پیش بینی شدت گرمایش زمین با آنالیز ابر های کومولوس

به گزارش سرگرمی تفریحی، تا به امروز، بسیاری از مدل های اقلیمی، کاهش عمده ابر های کومولوس را شبیه سازی نموده اند؛ یعنی بسیاری از عملکرد های خنک کننده این ابر ها از بین می رود و در نتیجه جَو گرم تر می گردد. این درحالی است که داده های رصدی نو نشان می دهد که احتمالاً چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

پیش بینی شدت گرمایش زمین با آنالیز ابر های کومولوس

دانشمندان علوم جَوی پس از آنالیز داده هایی درخصوص ابر های کومولوس بر فراز اقیانوس اطلس نتیجه گرفتند که احتمالاً شدت افزایش دمای زمین از آنچه قبلاً تصور می شد، کمتر خواهد بود.

به نقل از وبگاه سای تِک دِیلی، در سال 2020 میلادی، یک تیم پژوهشی بین المللی متشکل از محققان مرکز تحقیقات و پایداری سامانه زمین دانشگاه هامبورگ (CEN)، آزمایشگاه هواشناسی دینامیک در پاریس و مؤسسه هواشناسی ماکس پلانک در هامبورگ، از ابر های کومولوس (ابر های کومه ای) در نزدیکی جزیره باربادوس در اقیانوس اطلس داده های رصدی جمع آوری کردند. آن ها پس از تجزیه وتحلیل این داده ها دریافتند که معین شدن سهم این ابر ها در گرم شدن زمین احتیاج به ارزیابی مجدد دارد.

ابر های کومولوس گونه ای از ابر های سفید، بزرگ و متراکم هستند که عمدتاً به صورت عمودی توسعه می یابند.

دکتر رافائلا وُگِل (Raphaela Vogel)، دانشمند علوم جَوی و یکی از محققان این تیم پژوهشی، می گوید: ابر های کومولوس بر سامانه آب وهوایی در سراسر دنیا تأثیر می گذارند، اما داده های جمع آوری شده در این پژوهش نتیجه ای متفاوت از آنچه قبلاً فرض می شد، نشان می دهند؛ یعنی شدت افزایش دمای زمین احتمالاً کمتر از چیزی خواهد بود که قبلاً تصور می شد. اگرچه این جنبه برای پیش بینی دقیق تر تغییرات اقلیمی آینده بسیار مهم است، اما قطعاً به این معنا نیست که می توان از حفاظت اقلیم دست کشید.

تا به امروز، بسیاری از مدل های اقلیمی، کاهش عمده ابر های کومولوس را شبیه سازی نموده اند؛ یعنی بسیاری از عملکرد های خنک کننده این ابر ها از بین می رود و در نتیجه جَو گرم تر می گردد. این درحالی است که داده های رصدی نو نشان می دهد که احتمالاً چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

این تیم پژوهشی در سفری یک ماهه با استفاده از دو هواپیمای تحقیقاتی مجهز به ابزار های مختلف و یک کِشتی تحقیقاتی مقدار گیری های لازم را به صورت میدانی انجام داده اند.

منبع: فرادید
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1947

به "پیش بینی شدت گرمایش زمین با آنالیز ابر های کومولوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی شدت گرمایش زمین با آنالیز ابر های کومولوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید