گندم و کلزا در پوشش قرارداد سفارشی

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرنگاران/اردبیل رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: گندم و کلزا 2 محصول استراتژیک هستند که در قالب کشاورزی قراردادی و سفارشی مورد حمایت جدی قرار گرفتند.

گندم و کلزا در پوشش قرارداد سفارشی

خلیل نیکشاد 21 دی در جلسه تبیین راهکارهای توسعه کشاورزی قراردادی در اردبیل اظهار کرد: در سال زراعی جاری 8 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که قراردادی بین کشاورزان و اتحادیه های تعاونی روستایی به امضا رسیده است.

وی توضیح داد: همچنان با توجه به فرصت کشت گندم در مغان و کلزای بهاره، مجال برای عقد قرارداد زارعین با تعاون روستایی در قالب کشاورزی قراردادی وجود دارد که انتظار می رود در سال های آینده با ترویج و تبلیغ بیشتر این طرح مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مزایای بهره مندی از این طرح را در قالب بسته های حمایتی یادآور شد و گفت: در کنار انعقاد قرارداد بین زارعین و تعاونی های روستایی، سعی بر این است تا کشاورزان از بسته های تشویقی به ویژه بیمه، تأمین بذر، کود، سموم، پاداش بهره وری، آزمایش خاک، تغذیه گیاهی و سایر حمایت های بیمه ای و تسهیلات پرداختی بهره مند شوند.

نیکشاد اضافه نمود: در همه این موارد کشاورزان بدون پرداخت ریالی در زمان کشت می توانند بذر، کود، سم و حتی پوشش بیمه ای را انجام داده و در صورت احتیاج آزمایش خاک برای ارتقا کیفی فراوری به انجام برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: کشاورزان با بهره مندی از این مزایا و دوره تنفسی برای تأمین احتیاجمندی های کشت مناسب در زمان برداشت محصول و فروش تضمینی آن به راحتی می توانند هزینه های فراوری را پرداخت نموده و از این مزایای کشاورزی قراردادی و سفارشی استفاده نمایند.

نیکشاد در خصوص پرداخت پاداش بهره وری برای کشاورزان در قرارداد به امضا رسیده اضافه نمود: به ازای هر هکتار افزایش راندمان فراوری 5 درصد پاداش در زمان برداشت محصول به حساب کشاورزان واریز می گردد که این امر انگیزه و تشویقی برای زارعین به شمار میرود.

وی در خصوص توسعه صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی محصول به تناسب اجرای این طرح بیان نمود: ما در استان در بحث نگهداری گندم در سیلوهای مکانیزه با ظرفیت 300 هزار تن مسئله ای نداریم ولی در صورت حضور سرمایه گذاران مجوز احداث سیلوهای مکانیزه را صادر می کنیم.

نیکشاد در خصوص فراوری کلزا با ظرفیت 80 هزار تن در سطح استان ادامه داد: فراوری محصولات متنوع دانه های روغنی از سویا، کلزا و کنجد گرفته تا پنبه دانه مورد توجه زارعین است و ظرفیت فرآوری 40 هزار تن روغن از محصولات دانه های روغنی برای سرمایه گذاران صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اجرای این طرح را گامی جدی در هدفمند کردن بازار عرضه و تقاضا گفت و گفت: به راحتی می توان با اجرای این طرح احتیاج بازار داخلی و خارجی را تأمین نموده و جلوی دلال بازی ها را گرفت.

وی در سرانجام اضافه نمود: اجرای این طرح قطعا به انسجام و انضباط بازار محصولات کشاورزی و کالاهای مورد احتیاج مردم منجر شده و شرایط مطلوبی را در نرخ گذاری های عادلانه به وجود می آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1737

به "گندم و کلزا در پوشش قرارداد سفارشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گندم و کلزا در پوشش قرارداد سفارشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید