ژاپنی ها قدرتمندترین ابررایانه جهان را ساختند

به گزارش سرگرمی تفریحی، اگرچه آمریکایی ها و چینی ها برای مدتی قابل توجه، صدر فهرست برترین ابررایانه های دنیا را در اختیار داشته اند، اما این مقام از روز گذشته به ژاپنی ها رسید.

ژاپنی ها قدرتمندترین ابررایانه جهان را ساختند

به گزارش خبرگزاری مالی ایران، برترین ابررایانه دنیا که فوگاکو نام دارد توانسته ابررایانه سامیت آمریکا را پشت سربگذارد و عنوان سریع ترین ابررایانه دنیا را از آن خود کند.

ابررایانه فوگاکو در مرکز RIKEN در کوبه ژاپن نصب شده و فعالیت عملیاتی خود را طی روزهای اخیر شروع نموده است. سرعت پردازش فوگاکو 415.5 پتافلاپس است که 2.8 برابر سریع تر از ابررایانه سامیت با سرعت پردازش 148.8 پتافلاپس است.

طراحان فوگاکو می گویند سرعت این ابررایانه در بهترین حالت به 1000 پتافلاپس می رسد که رکوردی بی سابقه در طول تاریخ است. این ابررایانه دارای 158976 پردازنده است. هر یک از این پردازنده ها موسوم به A64FX که توسط فوجیتسو فراوری شده دارای 48 هسته است. معماری این پردازنده ها مبتنی بر طراحی شرکت آی آر ام است.

در حال حاضر بعد از ابررایانه فوگاکوی ژاپن و سامیت آمریکا که رتبه های اول و دوم را در اختیار دارند، ابررایانه سیرا در آمریکا با سرعت 94.6 پتافلاپس رتبه سوم را از آن خود نموده است. دو ابر رایانه چین به نام های Sunway TaihuLight و Tianhe-2A با سرعت های 93 و 61.4 پتافلاپس رتبه های چهارم و پنجم را به دست آورده اند.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 833

به "ژاپنی ها قدرتمندترین ابررایانه جهان را ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژاپنی ها قدرتمندترین ابررایانه جهان را ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید