پارس خودرو کادیلا با اولین موتور 16 سوپاپ سایپا رونمایی شد ، آنالیز تخصصی

به گزارش سرگرمی تفریحی، پارس خودرو کادیلا نام تندر 90 ایرانیزه است که با موتور ME16 به فروش خواهد رسید. این خودرو که در حقیقت همان نمونه نهایی پروژه P90 پارس خودرو است، بازدهی فنی بیشتری نسبت به تندر 90 و ساندرو دارد.

پارس خودرو کادیلا با اولین موتور 16 سوپاپ سایپا رونمایی شد ، آنالیز تخصصی
فیلم رونمایی از پارس خودرو کادیلا

بیت ران - محمد فتح اللهی - در طول دوازده ماه قبل بارها نام تندر 90 ایرانی را شنیدیم. خودرویی که براساس رنو لوگان قرار بود با فیس لیفت بخش هایی از بدنه به دست مشتری ایرانی برسد، امروز رونمایی شد.

پارس خودرو کادیلا قرار بود در اواخر سال قبل رونمایی گردد. اما محمدعلی تیموری مدیر عامل سایپا گفت که به علت فشردگی برنامه ها در سال قبل، رونمایی از این محصول حالا انجام شد.

تیموری در جریان رونمایی از این خودرو تأکید داشت که گام های نخستین فراوری پارس خودرو کادیلا در بهمن ماه سال قبل برداشته شدند.

خودرویی که در تصاویر آن را مشاهده می کنید، نمونه نهایی و اصطلاحاً تجاری کادیلا است. نمونه های اولیه این خودرو پیش تر فراوری شدند و تست های فنی این خودرو هم قبلاً به اتمام رسیند.

این بدان معناست که کادیلا را قرار است با همین شمایل، به زودی در خیابان ها ببینیم. اما پیش از هر چیز ضروری است بدانیم که پروژه تندر 90 ایرانی چه اثراتی بر رنو لوگان داشت.

از رنو لوگان به پارس خودرو کادیلا

پارس خودرو کادیلا

پیش از هر نوع قضاوتی درباره تندر 90 ایرانی، باید بدانیم که فیس لیفت این خودرو به گونه ای انجام شد که سالها در خط فراوری باقی بماند.

کادیلا در نمای روبه رو شبیه هیچ خودرو دیگری نیست. اما بدون اغماز باید گفت که این حجم از خطوط و زوایای تیز برای خودرویی که در نمای کناری همان تندر 90 است، زیادی بود.

در نمای روبه رو کوشش شد تا با چراغ های بزرگ تر به همراه Day Light ظاهر متفاوتی به این خودرو داده گردد. طراحی سپر و چراغ های جلو به نحوی انجام شد که با نمایی نسبتاً خشن روبرو شویم.

پارس خودرو کادیلا

جالب است بدانیم که درب موتور کادیلا به گونه ای طراحی شد تا فضای کافی برای قرارگیری موتور ME16 سایپا را داشته باشد. کادیلا مطابق به استانداردهای ایمنی تازه عابر پیاده است.

این موضوع در زمان رونمایی از این خودرو بیان شد. اگر به سپر جلو دقیق تر نگاه کنیم، می بینیم که لبه پایینی سپر نسبت به تندر 90 بیرون زدگی بیشتری دارد. همین موضوع باعث شد که پارس خودرو کادیلا در مقایسه با تندر 90 به مقدار 7 سانتی متر طویل تر باشد.

پارس خودرو کادیلا

اما زمانی که به نمای کناری می رسیم، اثری از آن خشونت نیست. همان ظاهر تندر 90 دوباره پدیدار می گردد. در نمای کناری کوشش شد تا با قراردادن قطعه ای تزئینی بر روی گلگیرها، این بخش از یکنواختی قدیم خارج گردد.

رینگ های 16 اینچی که ظاهر قابل قبولی دارند در ترکیب با تایرهای شاخص سادگی این بخش را کمتر کردند. البته نباید از آیینه های راهنمادار کادیلا هم عبور کرد که بسیار زیباتر از آیینه های جانبی تندر 90 هستند.

نمای عقب پارس خودرو کادیلا

پارس خودرو کادیلا

اتفاق بزرگ بعدی که در پارس خودرو کادیلا افتاد را می توان در نمای عقب آن دید. کادیلا در این بخش کوشش دارد ظاهری براساس رنوهای سالهای اخیر داشته باشد.

گرچه در این نما هم مثل بخش جلو شاهد چراغ های بزرگ هستیم، اما نمی توان از آنها ایرادی گرفت. اگر این موضوع را قبول کنیم که سایپا و پارس خودرو براساس قالب های تندر 90 کوشش کردند خودرویی تازه بسازند، آن موقع هضم این دیزان هم راحت خواهد بود.

در بخش انتهایی کادیلا نمای بهتری در مقایسه با تندر 90 را شاهد هستیم. کادیلا در این نما شبیه به محصولات چند سال اخیر رنو است.

طراحی ادامه دار چراغ های عقب تا روی درب محفظه بار باعث شد کمتر ارتفاع بسیار زیاد درب صندوق عقب این خودرو به چشم بیاید.

طراحی داخلی پارس خودرو کادیلا

در بخش داخلی پارس خودرو کادیلا شاهد داشبوردی همچون رنو ساندرو هستیم. البته تغییراتی در این بخش پدیدار شدند که از جمله آنها می توان به نمایشگر لمسی و کلاستر کاملاً تازه اشاره کرد.

دسته دنده همان دیزاینی است که پیش تر در تندر 90 تجربه کردیم. اما پنل سیستم تهویه مطبوع کاملاً تغییر کرد و از حالت دستی به حالت نیمه اتوماتیک عایدی.

نکته قابل توجه در خصوص فضای داخلی این خودرو، هم رنگ بودن تزئینات داخل کابین با رنگ بدنه خودرو بود. امیدواریم این مورد را در نمونه های فراوریی هم تکرار گردد.

مشخصات فنی پارس خودرو کادیلا

موتور پارس خودرو کادیلا

کادیلا با نخستین موتور 16 سوپاپ سایپا به دست مشتری ایرانی می رسد. این قوای محرکه که با کد ME16 آن را می شناسیم، در واقع همان موتور EC5 پژو سیتروئن است.

این موتور چهار سیلندر که حجمی برابر با 1587 سی سی دارد، قادر است 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو فراوری کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به 147 نیوتن متر می رسد که در دور 4200 در دسترس راننده قرار گرفته است.

موتور ME16 در مقایسه با K4M رنو، حدود 12 اسب بخار قوی تر است. گشتاور این موتور هم در مقایسه با نمونه فرانسوی آن 7 نیوتن متر بالاتر است.

کادیلا در مرحله اول با گیربکس 5 سرعته شاهین به فروش می رسد. اما امروز در جریان رونمایی از این خودرو اعلام شد که فراوری نسخه اتوماتیک آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.

نمونه اتوماتیک کادیلا با گیربکس 6 سرعته ساخت DAE فراوری می گردد. این گیربکس اکنون بر روی شاهین اتوماتیک نیز نصب شد.

در زمان رونمایی از این خودرو اعلام شد که نسخه اتوماتیک کادیلا با تغییرات بیشتری در نمای داشبورد همراه خواهد بود. بعلاوه سایپا در کوشش است که مدل اتوماتیک این خودرو را با طراحی تازهی در نمای کناری و رودری ها معرفی کند.

پارس خودرو کادیلا را بخریم یا نه؟

کادیلا یک خودرو کاملاً مالی خواهد بود. گرچه قیمت نهایی این خودرو اعلام نشد، اما از این منظر در جایگاهی پایین تر از سایپا شاهین قرار خواهد داشت.

به عنوان یک خودرو مالی، پلت فرم تندر 90 در ایران محبوبیت بالایی دارد. تغییراتی که در چهره این خودرو انجام شد، ظاهر آن را کمی به خودروهای امروزی نزدیک کرد.

در بخش قوای فنی هم ارتقاء قدرت و گشتاور را در مقایسه با نمونه خارجی شاهد هستیم. اما آیا کیفیت و دوام مشهور تندر 90 را در کادیلا هم می توانیم تجربه کنیم؟ این پرسشی است که در زمان تحویل این خودرو به مشتریانش می توان پاسخ داد.

کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!

ماجرای مبالغ پرداختی مازاد بر وجه کارخانه ای / ایران خودرو شرح داد

قیمت چانگان CS35 پلاس اعلام شد / سود 17 درصدی چانگان برای سایپا

قیمت لاستیک خودرو در بازار / جدول قیمت انواع مدل لاستیک خودرو

منبع: بیت ران
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1977

به "پارس خودرو کادیلا با اولین موتور 16 سوپاپ سایپا رونمایی شد ، آنالیز تخصصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارس خودرو کادیلا با اولین موتور 16 سوپاپ سایپا رونمایی شد ، آنالیز تخصصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید