آدم حسابی ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرنگاران : هادی تهرانی در سال 1954 در تهران به دنیا آمد. وی به مدت شش سال در ایران زندگی کرد و در سال 1960 به همراه خانواده اش به آلمان رفت. پس از گذراندن دوران دبیرستان، در سال 1977 تحصیلات خود را در رشته معماری در دانشگاه صنعتی براونشوایک شروع و تا سال 1984 در این رشته به تحصیل پرداخت.

آدم حسابی ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان

پس از آن مدتی در مدرسه عالی آخن تدریس کرد و همزمان روی پروژه های معماری کار می کرد. او استعداد و خلاقیت فراوانی در این رشته از خود نشان می داد. او از سال 1999 عضو آموزشگاه Freie Akademie der Künste آلمان بوده است.

در سال 1991 همراه با دو تن از معماران خبره آلمانی به نام جینز بوت و کایریشتر دفتر معماری BRT را در هامبورگ تاسیس کردند که امروزه با 104 کارمند، به عنوان معروفترین و برترین دفتر معماری در اروپا در حال فعالیت است. هادی تهرانی در تهران نیز دفتر معماری دارد.

او معمار و طراح آلمانی بسیار فعال و پویایی است و تا به حال پیروز به دریافت جوائز بین المللی متعددی شده است. هادی تهرانی در بین میان مردم آلمان از احترام زیادی برخوردار است. آثار این معمار در سطح بین المللی، الگو و نمونه هستند.

معمار و طراحى که به معناى واقعى کلمه مرز ها را درنوردیده و کارهاى خلاقانه او با بیش از هشتاد جایزه معمارى و طراحى در مقیاس دنیاى ستایش شده اند.

یکی از عوامل کلیدی در پیروزیت تهرانی، استفاده فراوان از شیشه در نمای ساختمان است. در بیشتر کار های او از کف تا سقف، شیشه به کار رفته است؛ چرا که او معتقد است سه عامل در ساختمان بسیار مهم است: نور، هوا و منظره اتاق. او سعی می نماید با به کار بردن شیشه، ساختمان را از نظر این عوامل در بالاترین سطح استاندارد قرار دهد.

پروژه های او بدون در نظر گرفتن مرزها، فراتر از ملیت ها و رشته های تخصصی اجرا شده اند. اولین ایستگاه راه آهن با اصول معماری سبز در فرودگاه فرانکفورت آلمان و خانه Crane Houses واقع در کلن، کنار رودخانه راین، به طور قابل ملاحظه ای به نماد های شاخص شهری، همچون بسیاری از پروژه های دیگر بین المللی شده اند.

در تمام پروژه های تخصصی و به ظاهر تحقق ناپذیر او، از معماری و طراحی شهری تا طراحی داخلی و محصولات مورد استفاده در پروژه ها، همه ترکیب بندی ها و عناصر، به صورت هماهنگ و بی نقص با یکدیگر در تعامل می باشند.

از جمله کارهاى معروف این معمارِ بنام مى توان به سازه بزرگ کمانى شکل و تمام شیشه اى قوس برلین، و ساختمان ادارى دوپلکس هامبورگ اشاره نمود که دومى در سال 2001 بعنوان برترین ساختمان ادارى دنیا شناخته و برنده جایزه ویژه این رشته شد، مهندس هادی تهرانی بعلاوه از طراحان و معماران جزایر مصنوعى نخل دوبى است که تاثیر بسزایى در پیروزیت این پروژه داشته است. ایستگاه مرکزى راه آهن هانوفر هم از کارهاى ایشان است.

او بیش از چهل پروژه بزرگ را از زمان تأسیس دفتر معماری BRT طراحی و تأسیس نموده و در سه مسابقه از بیست و هشت مسابقه بزرگ دنیای که در زمینه معماری برگزار شده، برنده بوده است. هادی تهرانی عقیده دارد که ساختمان ها دارای هویت اند و ما در کنار آن ها احساس هویت بیشتری می کنیم بنابراین باید به گونه ای معماری شوند که از آن ها احساس خوبی دریافت کنیم.

هادی تهرانی در مصاحبه اى که با مجله وایلد انجام داد در خصوص رموز پیروزیت خود این طور گفت: من همه راه ها را به روى خود باز مى بینم و هیچ کارى از نظر من نشدنى نیست، من به محیط اطرافم توجه زیادى دارم، از آن الگو گرفته و طرح هاى خود را ارائه مى دهم

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 25 مهر 1403 بروزرسانی: 25 مهر 1403 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2084

به "آدم حسابی ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدم حسابی ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید