کشتیرانی برای سرعت بخشی به صادرات مازندران وارد عمل شود

به گزارش سرگرمی تفریحی، یازدهمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران با موضوع بررسی مسائل فعلی پیش روی فعالان بخش خصوصی با ناوگان حمل ونقل دریایی و بررسی امکانات و ظرفیت های کشتیرانی دریای خزر جهت توسعه صادرات کالاهای مازندران برگزار گشت.

کشتیرانی برای سرعت بخشی به صادرات مازندران وارد عمل شود

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران با اشاره به قیمت به صرفه جابجایی کالا از طریق کشتی و نظر به ظرفیت های کشتیرانی، وجود پایانه صادراتی، استقرار 5 گمرک و سه بندر فعال، سورتینگ و وجود تولیدکنندگان و صادرکنندگان آشنا به مسائل روز در استان، گفت: تجهیزات و امکانات کشتیرانی نسبت به گذشته بهتر شده و باید به حوزه صادرات کمک شود؛ بحث تأمین کانتینرها و کامیون های یخچال دار در مازندران به نسبت سایر نقاط کمتر موردتوجه قرار گرفته و انتظار است که اکنون با توجه به ظرفیت های صادراتی، بیشتر به آن پرداخته شود.

او ادامه داد: اما با همین اوضاع، یک شرکت لبنیاتی استان علیرغم ریسک و هزینه بالاتر صادرات دارد، با استفاده از ظرفیت های بندری سایر استان ها و گمرکات دیگر نیز صادرات در حال انجام است اما وقتی می توانیم این ها را سرعت بدهیم طبیعتاً به همان پیشنهاد نخست اتاق ساری می رسیم که نیاز به ارتباط بیشتر و تنگاتنگ با مجموعه کشتیرانی داریم؛ شاید صادرکنندگان ما از ظرفیت های کشتیرانی آگاهی کامل نداشته باشند و یا مسائل خود را به خوبی نتوانستیم به کشتیرانی منتقل کنیم.

استاندار مازندران ادامه داد: تأمین کانتینرهای جدید و موضوع حمل مرکب و چندوجهی در تجارت بین المللی که موردنظر صادرکنندگان است، با هماهنگی بین بخشی، نزدیکترشدن ارتباطات با دستگاه های مربوطه در حمل ونقل هوایی، جاده ای و دریایی و ایجاد دفتر متمرکز کشتیرانی (در حوزه حمل ونقل دریایی) در استان قابل حل است.

رئیس شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران از بنادر خواست که در پیگیری و برطرف مسائل صادرات از جهت دریا فعال تر ورود پیدا کنند؛ چون بخشی از پایگاه های کشتیرانی در بنادر است، بندری که مزیت های مناسبی را برای صادرکنندگان ایجاد کند، آن بندر رونق بیشتری می گیرد.

حسین زادگان با بیان اینکه پایانه صادراتی مازندران به عنوان یک ظرفیت مهم در استان فعال شده است، اشاره ای به صادرات سال جاری از پایانه صادراتی مرکبات استان داشت که میزان آن می تواند چندین برابر شود. چراکه به لحاظ بین المللی و در حوزه دیپلماسی اقتصادی هماهنگی های لازم ایجاد شده، و اتحادیه اوراسیا این ظرفیت را برای ما ایجاد کرده است.

او با اشاره به اینکه اتاق ساری با رویکرد مسئله محور وارد موضوعات شده و برخی از مسائل را احصا کرده است، اضافه کرد: فکر می کنم شرکت کشتیرانی با جدیت به مواردی که پیشنهادات کارگروه است ورود پیدا کرده و مسائل را پیگیری کند تا حداقل در صادرات محصولات کشاورزی برای ما که یک استان ساحلی و همسایه با کشورهای حوزه خزر هستیم، استفاده کافی را ببریم.

کشتیرانی باید ایرادات حمل ونقلی را برطرف کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با اشاره به برگزاری چند جلسه درباره کشتیرانی خزر و موانع صادرات از جهت دریا، گفت: در این جلسات پیشنهاداتی داشتیم که موردقبول قرار گرفت و این قطعی خواهد شد.

عبداله مهاجر دارابی گفت: شرکت کشتیرانی خزر امکانات بالقوه ای دارد که با حمایت مسئولان استانی می توانیم آنها را بالفعل کنیم و استان مازندران که یکی از ظرفیت های آن بندر امیرآباد است باید از امکانات کشتیرانی به خوبی استفاده کند.

او با اشاره به اینکه بسکمک از کالاهای مازندران به بندر آستارا می رود و از آنجا با مشقت های فراوانی به سایر کشورها صادر می شود، گفت: اگر کانتینرهای یخچال دار را در مازندران داشته باشیم، 80 درصد کالای ما که به آستارا می رود و به نام ما هم ثبت نمی شود از بندر امیرآباد به مقصد ارسال می شود.

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه صادرکننده ما در هر شرایطی به دنبال این است که کار خود را به نحو مناسب تر انجام بدهد، گفت: با توجه به اینکه بخشی از امکانات شرکت کشتیرانی خزر دولتی و بخشی دیگر خصوصی است؛ اگر حالت رقابتی ایجاد نکند همین شرایط اتفاق می افتد که صادرکنندگان ما رغبتی به حمل بار از طریق این شرکت ندارند.

مهاجر دارابی ادامه داد: اکنون کشتیرانی اعلام کرده است که 10 کانتینر یخچال دار در بندر امیرآباد موجود است. ما به همه صادرکنندگان اعلام کردیم اما چرا رغبت پیدا نمی شود؟ چون تا زمانی که ایرادات برطرف نشود؛ حرف صادرکننده و مسائل آنها را پیگیری نکنیم توفیقی نمی کند.

او خطاب به مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر گفت: شما در کشتیرانی ظرفیت و امکانات را دارید و می توانید اگر 30 درصد ظرفیت کشتیرانی پُر است، آن را به 100 درصد برسانید و از برگشتی استفاده کنید. بنابراین باید موضوع را ملی نگاه کنیم، ضمن اینکه ما باید حمل مرکب را هم در نظر بگیریم، ضعف ها را ببینیم، اگر ما به عنوان کننده بخش خصوصی و کشتیرانی به عنوان کننده دولت، مسائل را در حوزه دریا پیگیری و اصلاح کنیم به نتیجه می رسیم.

آمادگی مجمع کنندگان مازندران برای پیگیری مسائل صادرکنندگان

رئیس مجمع کنندگان مازندران در مجلس نیز در این نشئت گفت: مهم ترین موضوع ما در استان تولیدات صادرات محور است که با استفاده از زیرساخت هایی که داریم حاصل می شود. دو موضوع داریم؛ یکی اینکه بخشی از مسائل را باید در کشور و بخشی در آن سو از طریق رایزنان اقتصادی حل شود.

منصورعلی زارعی گفت: بازار بزرگ 500 میلیون نفری را در حاشیه دریای خزر داریم و باید از آن استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه حمل بار از طریق کشتی ارزان تر است اما تنها 30 درصد آن فعال است، اضافه کرد: در بحث رایزنان اقتصادی باید قوی عمل کنیم، تقاضا این است که برخی از این مسائل با هماهنگی بین دستگاهی حل شود، و برخی از طریق مجمع کنندگان استان در تهران در حوزه های مختلفی که شورای گفت وگو اعلام کند، در خدمت هستیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1212

به "کشتیرانی برای سرعت بخشی به صادرات مازندران وارد عمل شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتیرانی برای سرعت بخشی به صادرات مازندران وارد عمل شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید