راهنمای خرید و انتخاب برترین پردازنده لپ تاپ؛ مطابق با نوع کاربری

به گزارش سرگرمی تفریحی، برترین پردازنده لپ تاپ چیست و کدام پردازنده لپ تاپ بهتر است؟ در این مقاله قصد داریم به طور مفصل و اختصاصی به آنالیز برترین پردازنده لپ تاپ بپردازیم. بعلاوه ضمن معرفی 10 پردازنده برتر لپ تاپ، نکات کاربردی و جذابی را شرح می دهیم که به شما یاری می نماید برترین پردازنده لپ تاپ را مطابق با اهداف کاربری خود تهیه و بخرید.

راهنمای خرید و انتخاب برترین پردازنده لپ تاپ؛ مطابق با نوع کاربری

پردازنده مرکزی یا به اختصار CPU، مهمترین بخش از یک سیستم کامپیوتر تلقی می گردد. ساخت یک CPU قدرتمند برای لپ تاپ به وسیله کمپانی های مطرح جهان به یک امر چالش برانگیز تبدیل شده است؛ به این علت که لپ تاپ ها مثل کامپیوترهای خانگی دارای سیستم خنک نماینده معرکه نیستند. به تبع، اگر دامنه فرکانس سی پی یو در لپتاپ زیاد باشد امکان دارد سیستم در استفاده بلند مدت به شدت داغ شده و همین مسئله موجب آسیب رساندن به قطعات سخت افزاری گردد.

خوشبختانه در حال حاضر برترین پردازنده های لپ تاپ می توانند علاوه بر نمایش قدرت بسیار بالا در بحث عملکردی، از جنبه افزایش دما هم دردسر خاصی ایجاد ننمایند.

CPU چه کار می نماید؟

پردازنده مرکزی یا CPU وظیفه اجرای عملیات های اصلی را در هر سیستم کامپیوتری به عهده دارد. در حقیقت برای هر کاری باید CPU به منظور پردازش وارد عمل گردد، حتی یک کلیک ساده ماوس. روان اجرا شدن ویدیوها به صورت آنلاین و آفلاین، اجرای سریع فرمان ها در بازی های ویدیویی و بعلاوه اجرای بدون نقص قابلیت های سیستم عامل، همگی به وسیله هسته های موجود در CPU انجام می گردد. بنابراین، خرابی حتمی پردازنده مرکزی موجب از کار افتادن کل سیستم کامپیوتر خواهد شد.

آشنایی با مفهوم ساختار و معماری CPU

هر پردازنده ای مطابق با سلسله دستور العمل هایی تحت عنوان معماری طراحی و توسعه پیدا می نماید. در واقع این دستور العمل و الگوها مشخص می نمایند که پردازنده مرکزی، چطور کدهای کامپیوتر را ابتدا درک کند. لپتاپ های امروزی به طور کلی از دو نوع معماری ARM یا x86 استفاده می نمایند.

معماری x86 سال 1978 به وسیله اینتل خلق و به بازار سخت افزار وارد شد. از طرفی دیگر، پردازنده های متعددی بر پایه معماری ARM وارد رقابت با جهانی تکنولوژی شد که به وسیله سایر کمپانی ها تحت لیسانس شرکت سافت بانک (Softbank) ساخته شده اند. در حال حاضر پردازنده های مبتنی بر معماری ARM حتی در گوشی های هوشمند هم دیده می شوند تا این که شرکت اپل پیروز شد طراحی معماری ARM منحصر به فردی را صرفا برای محصولات خود ابداع کند.

اپل در اواخر سال 2020 میلادی توانست پردازنده های M1 را مبتنی بر معماری ARM طراحی کند و حالا در سال 2023 شرکت اپل با بهینه سازی ایرادات پردازنده M1، از پردازنده های M2 در مک بوک های نو رونمایی نموده است. در حقیقت کوشش های شبانه روزی کارشناس ها و محققین سخت افزار شرکت اپل باعث شد تا پردازنده ها با معماری ARM همچنان مورد استقبال عموم کاربران قرار گیرد. خوشبختانه، برنامه هایی که با معماری x86 سازگار هستند مطابق با یک شبیه ساز نرم افزاری به وسیله پردازنده های ARM هم قابل پردازش هستند.

حروف انگلیسی در مدل پردازنده های لپتاپ به چه معناست؟

مدل های مختلف پردازنده های اینتل با حروف مشخصی از زبان انگلیسی نام گذاری می شوند. برای مثال لپتاپ هایی که دارای پردازنده اینتل با پسوند U هستند، جزء دستگاه های کم مصرف به حساب می آیند. پردازنده های اینتل U با سرعت کلاک پایین و تعداد هسته های کمتر از جنبه عملکردی توان چندان بالایی ندارند. از طرفی، گرم شدن لپتاپ برای کاربرهای دارای این نوع دستگاه ها دغدغه چندان مهمی نیست؛ چرا که پردازنده های اینتل U اصلا گرمای خاصی را فراوری نمی نمایند.

لپتاپ ها با پردازنده های اینتل پسوند H جزء محصولات گیمینگ محسوب می شوند. پردازنده های اینتل H قدرت فرکانس و حافظه کش (Cache) بسیار بیشتری در مقایسه با پسوند U دارند. به تبع، پردازنده های اینتل H گرمای بیشتری را هم فراوری خواهند کرد. برای مثال می توان به پردازنده های اینتل مدل 12700H اشاره نمود که دمای پردازنده تا 96 درجه سانتیگراد هم می رسد. به جز H و U، پردازنده های اینتل P هم در لپتاپ ها به کار می رود که به نوعی حد واسط بین H و U محسوب می شوند. به تبع، این مدل پردازنده های اینتل بیشتر در لپتاپ های میان رده دیده می گردد. حرف K در پایانی مدل های مختلف پردازنده اینتل به معنای امکان قابلیت اورکلاک است.

قبل از این که برترین پردازنده لپ تاپ را معرفی کنیم، ابتدا باید فهرستی از برترین پردازنده های لپ تاپ را گردآوری کنیم. در مرحله بعد برای هر نوع طیف کاربری کوشش می کنیم برترین پردازنده لپ تاپ را معرفی کنیم. بعلاوه در پی این پاسخ هم خواهیم بود که برترین پردازنده لپ تاپ در سال 2023 از نظر کارشناسان چه چیزی است.

برترین پردازنده لپ تاپ در سال 2023

با آنالیز محصولاتی که در سال 2023 عرضه شده، می توان چند مورد از برترین پردازنده های لپ تاپ را معرفی کرد که از جنبه عملکردی نتایج حیرت انگیزی را از خود نشان داده اند. در ادامه چند مورد از برترین CPU لپ تاپ را معرفی می کنیم:

1. پردازنده اینتل Core i5 - 10400F

این قطعه در واقع پردازنده نسل دهم Core i5 شرکت اینتل به شمار می رود که از حافظه کش 12 مگابایت بهره می برد. این پردازنده شش هسته ای محدوده فرکانسی معادل 4.30 گیگاهرتز داشته که با یک عدد فن کار می نماید. بعلاوه فرکانس پایه پردازنده معادل 2.90 گیگاهرتز بوده و این قطعه از FC LGA 1200+ پشتیبانی می نماید. پردازنده مذکور با مادربوردهای اینتل زیر سازگاری کامل دارد:

  • مادربورد اینتل Q470
  • مادربورد اینتل Z490
  • مادربورد اینتل H470
  • مادربورد اینتل B460
  • مادربورد اینتل H410

2. پردازنده اینتل Core i5-3470 Ivy Bridge

این پردازنده هم یکی دیگر از محصولات پیروز بازار سخت افزار محسوب می گردد که با حافظه کش 6 مگابایت و محدوده فرکانس تا 3.60 گیگاهرتز عرضه شده است. این پردازنده چهار هسته ای به شدت سریع بوده و بر اساس معماری Ivy Bridge نسل سوم توسعه پیدا نموده است. از طرفی، فناوری Intel HD Graphics 2500 در داخل این پردازنده تعبیه شده است. بعلاوه فناوری Intel Clear Video HD Technology هم به منظور افزایش کیفیت پخش ویدیوها و تصاویر گرافیکی روی این پردازنده کار گذاشته شده است. با این حال، یکی از نقاط ضعف اصلی این پردازنده، عدم وجود فن اختصاصی CPU محسوب می گردد.

3. پردازنده اینتل XEON 10 Core processor E5

پردازنده XEON 10 شاید برترین پردازنده لپ تاپ برای گیم محسوب نگردد، اما سرعت این قطعه نهایتا معادل 3.4 گیگاهرتز بوده و به وسیله سوکت های LGA 2011-3 پشتیبانی می گردد. قدرت ماندگاری و دوام بسیار بالای این پردازنده موجب شده تا آن را در این فهرست قرار دهیم. با تمام این تفاسیر، این CPU قادر است فعالیت های سنگین لپ تاپ را بدون هیچ مسئله ای انجام دهد؛ هر چند، این پردازنده فوق العاده کاربردی قابلیت اورکلاک ندارد.

4. پردازنده اینتل Core i5-2400

این پردازنده چندان نو نیست اما سرعت آن 3.1 گیگاهرتز بوده و با مادربورد H-61 سازگار است. این قطعه چهار هسته ای یکی از برترین پردازنده های میان رده اینتل محسوب می گردد که با سوکت LGA 1155 سازگار است. این قطعه یکی از برترین گزینه ها برای کاربرانی است که صرفا به فعالیت های روتین و سبک می پردازند. با این حال، کاربرها قادر نیستند تصاویر و ویدیو گرافیک های بسیار با کیفیت را با این پردازنده تجربه نمایند؛ چرا که بسیاری از فناوری های بصری مدرن و امروزی به وسیله این لپ تاپ پشتیبانی نمی شوند.

5. پردازنده اینتل Intel Core i9-13900K

این پردازنده دو هسته ای دارای سرعت 3.3 گیگاهرتز و یک سوکت LGA 1151 است. قابلیت اورکلاک برای این قطعه وجود دارد و می توان اعتراف کرد که پردازنده مذکور، یکی از برترین گزینه ها برای تجربه بی نظیر بازی های ویدیویی محسوب می گردد. از طرفی، پشتیبانی معرکه CPU از حافظه DDR5 یکی دیگر از مجذوب کننده ترین قابلیت های پردازنده محسوب می گردد. با این حال، مصرف برق به وسیله این پردازنده نسل نهم اینتل به شدت بالا بوده و حتی می تواند از حد 250 وات هم گذر کند. بنابراین، باید دقت کرد آیا لپتاپ هایی که این پردازنده را دارند، از یک سیستم خنک نماینده مطلوب برخوردار هستند یا خیر.

6. پردازنده اینتل Core i7 - 10700

حداکثر فرکانس این پردازنده با هشت هسته و 16 رشته، 4.80 گیگاهرتز است. این قطعه پتانسیل بسیار بالایی برای اورکلاک دارد. خوشبختانه این قطعه گرمای بسیار زیادی را فراوری ننموده و می توان با خیال راحت تر یک لپ تاپ با این پردازنده را خریداری کرد. از آنجایی که این قطعه نسبت به پردازنده مورد قبلی از جنبه عملکردی در سطح پایین تری قرار می گیرد، قیمت تمام شده لپتاپ حاوی پردازنده اینتل Core i7 - 10700 هم کمتر خواهد بود. با این اوصاف، تجربه بازی های ویدیویی با این قطعه هم مجذوب کننده خواهد بود.

7. پردازنده اینتل Xeon E5620

پردازنده چهار هسته ای Xeon E5620 دارای فرکانس 2.4 گیگاهرتز و حافظه کش 12 مگابایت با یک سوکت 1366 است. این قطعه از تکنولوژی هیجان انگیز Intel Virtualization (به اختصار VT-x Intel)، فناوری اینتل Hyper-Threading و Enhanced SpeedStep پشتیبانی می نماید.

این قطعه قابلیت اورکلاک نداشته اما ارزش خرید این محصول بر اساس مشخصات فنی و قابلیت هایی که پشتیبانی می نماید بسیار بالاست.

8. پردازنده اینتل Xeon X5550

این پردازنده قادر است فرایندهای دوگانه ای را به طور همزمان انجام دهد؛ چرا که سیستم های دارای دو سوکت به پردازنده اجازه می دهد تا با یک قطعه پردازنده دیگر جفت شده تا سرعت و پهنای باند حافظه افزایش پیدا کند. این رویه موجب می گردد تا قدرت و سرعت عملکردی CPU روی سیستم کامپیوتر به طرز قابل توجهی بیشتر گردد. از آنجایی که مصرف برق پردازنده اینتل Xeon X5550 بسیار بالاست، این قطعه برای سرورها و ورک استیشن ها ایده آل خواهد بود.

9. پردازنده اینتل Xeon E5-2699

پردازنده چهار هسته ای Xeon سرعت 2.3 گیگارهتز و حداکثر پهنا باند 68 گیگابیت بر ثانیه دارد. حافظه کش این قطعه 45 مگابایت و تعداد هسته های آن 18 عدد است. این پردازنده به اندازه قدرتمند است که بیشتر برای محققین و دانشمندان به منظور آنالیز الگوریتم های مختلف کاربرد دارد. با این حال، طراحان گرافیک و تدوینگرهای فیلم که به طور تخصصی قصد دارند فیلم هایی با کیفیت وضوح 1080 پیکسل یا 4K بسازند، می توانند با خرید لپتاپ های حاوی این قطعه و یک کارت گرافیک فوق العاده قدرتمند، برترین تجربه کاری را پیدا نمایند.

ما رسما با برترین سی پی یو برای لپ تاپ و برترین پردازنده لپ تاپ برای گیم طرف حساب هستیم که از جنبه عملکرد و ماندگاری رقیب نمی شناسد. با این حال، مصرف برق بسیار بالا و سرعت کلاک پایه پایین از مهمترین نقاط ضعف این قطعه به شمار می رود.

10. پردازنده اینتل Core i3 - 12100

این قطعه با حافظه کش 12 مگابایت و فرکانس 4.3 گیگاهرتز و یک سوکت LGA 1700 عرضه شده است. این پردازنده برای لپتاپ در برابر سایر محصولات از انرژی کمتری به منظور اجرا و پردازش فعالیت ها بهره می برد. از طرفی دیگر، این قطعه از فناوری DDR4 و DDR5 پشتیبانی می نماید.

این پردازنده بیشتر برای طراحان گرافیکی، تدوینگرهای تازه کار ویدیو و بعلاوه گیمرها مناسب خواهد بود. پردازنده چهار هسته ای اینتل Core i3 - 12100 یکی از سریع ترین و برترین پردازنده های لپتاپ مالی به شمار می رود. با این حال، گیمرها احتمالا نمی توانند برترین و نوترین بازی های ویدیویی کامپیوتر را با بالاترین کیفیت ممکن به وسیله لپ تاپ ها با این پردازنده تجربه نمایند. از طرفی، فرکانس پایه پردازنده از اورکلاک پشتیبانی نمی نماید.

چند نکته ای که باید قبل از خرید لپتاپ درباره CPU بدانید

اگر قصد خرید یک لپتاپ گیمینگ دارید، حتما به نام کامل مدل CPU دقت کنید؛ چرا که صرفا Core i5 یا Core i7 بودن پردازنده کفایت نمی نماید. در لپتاپ های مالی موجود در سطح بازار هم از پردازنده های Core i7 شرکت اینتل استفاده شده اما پارامترهایی که در پردازنده های Core i7 لپتاپ های میان رده و بالا رده دیده می گردد، در لپتاپ های مالی با نام مشابه قابل رویت نیست.

حتما به خاطر داشته باشد هنگام آنالیز پردازنده لپتاپ، حروف انگلیسی در پایانی نام مدل چیست. اگر قصد دارید یک لپتاپ گیمینگ را بخرید، بهتر است لپتاپ دلخواهتان را از بین مدل های اینتل با پسوند H انتخاب نموده و مدل های اینتل U را به علت قدرت عملکردی پایین نادیده بگیرید.

اندازه کش (Cashe) و محدوده فرکانس CPU دو مولفه سخت افزاری بسیار مهم تلقی می شوند. هر اندازه اندازه این دو پارامتر بیشتر باشد، قدرت CPU بیشتر خواهد بود. هر چند، پردازنده های نسل نو معمولا گرمای بیشتری را هم فراوری می نمایند. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره نموده ایم، شما باید در این شرایط به سیستم خنک نماینده لپتاپ هم دقت کنید.

در پایان باید به این مسئله هم اشاره نمود که اگر سایر قابلیت ها و مشخصات فنی لپتاپ را نادیده بگیریم، هر اندازه قدرت عملکردی CPU بیشتر باشد، هزینه تمام شده لپتاپ هم بیشتر خواهد بود. بنابراین، اگر بودجه محدودی در اختیار دارید، خرید لپ تاپ با پردازنده اینتل Core i5 برای شرایط شما توجیه بیشتری پیدا می نماید. البته با جست وجو در بین محصولات متنوع موجود در سطح بازار می توان لپتاپ هایی را با پردازنده اینتل Core i7 با قیمت مناسب پیدا کرد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 شهریور 1402 بروزرسانی: 17 شهریور 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2033

به "راهنمای خرید و انتخاب برترین پردازنده لپ تاپ؛ مطابق با نوع کاربری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید و انتخاب برترین پردازنده لپ تاپ؛ مطابق با نوع کاربری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید