده، مصداق دارد.

اگر با افت و قطعی وای فای در لپ تاپ یا کامپیوتر ویندوزی روبرو هستید؛ خصوصا زمانی که فقط این دستگاه شما چنین مسئله ای دارد؛ باید آنالیز کنید آیا کارت شبکه یا آداپتور وای فای شما درست نصب شده یا خیر و احتیاج به به روزرسانی ندارد؟

راهکار: برای ارتقا یا به روزرسانی کارت شبکه بی سیم خود، برترین کار رفتن به وب سایت شرکت سازنده آن و دریافت تازهترین درایور و نصب آن روی ویندوز است.

5- روتر مشکل دارد

نوبت به مودم و روتر، دستگاه منبع وای فای و اینترنت می رسد. بعضی مردم تصور می نمایند یک دستگاه مودم و روتر باید در طول سال همواره روشن باشند و به خوبی کار نمایند.

اما به مرور زمان، مودم و روتر می توانند دچار مسائلی شده که روی وای فای تاثیرگذار باشند. روترها نیز مانند انسان ها، بعضی اوقات احتیاج به استراحت و خاموش شدن دارند.

همین طور، احتیاج است هر 6 ماه یک بار، فریم ویر مودم یا روتر خود را به روزرسانی کنید.

راهکار: ابتدا، مودم و روتر خود را خاموش نموده و حداقل برای 30 ثانیه از برق بکشید. سپس، ابتدا مودم و بعد روتر خود را روشن کنید و منتظر بمانید تا همه چراغ ها سبز و روشن شوند. آنالیز کنید مشکل قطعی وای فای حل شده است یا خیر!

در گام دوم، آنالیز کنید فریم ویر تازهی برای مودم و روتر شما منتشر شده است یا خیر. به وب سایت سازنده مودم و روتر بروید و در صفحه مدل محصول خودتان، دنبال فریم ویر تازه بگردید و اگر پیدا کردید؛ آن را دانلود و روی دستگاه نصب کنید.

6- احتیاج به تعویض و ارتقای دستگاه های خود دارید

معمولا قطعی وای فای را در مودم و روتر قدیمی یا گوشی تلفن همراه و لپ تاپ قدیمی را داریم.

اگر راه کارهای بالا نتوانستند مشکل وای فای را حل نمایند؛ احتمالا آخرین گزینه، ارتقای دستگاه ها است. مثلا، اگر مودمی دارید که چندین سال کار نموده و خودتان احتمال می دهید نیم سوز شده باشد؛ بهتر است به فکر خرید مودم تازهی باشید.

همین طور، اگر یک گوشی قدیمی متعلق به سال های پیش دارید که از نسل های وای فای خیلی دور پشتیبانی می نماید؛ بعید نیست مشکل اصلی قطعی وای فای همین گوشی باشد. بهتر است یک گوشی تازهتر تهیه کنید یا اینکه یک بار با گوشی دیگران به وای فای وصل شوید و آنالیز کنید آیا قطعی دارید یا خیر!

اگر لپ تاپ قدیمی دارید؛ شاید بهتر باشد برای آن یک آداپتور وای فای تازهتر بخرید یا کلا این لپ تاپ را با مدل دیگری تعویض کنید.

در نهایت، باید گام به گام، مسائل شبکه و وای فای خود را روی هریک از دستگاه ها آنالیز نموده تا به دلیل اصلی قطعی وای فای برسید و آن را برطرف کنید. این کار احتیاج به وقت گذاشتن و صبر و حوصله بالایی دارد ولی برای همواره مشکل شما را برطرف خواهد نمود.

منبع: شبکه چی
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1836

به "6 علت قطع شدن وای فای و راه چاره برطرف آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 علت قطع شدن وای فای و راه چاره برطرف آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید