یونکر: کشورهای اروپایی بدون اتحادیه بی اهمیت می شوند

به گزارش سرگرمی تفریحی، روز آدینه کنفرانسی در ماستریخت هلند به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد انعقاد پیمان اتحادیه اروپا برگزار گردید که به توافق ماستریخت نیز معروف است. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا سخنران اصلی این نشست بود.

یونکر: کشورهای اروپایی بدون اتحادیه بی اهمیت می شوند

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با قیمت تور سفر به ایتالیا همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از دویچه وله، در تاریخ 9 دسامبر سال 1991 روسای 12 کشوری که جامعه مالی اروپا را تشکیل می دادند، بر سر پیمان ماستریخت به توافق رسیدند. این پیمان در ماه فوریه سال 1992 امضا شد و در سال 1993 اتحادیه اروپا به عنوان سازمانی سیاسی از بطن آن بیرون آمد. این اتحادیه نه تنها همکاری در حوزه های سیاست خارجی و امنیتی و نیز دادگستری را گسترش بخشید، بلکه یورو را نیز به عنوان واحد پولی مشترک خود مشخص کرد.

در آن موقع، یعنی دو سال پس از فرو ریزی دیوار برلین، از بدبینی نسبت به اتحادیه اروپا و اروپاستیزی نشانی دیده نمی شد، بلکه درست بر عکس همه جا با اشتیاق از اروپای مشترک سخن گفته می شد.

اکنون 25 سال از آن تاریخ می گذرد و جای شور و شوق اولیه را هوشیاری گرفته است. اتحادیه اروپا در یکی از عمیق ترین بحران های خود به سر می برد و تقریبا در همه کشورهای آن جریان های پوپولیستی راستگرای ضداتحادیه شکل گرفته و در حال گسترشند.

اقتصاد آسیب دیده یونان نیازمند بسته های کمکی مداوم است، شرایط ایتالیا می تواند بحران مالی اتحادیه را تشدید کند و بریتانیا نیز به خواست اکثریت شهروندان خود اتحادیه اروپا را در ماه ژوئن ترک کرد.

چنین شرایطی در 25 سال پیش در ماستریخت برای هیچ کس قابل تصور نبود، چرا که شرکت نمایندگان آن نشست می خواستند به مرحله تازه ای از تحقق اتحادیه ای از ملت های اروپا دست یابند.

با توجه به چنین شرایطی بی فایده نیست که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در نشست روز آدینه در ماستریخت نسبت به کوشش هایی هشدار داد که قصد دارند این اتحادیه را نابود نمایند.

یونکر گفت: کسانی که فکر می نمایند زمان آن فرارسیده که اتحادیه اروپا را تقسیم و تکه تکه نمایند و اجزای ملی فروکاهند، سخت اشتباه می نمایند.

او هشدار داد: در این صورت اروپا از نظر مالی و جمعیتی در مقیاس بین المللی اهمیت خود را شدیدا از دست خواهد داد و ما به عنوان کشوری جدا بدون اتحادیه اروپا وجود نخواهیم داشت.

یونکر خاطرنشان ساخت که اگر اروپا در اوایل قرن بیستم دارای 20 درصد جمعیت دنیا بود، در حال حاضر فقط دارای شش درصد جمعیت دنیا است و این رقم نیز همچنان در حال کاهش است.

به گفته یونکر، اگر چه اتحادیه اروپا 25 درصد اقتصاد دنیا را نمایندگی می نماید، ولی این رقم تا 10 سال دیگر به 15 درصد کاهش خواهد یافت و تا 20 سال دیگر هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا جزو کشورهای جی 7 نخواهند بود. جی 7 یا گروه هفت از پیشرفته ترین کشورهای صنعتی دنیا تشکیل شده است و در حال حاضر از اتحادیه اروپا کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا جزو آن هستند.

یونکر همچنین گفت که مشکل پناهجویان، اتحادیه اروپا را وارد بحران عجیبی نموده است و برای اولین بار در سطح این اتحادیه به توافق ها عمل نشده است. اشاره یونکر به کشورهای شرق اروپا بود که از پذیرش سهمیه پناهجویان خودداری می نمایند.

به گفته یونکر، این پدیده تازه ای است و اصول بنیادین اتحادیه اروپا و نظامی را که بر روی قواعدی تعیین پایدار است نقض می نماید.

یونکر خواهان آن شد که اتحادیه اروپا خود را با تحولات دنیا تطبیق و قراردادهای خود را تغییر دهد. او همچنین گفت، باید مدارهای دیگری برای کشورهایی در نظر گرفته گردد که نمی خواهند جزو همه بخش ها باشند.

به باور یونکر، ایجاد چنین مدارهایی تراژدی یا بحران به شمار نمی رود، بلکه شانس تازه ای است و مناسبات را روشن تر می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 462

به "یونکر: کشورهای اروپایی بدون اتحادیه بی اهمیت می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونکر: کشورهای اروپایی بدون اتحادیه بی اهمیت می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید